Gebruikservaringen Open Dak

cali05

Forumguru
Dag,
Heb nog een paar euro te besteden en twijfel of ik alsnog een open dak in m'n nieuwe Octavia Hatchback bestel. Wat zijn de ervaringen? Vind je het de kosten waard?
 

micky

Forumguru
af fabriek bedoel je dan? ik heb wel geen HB maar een Combi, ik wil nooit meer zonder, hij staat eigenlijk altijd open of op de kier!!
 

Noord26

Forumguru
Kosten geen idee, het zat er in toen wij de auto 2e hands kochten. Maar enige wat ik altijd te horen krijg als er weer mensen achterin zitten: wow! Wat een ervaring.. En ik merk het zelf pas weer hoeveel licht en ruimte het optisch creeert als ik weer in een andere auto zonder zit. Je went er zo snel aan.

Afgezien daarvan: het is heerlijk om in de lente en herfst met alleen het dakraam op kierstand rond te tuffen.
 

Thokozanoah

Forumguru
Zeker doen :thumbsup:....maar heb je het over een open dak of een panorama dak.....ik heb zelf een af-fabriek schuif/kantel....een echte meerwaarde, maar als ik de keuze had bij een nieuwe auto zou ik een panorama dak bestellen (misschien kun je niet eens meer een schuif/kantel bestellen, maar dat weet ik niet)
 

cali05

Forumguru
Zeker doen :thumbsup:....maar heb je het over een open dak of een panorama dak.....ik heb zelf een af-fabriek schuif/kantel....een echte meerwaarde, maar als ik de keuze had bij een nieuwe auto zou ik een panorama dak bestellen (misschien kun je niet eens meer een schuif/kantel bestellen, maar dat weet ik niet)
Het gaat om een panoramisch schuif- kanteldak voor een Hatchback (af fabriek)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Mijn ervaringen zijn alweer van enige tijd geleden: mijn 2002 Fabia1 combi Elegance had zowel airco als schuif/kanteldak af fabriek.

Rijden met open dak is wat mij betreft een zéér betrekkelijk genoegen - ben allergisch voor die takkeherrie bij snelheden buiten de bebouwde kom. Na de eerste dagen heb ik het dan ook alleen nog maar gebruikt om snel de warmte kwijt te raken als de (zwarte!) wagen in de zon geparkeerd had gestaan; zo gauw als het kon deed ik het weer dicht en liet ik de airco het werk doen.

Ik heb sindsdien dan ook geen geld over voor zo'n optie - die warmte is met 4 open ramen ook snel genoeg weg.
Ook de wat problematische combinatie met mijn kajak-dakdragers alsmede de af en toe op dit forum beschreven wateroverlast door verstopte afvoertjes werken voor mij niet aanmoedigend.

Dus ik zal het nooit meer doen (en je vroeg naar ervaringen én meningen, toch?) maar doe vooral gewoon je eigen zin...
 

Noord26

Forumguru
@ Canon-Eye: welke herrie bedoel je precies? Met ramen open rijden is vele malen luidruchtiger als met een dakraam open is mijn ervaring.
 

Hans_RS

Forumguru
op aandringen van de vriendin genomen als optie. nog geen second spijt van gehad.

maar of ik een andere optie er voor zou laten vallen (bv. columbus), neen hoor. dus als je alles hebt wat je wilt, en 't kan er nog bij -> doen.
 
het panoramisch schuifdak in de o3 combi is erg fraai. Dit zorgt ervoor dat de ruimtebeleving in de auto aanzienlijk word vergroot. Daarom heb ik deze ook als optie aangevinkt. Had dat waarschijnlijk zelfs gedaan als het dak niet open kon. De kinderen hebben het in de Peugeot SW altijd leuk gevonden om bij een heldere nacht naar de sterren te kijken, vliegtuigen te volgen, roofvogels te spotten etc. Dus wat mij betreft een hele waardevolle optie. Ik weet niet of het dak, wanneer deze gesloten is, extra decibellen in de cabine fabriceert. De dealer gaf aan van niet. Ik denk dat er toch wat meer windgeruis aan te pas komt, immers is het dak nu niet naadloos.
 

Canon-Eye

Forumguru
@ Canon-Eye: welke herrie bedoel je precies? Met ramen open rijden is vele malen luidruchtiger als met een dakraam open is mijn ervaring.
Dat doe ik dus óók niet...
Al die inbreuken op de stroomlijn kosten vermoedelijk meer brandstof dan de airco, en díe maakt weer veel minder herrie. :pardon:
 

SuperBeeb

Forumguru
Zou het dak niet willen missen (is reden om ook af en toe achterin te gaan zitten :yeah: ), maar de indoor pool die ik erbij kreeg had voor mij niet gehoeven. (Is met de modificatie hopelijk verholpen).
 

Blacky

Forumguru
Heb een paar auto's met open dak gehad, heerlijk. Helaas nu niet meer, maar mis het nog steeds. Doen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Moeilijk, toen ik een auto met "open" dak had vond ik het extra licht erg prettig, het geeft veel meer ruimtetegevoel, zoals anderen hier ook al gemeld hebben. Open ging ie echter nooit, vanwege de extra herrie, erg vermoeiend. Om diezelfde reden gaan ook nooit de ramen open (behalve de eerste km als het erg warm is, of bij een slagboom om ergens een kaartje in te duwen). Er zit een prima airco in m'n O2. Ik rij nu ruim 7 jaar weer zonder open dak, en mis het ook niet, maar dat zal wel een kwestie van gewenning zijn.
 

Pollewop

Forumguru
Mijn Octavia heeft een Panorama-schuifdak, en ik zou ik echt niet meer zonder willen.
Het geeft me naast veel frisse lucht en een bruine kop, een gevoel van vrijheid.
Hij staat, behalve als het hard regent, altijd open of gekanteld...
Heurlijk... :cheer:
 

RD1970

Senior Member
Tsja, ik ga mee met beide stromingen. Heb in 2 van mijn vier nieuw aangekochte auto's een schuif/-kanteldak genomen. Nu in de OC3 mijn derde in bestelling. Een open dak is heerlijk in de lente en de herfst. Hartje zomer je dak open is niets. Je zit dan alsnog te zweten, want je airco heeft geen effect meer. Die trekt het in ieder geval niet om je cabine (en jou) koel te houden. Bij snelheden boven de 80 km wil je ook je dakkie niet meer open, teveel rijwind dat rond je oren suist. Niet altijd bruikbaar en praktisch dus, maar die +/- 8 tot 10 weken van het jaar dat je er wel voluit van kan genieten maken dat ruimschoots goed wat mij betreft. Dan laat ik het aspect van meer licht in het interieur nog buiten beschouwing. Ik vind het persoonlijk de investering van 1100 euri's waard.

Succes met jouw beslissing!
 

micky

Forumguru
@ Canon-Eye: welke herrie bedoel je precies? Met ramen open rijden is vele malen luidruchtiger als met een dakraam open is mijn ervaring.

Maar @Canon-Eye heeft het over een Fabia van bijna 13 jaar geleden, als ik het goed heb zijn veel later pas die windschermpjes toegepast aan de voorkant van het open dak, een dak van die tijd is niet vergelijkbaar met de huidige pano daken
 

Desperado

Forumguru
Mijn Peugeot 405 had ook een gewoon open dak. Leuk, maar op hogere snelheden erg lawaaiig. Maar ik denk dat die daken niet meer te vergelijken zijn met de tegenwoordige schuif/kanteldaken en panormadaken.
Het was trouwens een origineel dak in kleur van het dak. En idd zonder een windschermpje ofzo.
 

cali05

Forumguru
Dank voor alle reacties. Volgens mij zit er wel een groot verschil in het panoramadak van een hatchback en van een Combi. Bij een combij heb je zo te zien in de folder echte een groot glazen dak. In de hatchback heb je een schuif kanteldak dat alleen boven de voorstoelen en niet boven de achterpassagiers?
 

CDK

Forumguru
@cali05, het is inderdaad iets kleiner als bij de combi, maar als het binnen budget is zou ik het zeker doen, het geeft een ruimtelijk zicht en straalt luxe uit, bovendien is het bijna het gehele jaar door een prettige optie, zelf heb ik een klein dakluik in m'n S2 en deze staat vaak op de kiemstand, ook bij regen en het blijft binnen netjes droog, bij mooi weer binnen de bebouwde kom en bij filerijden op de snelweg heb ik in zomer voor en najaar vaak het dak open, heerlijk!
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar @Canon-Eye heeft het over een Fabia van bijna 13 jaar geleden, als ik het goed heb zijn veel later pas die windschermpjes toegepast aan de voorkant van het open dak
Dat heb je niet helemaal goed - ook bij dat open dak van 2002 floepte er bij het openen al een windschermpje omhoog.
Ik vond alleen dat dit het gedreun achter me niet echt wegnam. En ook in de kantelstand - achterkant omhoog - of met een klein stukje open nam het windgeruis toe en (dus) de stroomlijn af, daarom vond ik het zeker bij snelheden van rond de 80 en hoger gewoon niet aangenaam. Dus mijn conclusie was simpel: ik heb niet meer geld over voor minder comfort.

En laat dan voor mijn part het allermodernste schuifdak het ruisprobleem opgelost hebben (wat ik nog steeds betwijfel, na een paar keer met zo'n auto te hebben meegereden, maar stel dát...), dan is dat ruis-nadeel misschien geëlimineerd maar ik zie er nog steeds geen comfortwinst in. Dus voor mij is het de investering nog steeds niet waard.
 
Bovenaan Onderaan