Gebruikerservaringen Superb Greenline TDI met de caravan?

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Op dit moment rij ik nog geen Skoda maar ben na een proefrit in een Superb wel erg onder de indruk geraakt van deze auto.

Ik beb hier en daar al wat kunnen lezen maar nog geen duidelijk topic kunnen vinden met jullie ervaringen met de Superb 1.6 TDI Greenline als caravantrekker. Wij rijden zelf met een caravan max 1300 kg beladen. Waar het mij om gaat is onder andere : hoe doet ie het met inhalen. Hoe voelt het vermogen als je bijvb door het middenmassief van Frankrijk rijdt.

Kortom, wat zijn jullie ervaringen

NB ik meen ergens te hebben gelezen dat de Superb Greenline niet met trekhaak zou kunnen worden geleverd af fabriek?
 

hemi24

Forumguru
V.w.b. de trekhaak in NL, die werden tot voorheen altijd naderhand gemonteerd en waren niet af fabriek leverbaar, aangezien dit door alle belastingen die erover werden berekend te duur zou zijn.

Wellicht is de eerste 1.6TDI in een Superb afgeleverd, maar ik betwijfel dat er al mensen zijn die deze al voor een sleurhut hebben gehad.

Gezien het feit dat de S2 1.500 kg mag trekken zou de caravan geen problemen mogen opleveren.

Zelf heb ik de 1.6 TDI nog niet voor een caravan gehad, maar voor aanhangers en hoogwerkers bevalt bevalt deze motor me minstens zo goed als de 'oude' 1.9 TDI.

Voor het inhalen zul je toch even terug moeten naar de 4, want met 1.500 omw/min in de '5' bij 80km/h geeft 'ie voor een dergelijk actie even niet thuis, maar dat kun je de motor niet aanrekenen...
 

Roel

Lid
Vergeet ook geen hulpveren te laten monteren.
Vooral de combi heeft een grote overhang en dat merk je als de auto zwaar beladen is (en een caravan erachter is gekoppeld)..
 
Bedankt voor de reacties. Tijdens de vakantierit zitten we met 2 volwasenen en een kind in de auto. Ik verwacht wel dat er een behoorlijke hoeveelheid bagage in de achterbak zal verdwijnen dus qua kilo's zullen we wel weer aardig wat meezeulen :winkie:

Ik rij nu een Dci 1.5 Grand Scenic met een leeggewicht van 1435 kg (105 pk / 240 Nm) en dat gaat redelijk. Ik gok dat dat redelijk overeenkomt met rijprestaties van de Superb. Ik ben evengoed wel erg benieuwd naar de gebruikservaringen van anderen. De Renault is geen Skoda en andersom.

Bedankt voor de tip mbt extra veren. Ik heb overigens ook ergens gelezen dat de trekhaakafstand tot de bumper ook een puntje van aandacht is.
 

Josh

Nieuw lid
Ben ook van de Scenic overgegaan op de Superb Combi, 1.8TSI.
Wat is me opgevallen na de afgelopen caravan-vakantie dwars door midden en zuid Frankrijk.
Genoeg koppel-250 Nm.Vermogen zegt niet zo veel.
Lagere overhang achterzijde Combi; ik moet nu wel aan de antislinger-koppeling op mijn Eriba Troll.
Miste erg de reflectie voorruit van de Scenic.Dit moet een optie worden!
Bij de Scenic verwijderde ik altijd de middelste achterstoel en plaatste daar een compressor koelbox.Ideaal. Dat kan nu niet meer.
Zoals vermeld , hulpvering is noodzakelijk.
Verbruik tijdens het trekken van de caravan , ongeveer 10.2 km op 100 km (gemiddelde dagsnelheid 92 km per uur). De Eriba is natuurlijk geen lastige caravan.
Kortom , wat kleine verschillen,de Combi is een prima reis en trekauto.
 

Snor

Lid
Ik rij met een 1.9Tdi en een caravan van 1300Kg beladen. Duitsland, Alpen, Dolomieten, geen probleem. Volgens mij zijn koppel en vermogen gelijk. De bakverhoudingen kunnen wel afwijken, misschien moet je eerder terugschakelen. Overigens rij ik liever in 4 (95 op de teller) dan in 5. Verbruik is dan een nette 1:10,5 tot 1:11.
 

Josh

Nieuw lid
Mijn Scenic had een kortere afstand tussen achterwielen en kogel-trekhaak.
Slingerneigingen van de caravan worden beter onderdrukt als deze afstand relatief
klein is.In de oude situatie (Scenic , Eriba Troll) kon ik zonder problemen 2 licht-gewicht
fietsen achter op de caravan plaatsen.Dit bleek niet mogelijk te zijn in de combinatie
S-Combi en dezelfde Eriba.Het probleem is opgelost door het plaatsen van de speciale
koppeling.
 

jalex_h

Forumguru
Hmmm, het lijkt me toch niet helemaal de juiste oplossing om het slingergedrag van je caravan met een stabilisatorkoppeling te corrigeren. Dat ding zou alleen moeten dienen om in onverwachte gevallen de boel te redden. Bedenk namelijk wel dat als je normaal dat ding al nodig hebt, je al lang in de berm zou liggen als je de koppeling niet zou hebben. Of te wel, je bevindt je voortdurend in de gevarenzone zonder dat je er erg in hebt. Als er nu iets onverwachts gebeurd (bv spoorvorming), is er echt geen redden meer aan.
Beter is het om eens met je kogeldruk te spelen. Je schrijft dat je fietsen achterop hebt staan. Ik vermoed daarom dat er niet veel kogeldruk meer over is. Over het algemeen geldt: hoe meer kogeldruk, hoe beter. Hierbij uiteraard wel de maxima van caravan, koppeling, trekhaak en auto in acht nemen! Wordt de druk namelijk te hoog, dan komt het schuifstukstuk van de oplooprem niet meer terug met verbande remmen tot gevolg.
 

hemi24

Forumguru
Ik mag aannemen dat je eerste de fietsen plaatst en als laatste de kogeldruk controleerd en niet andersom, anders ben je inderdaad een prima slingerkandidaat!
 

Josh

Nieuw lid
Uiteraard meet ik de uiteindelijke kogeldruk.Zware zaken het dicht rondom de as.
Links/rechts niet te veel verschil in belading.Wat ik wilde zeggen is dat mijn Scenic
wat 'vriendelijker" op de Eriba reageerde.In de 12 jaar gebruik heb ik nooit problemen gehad.Als over een tijdje de kinderen niet meer mee gaan verhuizen de fietsen naar het
interieur en ben dan van dat lelijke fietsenrek af.De 1.8 TSI voldoet boven verwachting
goed!Lastige vrachtwagens bestaan niet meer.
 

flip

Lid
Allemaal goed en wel, maar de vraag ging initieel over de greenline. Heeft die niet héééél lange versnellingen, en zullen die niet het sleuren met een hut erg lastig maken?
 

hemi24

Forumguru
Aangezien de gewone 02 1.6TDI dezelfde overbrenging heeft als de Greenline, verwacht ik niet dat er bij de S2 een andere configuratie wordt toegepast.

Veel langer is ook niet wenselijk, om de gang er enigszins in te kunnen houden... ;)
 
Om mijn goede voornemens voor 2011 kracht bij te zetten, heb ik de Superb combi greenline businessline besteld. volgens de dealer heb ik waarschijnlijk geen hulpveren nodig, omdat er stuggere sportonderstel gemonteerd wordt in de greenline?
Heeft iemand hier ervaring mee?

grt

Henry
 

cvegreen

Forumguru
[MODERATORBREAK]Beste Henry Dukel ,
Normaal gesproken stel je je eerst voor in meet&greet http://www.skodaforum.nl/board/forumdisplay.php?29-Meet-amp-Greet . Als je dit alsnog zou willen doen ? De weinigen die al een S2GL hebben , zullen hoogstwaarschijnlijk nog niet met een caravan op baan geweest zijn ermee , maar je weet nooit he . De S2GL staat inderdaad op het sportonderstel en daarmee staat hij wat strakker op de baan en zijn de hulpveren hoogstwaarschijnlijk inderdaad niet echt nodig om met een caravan goed op weg te kunnen . [/MODERATORBREAK]
 

arjahoekstra

Actief lid
Hallo Henry, ik zou er maar geen rekening mee houden dat je geen hulpveren nodig hebt.
Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst mijn afneembare trekhaak geplaatst(ook met sportonderstel), en zelfs zonder lading/ fietsdrager raakt de trekhaak bij bijna elke drempel de straat.
Ben bij de dealer geweest en die zegt dat alles gewoon in orde is. Hij gaat wel contact opnemen met PON, maar daar verwacht ik niks van. PON doet nl. niks voor hun klanten.
Groeten Arjan


Om mijn goede voornemens voor 2011 kracht bij te zetten, heb ik de Superb combi greenline businessline besteld. volgens de dealer heb ik waarschijnlijk geen hulpveren nodig, omdat er stuggere sportonderstel gemonteerd wordt in de greenline?
Heeft iemand hier ervaring mee?

grt

Henry
 
Bovenaan Onderaan