Geen airco op stand 1

Arjan1985

Forumguru
Beste Fabia rijders.

Sinds enkele jaren werkt de airco alleen op stand 2 van de ventilator. Zet ik de fan op 1 dan gaat de airco meteen uit.
Daarvoor werkte het wel gewoon op stand 1.
Is er een reset mogelijk of moet ik eea vervangen?

Alvast bedankt voor jullie input
 

catch me

Forumguru
Draait de kachelmotor überhaupt op stand 1 ? Ook zonder ingeschakelde airco.
Als dat niet zo is is de kachelweerstand stuk
 

Arjan1985

Forumguru
Yes die draait dan wel in alle standen. Nu schakel ik noodgedwongen elke keer van stand 2 airco aan naar stand 1 airco uit.
 

Tees

Donateur
Bijzondere fout dit. De kachelweerstand stuurt de ventilator aan, dus als die nog draait is dat niet het probleem. Maar ik herinner me van mijn eigen F1 dat de ventilator wel een van de parameters die de AC aan of uit kan zetten. Toen mijn kachelweerstand doorgebrand was, toen ging de AC ook alleen aan in stand 4 (dan draait de ventilator nog wel met een kapotte weerstand). Dus ik vermoed dat er iets niet goed zit tussen de ventilator en de AC-aansturing.
 

Arjan1985

Forumguru
Gaat om een Fabia 1 uit 2003. Thanks. Dan ga ik het in die hoek zoeken.
Uitlezen is dit nooit naar boven gekomen.
 

Tees

Donateur
Uitlezen heeft hier weinig zin, alleen als er climatronic in zit kan dat wat opleveren (maar ik begrijp uit jouw teksten dat dat niet het geval is). De F1 is wat monitoring betreft nog relatief ouderwets, buiten de drivetrain is er nog veel niet gemonitord. Veel is al wel electronisch.
 

Ted

Forumguru
Je fan draait dan minimaal en als je je rechterraam ongeveer 1,5 cm openzet dan doet hij het wel en boven de 50 km/h kan hij dicht. Veroudering van je fan motor, lagers e.d. leidt tot langzamer draaien en de de oude weerstanden hadden een grotere weerstand bij stand 1, met gevolg een langzamer toerental en respectievelijk gauwer bevriezing en slaat af. Die van mij heeft dit als het beneden de 8 graden is, ongeveer.
 
Bovenaan Onderaan