Gat van interieur naar motorruimte (Defa Warmup)

namleop

Actief lid
Beste mede-forummers,

Ik overweeg een Defa Warmup aan te schaffen, zo'n kacheltje die op 220V werkt, onlangs kwam ik deze via het forum op het spoor. Lijkt mij een ideaal apparaat want (veel) goedkoper dan een standkachel en ik kan altijd dichtbij mijn huis parkeren (<1 meter).

Nu vraag ik mij af of iemand weet hoe de kabel het eenvoudigst vanuit het interieur door het schutbord naar de motorruimte kan worden geleid. Voordat het halve dashboard sloop, zit er ergens een dop of bestaand gat die hiervoor gebruikt kan worden?

Daarnaast ben ik benieuwd of iemand die hier ervaring mee heeft, en of de warme lucht niet een bepaalde (kachel)geur in de auto achterlaat, en daarmee de lekkere nieuwe-autogeur die er nu nog hangt verdrijft?
 

Noord26

Forumguru
Ik zag gisteren bij dealers diverse auto's aangesloten zitten in de buitenlucht door de gril aan voorzijde. Of dat nu was voor temperatuur opwarming (klanten die met bepaalde auto's willen komen rijden) of druppelladers zijn?
 

Noord26

Forumguru
Zo.. Dat verbruikt wel een bult stroom. Hoe lang moet zoiets aan staan om de auto van binnen naar 15 graden + te krijgen?
 

Noord26

Forumguru
Als het buiten vriest heb je niet genoeg aan een half uurtje hoor. Er staat niet voor niets "voordelig in aanschaf". Het verbruik zal dat niet zijn. Op langere duur lijkt mij een standkachel de betere optie. Wellicht niet goedkoper in aaschaf, maar om overal waar je auto staat een stroomaansluiting in de buurt te moeten zoeken heb je ook lang niet altijd; alleen als je 's-morgens van huis zou vertrekken. Vanuit je werk en de overige prive aangelegenheden heb je er dan niets aan. Daarnaast verwarmt een standkachel je motor voor door de koelwatertemperatuur op peil te brengen.

Ik hoor weinig over deze kachteltjes, maar des te meer over standkachels. Die worden wel gekozen door personen die langer met een auto blijven rijden (meer als 5 jaar). Dat moet ook mee genomen worden natuurlijk.

Zonder een indicatie van de fabricant hoe lang het apparaat aan moet staan bij een gemiddelde auto en bij welke buitentemperatuur om de auto op aangename temperatuur te krijgen blijft het gissen naar wat een dergelijk gloeispiraaltje op langere duur kost.
 

EdK

Forumguru
Tsja leuk en conrad verkoopt ze ook, maar waar laat je je stekker zodra je deze van stopcontact thuis hebt verwijderd ?
En is het dan niet goedkoper om naar blokker te gaan en daar een elektrisch kacheltje te kopen en dan op de grond neer te zetten ?
Nee het blijft allemaal een goedkope oplossing die op lange duur irritatie gaat opwekken.
Als je dan zonodig voorverwarming wil hebben in de winterse dagen dan moet de portomonee maar wat verder open en dan kies je voor de juiste oplossing enwel de standverwarming , kun je ook na opwarming bijna meteen plankgas weg omdat de motor vloeistoffen ook al voorverwarmd worden !?
 

namleop

Actief lid
Leuk dat er zo snel zoveel reacties zijn.

Als ik mijn overweging even mag toelichten:
De standkachel komt voor de Fabia II op 1950 euro incl btw en montage (offerte Webasto) en dat is 12% van de aanschafprijs van de hele auto!
De Warmup minder dan 200 euro.
Dit verschil a 1750 euro vind ik het extra comfort van de standkachel persoonlijk niet waard. Op mijn werk kan ik binnen parkeren (dus geen bevroren ramen) en verder parkeer ik altijd 's nachts thuis. Inderdaad stopcontactje maken en klik-aan erop en dus nog een afstandsbediening ook.

Volgens de fabrikant is een kleine auto in 30min warm, een grote in 60, maar ik ben wel benieuwd naar praktijkervaringen.

Badkamerkacheltje lijkt me geen goed idee, heb je een los apparaat in je auto en altijd brandgevaar (hoe was die skitrein in Kaprun ook al weer in brand gevlogen?) De warmup is ontworpen voor auto's. De stroom is inderdaad niet gratis, maar een standkachel verbruikt ook brandstof dus die kost ook geld bij elk gebruik.
 

Noord26

Forumguru
Pak dit niet persoonlijk op, maar, even zwart-wit gezien..

Als je niet bereid bent om geld uit te geven aan iets wat je graag wilt, had je wellicht ook beter geen nieuwe auto moeten kopen, toch?
Mijn opvatting is, doe het goed of doe het niet.

Als je helemaal verder niets uit wilt geven kun je altijd nog een hoes of afdekfolie over je auto heen doen. En hem even paar minuten warm laten draaien als deze weer verwijderd zijn, voordat je moet vertrekken? Dat doe ik al 6 jaar bij mijn Swift.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb ook naar een Webasto gekeken voor mijn Octavia. Uiteindelijk heb ik besloten om het niet te doen omdat mijn auto al vrij oud is. De offertes die ik gekregen lopen ver uiteen. De goedkoopste was €1.450 (de uitvoering met alleen tijdklok, incl. module voor de climatronic). Daar moet ik wel voor naar Duitsland, maar dat is voor mij dichtbij.

De DEFA is een eenvoudiger oplossing, zeker als je alleen het interieur wilt verwarmen en niet het koelwater (bij een TFSI overigens alleen de versnellingsbakolie, koelwater kan niet met een DEFA). Je krijgt wel een lelijk kacheltje in je auto en een klein gaatje in je grill.
 

namleop

Actief lid
Dit draadje gaat nu richting de voor- en nadelen van de defa warmup, en hoewel dat best nuttig is (ik zal de opmerkingen en alternatieven in ieder geval ter harte nemen) ging mijn vraag eigenlijk over een eventueel al aanwezig gat door het schutbord (specifiek Fabia II).

Heeft iemand hier ervaring mee of een tekening van?
 
Bovenaan Onderaan