Gebruikservaringen Open Dak

micky

Forumguru
Dat heb je niet helemaal goed - ook bij dat open dak van 2002 floepte er bij het openen al een windschermpje omhoog.
Ik vond alleen dat dit het gedreun achter me niet echt wegnam. En ook in de kantelstand - achterkant omhoog - of met een klein stukje open nam het windgeruis toe en (dus) de stroomlijn af, daarom vond ik het zeker bij snelheden van rond de 80 en hoger gewoon niet aangenaam. Dus mijn conclusie was simpel: ik heb niet meer geld over voor minder comfort.

En laat dan voor mijn part het allermodernste schuifdak het ruisprobleem opgelost hebben (wat ik nog steeds betwijfel, na een paar keer met zo'n auto te hebben meegereden, maar stel dát...), dan is dat ruis-nadeel misschien geëlimineerd maar ik zie er nog steeds geen comfortwinst in. Dus voor mij is het de investering nog steeds niet waard.

Bedoel je niet zo'n spoilertje wat omhoog komt, want dat hebben daken al sinds jaar en dag, de "windschermpjes" die ik bedoel zijn een soort muggengaas wat omhoog komt en wordt voor zover ik weet niet niet zo lang toegepast.
Los van het feit dat idd niet iedereen gebaat is bij een open dakje uiteraard ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Zie mijn 2e alinea...
Ik behoor dus kennelijk tot de groep die er niet bij gebaat is en daar voel ik me prima bij. :)
 

micky

Forumguru
@Canon-Eye , die heb ik gezien, daarom schreef ik mijn 2de alinea ;) waar het mij om ging was een bevestiging van je of het een spoilertje was of een "gaasje" aangezien ik nieuwsgierig ben of het "oude" systeem vaker als onprettig wordt ervaren, bij mijn weten is het gaas namelijk pas veel later toegepast.
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb die koets al een jaar of 7 niet meer gezien en het dak open trouwens misschien wel 10 jaar niet meer:), dus héél scherp staat het me niet meer voor ogen - maar naar wat ik er nog wel van meen te weten klapte er een vrij serieuze flap omhoog. Maar die was dan weer niet doorzichtig, dus het zal geen gaasje geweest zijn...
 

wazda2

Actief lid
Met deze mooie dagen genoten van het panoramadak en uiteraard helemaal open.
Het dak geeft geen geluiden in gesloten stand, het interieur krijgt meer licht en daardoor wordt de ruimte beleving toch anders mij bevalt dit zeer, het extra licht in de auto maakt het geheel nog ruimtelijker dan het al is. De kinderen achterin zijn er helemaal dol op, vanuit hun positie hebben ze het maximale vrije zicht naar boven

Met dak open rijden is ook lekker, uiteraard heb je dan wel wat wind geluid, voor mij niet storend omdat ik met mooi weer wel van een beetje rijwind houd. Het scherm aan de voorkant reduceert het geluid wel iets, maar helpt voornamelijk om te voorkomen dat er allerlei vliegend spul je auto in waait. Qua maximale opening zijn er 2 opties, laatste stand van de knop, dan opent het raam zich tot het moment dat de rijwind maximaal gereduceerd kan worden, deze stand gebruik ik voor op de snelweg. Na de laatste stand kan je de knop nog doordraaien zodat het dak nog verder opent (5cm ongeveer extra) dit merk je meteen omdat er dan een licht wind geklapper bij komt, dit merk je vooral bij snelheden boven de 80.

Als ik het dak niet meer zou hebben, dan zou ik het zeker gaan missen, qua comfort die het extra licht brengt, maar ook het heerlijke rijden met de zon op je knar.
 

Renzo4000

Forumguru
Zelf rijdt ik al enige jaren met een panorama dak (grande punto, megane II, megane III) en het is zeker een leuke plus. Is het een must? Nee voor mij niet, eerlijk gezegd merk ik het overgrote deel niet eens dat het erin zit :). Ik maak wel regelmatig gebruik van de kantelstand maar open rijden met een pano dak is niet zaligmakend en eerder storend dan ontspannend. Tot ongeveer 80km/u gaat het nog, daarna wordt het voor mij irritant.
 
Bovenaan Onderaan