gasklephuis schoonmaken

Hoi mensen,is het te doen voor een leek om zelf het "gasklephuis" schoon te maken?
En waar moet ik goed opletten?

Heb ook even de Felicia laten uitlezen bij de dealer,en gelukkig is alles okay bevonden.
Dit haddden jullie mij aanbevolen en ik vindt het het geld meer dan waard.goeie raad dus.
Behalve dat hij regelmatig afslaat en niet echt mooi regelmatig loopt.
Is er misschien online stappenplan voor zoiets?
Vandaar mijn vraag.

Bij uw advies hou er a.u.b. rekening mee dat ik net zoveel verstand van auto's heb als een krop sla!!

Maar bang ben ik er niet voor om het te proberen..

gr ouwe nozem

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet wat voor een motor je hebt, maar er zijn diverse how-to's te vinden op Internet. Voorbeeld: [How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen - VW-Club
Laatst heb ik het zelf gedaan bij onze New Beetle, het is prima zelf te doen, waarbij het bij de New Beetle nog extra lastig is doordat het gasklephuis moeilijk bereikbaar is. (vorm boven functie zeg maar..)
Houd er wel rekening mee dat je na het reinigen ook de gasklep opnieuw in moet leren met VAG-Com.

Chatslet

Forumguru
In die link gebruiken ze remmenreiniger, das toch wel een agressief goedje. Liever een dagje in de groene zeep, geeft het zelfde al dan niet beter resultaat.

Fabia86

Actief lid
Zoveel vragen en voor 100 euro kun je het bij de garage laten doen? Waarom langer moeilijk doen...?

Bakkertje

Forumguru
@fabia86 en Off-topic: Volgens mij vallen de vragen wel mee en 100 euro is voor sommigen (mezelf ook) toch veel geld. Als je dat kunt besparen door iets simpels zelf te doen, is dat makkelijker verdiend (bespaard).

dat klopt ook wel weer.
de dealer zei dat het geen verdere problemen zal veroorzaken en dat er mee doorrijden absoluut geen kwaad kan.
Ik vind het alleen hoogst irritant.

gr.ouwe nozem

super duidelijke en leerzame link,maar is het ook mogelijk alleen het grove werk te reinigen?
Of heeft het dan geen nut?

gr.ouwe nozem

Skoody Boo

Actief lid
Klopt bakkertje. Maar ik schat dat het voor de topicstarter niet zo simpel is!

Als hij nou met behulp van dit forum een goeie how-to vindt, en nog wat tips op doet, dan is er toch niks op tegen om het een kans te geven? En als wel, beschrijf dan gewoon welke moeilijkheden ouwe nozem kan tegenkomen, dan kan hij zelf de afweging maken zelfdoen/latendoen.

Hoe jij je vragen stelt kan het overkomen dat je in andermans portemonnee wilt meekijken, terwijl was gevraagd om onder de motorkap mee te kijken. Als je iemand wilt waarschuwen dat iets technisch te ingewikkeld kan je dat m.i. beter iets anders brengen.

Helemaal mee eens ,al ben ik wel blij met ieder advies natuurlijk.
En ik sla niets in de wind,heb al vaak mijn voordeel gedaan hier alleen al door andermans vragen te bestuderen.
En de goede antwoorden/adviezen die er gegeven worden.

Super dit forum!!

Vriendelijke groet,
de ouwe nozem

Ronnie

Forumguru
Ik gebruik bij oudere gasklephuizen of carburateurs een spuitbus van Wynn's, "Air intake and Carburettor cleaner"
Dit goedje reinigt goed en tast niets aan.......
Indien mogelijk zou ik het huis er even afschroeven.

The bone collector

Senior Member
Let er wel mee op, als je het gasklephuis verwijdert, zal je de ECU moeten recetten, anders zal je motor nadien mogelijk nog slechter lopen...

Ronnie

Forumguru
Volgens mij heeft de Felicia nog een gaskabel en dus is een reset niet nodig.......
Reset is alleen nodig als de positie van de gasklep is veranderd tijdens de demontage van een gasklep met electronisch gaspedaal (fly by wire, oftewel EPC).

Ronnie

Forumguru
Is dus een mechanisch gasklepje,(kabel loopt rechts langs de peilstok onder de A van SKODA), dus luchtfilterbak erafschroeven en de zaak schoonmaken met remreiniger o.i.d..

Bakkertje

Forumguru
@Ronnie: bij onze beetle loopt er ook een gaskabel naar het gaskleppenhuis en die moest wel degelijk ingeleerd worden na het reinigen. Eigenlijk was het bij ons juist dat hij z'n instellingen kwijt was nadat ie geruime tijd met een lege accu had gestaan en de Beetle ineens een liter dure benzine nodig had om 8 km verder te komen :shocked: (nu weer 1 op 11 a 12 wat normaal is bij deze 2.0)
De Beetle heeft overigens wel een totaal ander type motor, ik weet niet hoe het bij deze 1.3 zit. Op problemcar staat ook nog een verhaaltje over (volgens mij) eenzelfde 1.3 en daarin hebben ze het over een basisafstelling. Skoda Felicia 1.3 Mpi 1999: Stationair loop / Basisafstelling (Problemcar.nl)

Bovenaan Onderaan