Gecupte banden lichte auto

Eltjo

Forumguru
Ik heb gebruikte 165 brede winterwielen (Bridgestone winter) gekocht m'n vrouw's Daihatsu Trevis.
De 7 mm profiel banden die achter op een Kia Picanto zaten heb ik voor gemonteerd.
Achter de 5,5 mm profiel banden.
Vanwege draairichting gevoeligheid kon ik ze niet kruislinks wisselen, anders had ik dat gedaan om de zaagtand er af te rijden.
De 7 mm banden zijn aardig gecupt. Dat is zonde want dat maakt extra herrie, vooral hoorbaar bij lagere bb kom snelheden.
De originele achter zomerbanden op de Trevis waren gecupt. Ik begrijp dat dat vaker achter gebeurt bij kleine lichte auto's.

Mijn vraag; ik had verwacht dat het cuppen op de aangedreven voorwielen zou verdwijnen na 500-1000 km. Het is voor mijn gevoel zelfs erger geworden. Wie kan mij daar iets zinnigs over vertellen?
 

Eltjo

Forumguru
Tja, dat kost € 35 per band. Het zijn echter 165-14 Bridgestone banden, redelijk courant en niet erg duur zodat nieuwe banden dan logischer is, ook bij 7 mm profiel. Banden zijn ook draairichtinggevoelig, dus (tijdelijk) de andere kant op laten draaien lijkt me ook geen optie.
 

Duijzer

Donateur
Je kunt ze tegen de draairichting monteren. Hou er rekening mee dat je dan een (veel) mindere wegligging hebt, maar of dat voor een Daihatsu Trevis nou een enorm verschil maakt verwacht ik niet. Je kunt een langere remweg hebben en een slechte regenwaterafvoer, maar het kan wel. Blijft wel de vraag of je die tijd qua veiligheid in wil boeten voor het bedrag dat een nieuw setje kost...
 

Tees

Donateur
Ik denk dat het niet toegestaan is om te rijden met banden die op de verkeerde draairichting gemonteerd zijn. Plus dat t gewoon levensgevaarlijk is, bij regen is de waterafvoer nul (of eigenlijk zelfs negatief, water wordt onder je band getrokken)
 

Canon-Eye

Forumguru
Banden zijn ook draairichtinggevoelig, dus (tijdelijk) de andere kant op laten draaien lijkt me ook geen optie.
En wat kost het om ze andersom op de velgen te laten monteren (+balanceren), zodat je ze links/rechts kunt verwisselen met behoud van de juiste draairichting?
 

Eltjo

Forumguru
Goed punt @Canon-Eye, € 25 voor de 2. Maar of dat gaat helpen is de vraag.
Het punt is meer dat ik het zonde vind dat zulke goede banden al een stuk minder rijgenot geven, maar mijn vrouw stoort zich er niet aan. En het is haar auto.
Daarnaast hebben we de complete set (Dezent velgen 2 x licht velgrand schade met Bridgestone winterbanden 2 x 5,5, 2 x 7mm) voor € 50 gekocht.
De 15" wielen waarmee die was afgeleverd met 3-4 mm zomerbanden (met cuppende achterbanden) hebben we verkocht omdat verlaagd én 15" te veel afbreuk deed aan het rijcomfort.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Dat heeft niet zoveel effect, juist door de draairichting om te draaien gaat het hele karkas van de band zich opnieuw zetten, en slijt alles redelijk snel vlak.

@eltjo2 Mogelijk dat je ook wat met de bandenspanning moet spelen, misschien net iets zachter zetten. Wat ik gehoord heb, is dat gecupte banden vooral ontstaan onder stations en dan met name op de achteras. De bandenspanning is vaak afgestemd op een behoorlijk stevige belading, en als een auto dan vaak met alleen de chauffeur en vrijwel geen lading als gewicht rondrijdt.
 

SteGo

Donateur
Daihatsu Trevis
Beetje off-topic ...

Maar wat is zo'n Daihatsu Trevis toch een leuk ding! Heel stiekem heb ik er ook al wel eens naar zitten zoeken. Gewoon als grappig autootje voor erbij. Maar dan wel met automaat, specifieke kleur, niet teveel kilometers, geen roest en tegen de juiste prijs. :D

Technisch gewoon een Daihatsu Cuore L251. Alleen de motorblokjes (EJ-VE) staan er wel om bekend dat ze nogal gaan roken bij wat hogere kilometerstanden. Maarjah, de jongste exemplaren zijn van 2011 ... ook alweer 10 jaar oud dus. Ik moet opschieten als ik er nog een wil hebben. :deuk:
 

Tees

Donateur
@Cordoba volgens mij is cuppen juist te voorkomen door de banden op wat hogere spanning te zetten. Cuppen gebeurt tenslotte op de schouders, en hogere bandenspanning ontlast de schouders.
 

Eltjo

Forumguru
@Tees volgens mij ook, want dan rijdt je meer op het midden van de band waardoor de zaagtanden aan de rand van de banden minder worden geraakt. En dat is precies wat ik al gedaan had.

@Cordoba met de wielen l/r wisselen heb ik wel bij mijn S2 de zaagtand uit mijn Goodyears Eagle F1 Symetric gereden. En voordat je het wist was het weg en begon die weer de andere kant op te "zagen".

@SteGo Wij vinden het ook een erg leuk autootje dat we als 2e eigenaar nu 7 maanden hebben en altijd bij de (voormalig) dealer in onderhoud is geweest.
Wij hebben deze kleur en uitvoering met die chroomdetails. Die van ons heeft geen Momo stuur, maar wel de carrosieriekleur rond de klokken, roosters en deurhandels en idem vloermatjes.
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/daihatsu-trevis/
Ik pas er met mijn 1,98 meter trouwens prima in! Gisteren 2 x 120 km gereden waarvan 30 km met z'n vieren; 1,68 en 2 x 1,75 mtr.

Daihatsu is een onderdeel van Toyota en wat ondergewaardeerd. De Trevis was zo'n € 3500 duurder dan een Cuore (tot 2007) waarop die gebaseerd was. Dat uit zich o.a. in betere isolatie en standaard luxere uitvoering. Er zit dezelfde motor in als een Aygo/C1/107.
Naast de algehele staat moet je een aantal dingen letten als je er een aanschaft; roestvorming op de balken die op de achterveren steunen, de koppeling (als die niet werd nagesteld slijt die op een gegeven moment hard weg) en dat je de uitvoering neemt die af-fabriek met 14"LM velgen werd geleverd - die heeft n.l. ook een extra stabilisatorstang.
 
Laatst bewerkt:

Gbn

Actief lid
Banden tegen de rijrichting plaatsen en een lichte auto, het blijft voor mij een verkeerde opzet.
Ik heb ooit foto's gezien van een Golf3 na een ongeval, waarbij er 1 of 2 banden in de verkeerde richting gemonteerd waren, en jawel, een ongeluk in de regen/nat wegdek.
Het maakt wel degelijk verschil. (mompelt iets over water naar de zijkant afvoeren, of naar het midden en in het midden kan het water niet meer weg)

Cuppen is vervelend, mijn ervaring bij VW (en mogelijk ook Daihatsu) is dat het met name voorkomt bij Symmetrische uitgevoerde banden, waarbij het loopvlak links/rechts eigenlijk gespiegeld is. Zodra het een A-symmetrische band is, komt het cuppen veel minder snel/vaak voor.

Trimmen, uithuilen, en opnieuw beginnen, of luisteren naar je vrouw (mompelt even niks, maar denkt alleen wat) en je niet storen aan het lawaai.

Gerard
 

Eltjo

Forumguru
Ja, bij lichte voorwielaandrijvers staat er weinig druk op de achterbanden en gaan ze, vooral wanneer het niet goed is uitgelijnd, snel cuppen. Ook is de lengte van de profielblokjes aan de rand van de band bepalend. Weet even niet hoe precies.
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba volgens mij is cuppen juist te voorkomen door de banden op wat hogere spanning te zetten. Cuppen gebeurt tenslotte op de schouders, en hogere bandenspanning ontlast de schouders.

Met tijdelijk iets lagere spanning staat de band dus meer op de schouders en zullen die wat sneller slijten. (ik denk dan aan ca. 0,2 bar lager, waarbij ik wel moet zeggen dat ik het altijd snel merk als de bandenspanning van mijn auto anders is, soms bij 0,1 bar verschil, maar zeker bij 0,2 bar merk ik al verschil)
 

SteGo

Donateur
Leuk kleurtje hoor, veel beter dan bijvoorbeeld grijs.

Zelf zou ik hem het liefst in groen willen ... en dan bij voorkeur ook nog met de originele mistlampen uit de accessoirefolder, die zie je echt maar zelden!
Zo is hij bijvoorbeeld ook wel heel erg gaaf, al mogen die chroomstrips rond de wielkasten er wel vanaf. ;)
tuning-daihatsu-trevis-02.jpg

Daihatsu is een onderdeel van Toyota en wat ondergewaardeerd. De Trevis was zo'n € 3500 duurder dan een Cuore (tot 2007) waarop die gebaseerd was. Dat uit zich o.a. in betere isolatie en standaard luxere uitvoering. Er zit dezelfde motor in als een Aygo/C1/107.
Naast de algehele staat moet je een aantal dingen letten als je er een aanschaft; roestvorming op de balken die op de achterveren steunen, de koppeling (als die niet werd nagesteld slijt die op een gegeven moment hard weg) en dat je de uitvoering neemt die af-fabriek met 14"LM velgen werd geleverd - die heeft n.l. ook een extra stabilisatorstang.

Ik zie regelmatig advertenties van de Cuore L251 en Trevis voorbij komen waarin wordt vermeld dat er dezelfde motor inzit als in de Aygo/C1/107 maar dat is simpelweg niet waar. De Cuore L251 en de Trevis hebben de EJ-VE motor, dat is niet dezelfde als in de Aygo en z'n broertje. De Aygo deelt z'n motor met de Cuore L276; 1KR-FE motor, dat was het laatste model van de Cuore dat is geleverd, vanaf 2007.

Ik heb geloof ik zelfs nog wel de digitale workshop-manual van de Trevis ergens op de pc staan. Ooit had ik alles op CD-rom, van Trevis tot Sirion, Cuore tot Terios ...
Trevis2.jpg

Goede oude tijd toen ik nog Daihatsu's had .... :D:deuk:
 

Eltjo

Forumguru
The poor man’s Mini ja. Schuin van achter heeft die wel wat weg van een London taxi.

@SteGo Helemaal eens. De chrome strips langs de wielkasten vind ik ook over the top, niet mooi. In “British Racing Green” vind ik hem ook gaaf en idd vooral in grijs is al het leuke er goeddeels van af ja.
Mbt de motor vroeg ik me ook al af welk Aygo jaar dat zou zijn. Ik had op foto’s en filmpjes (hoe wissel je de bougies) nog geen overeenkomsten gezien.
In de service manual ben ik wel in geïnteresseerd. Zou je die willen delen via een PM en WeTransfer b.v.?
 

Ligflits

Senior Member
Bij mijn Daihatsu YRV heb ik nog een keer een noodstop gemaakt op de snelweg. Geen ABS, dus 2 strepen op de snelweg gemaakt. Gevolg: allebei de voorbanden hadden een plat kantje op 1 plek. Elke weg leek daarna op een pad van stelconplaten... Banden vervangen vond ik erg zonde, want er zat nog zoveel profiel op. Uiteindelijk toch maar gewoon de banden vervangen want dat gebonk was toch ook niks.
 
Bovenaan Onderaan