Gas stopt bij 4000toeren

Problemen lijken zich op te stapelen met mijn auto. Bij de dealer geweest voor een bijgeluid, blijkt bij het proefrijden dat de auto ''inhoud'' volgens de dealer. Heeft een bougiekabel vervangen omdat deze was beschadigd door een marter.

Nu rij ik naar huis van de dealer, sta stil op de parkeerplaats en kom erachter dat de auto max 4000toeren haalt (van de 6000). Tevens vond mijn vriendin dat er eenrook pluimpje bij het aanslaan van de motor kwam (warme motor en benzine.) Bougie kabels lijken intact..

Help wat kan het nu weer zijn. Ik wordt er echt wanhopig van (nieuwe auto).:1439:
 
Je staat stil op de parkeerplaats en komt er achter dat de motor een max toerental van 4000 haalt???
Als je stil staat en onbelast je motor toeren laat maken komt de toerenbegrenzer veel eerder in. Dit is bij de meeste merken zon.
Ook niet de bedoeling dat je onbelast je motor zo opjaagt.

Maak je niet gek...
 

hemi24

Forumguru
Is tegenwoordig heel normaal dat de motoren bij stilstand niet tot het rood kunnen worden opgejaagd, zo gaan de diesels niet verder dan 2500 omw/min en ik dacht dat benzinemotoren waren afgeregeld op ca 3500 omw/min.

TSI's schijnen inderdaad ook wel eens een rookwolkje te willen laten zien. Zijn blijkbaar niet alleen qua koppel een soort pseudo-diesel...
 

PC-fre@k

Banned
Geen lampjes? Even uitlezen misschien?

Beetje vreemd dat hij 4.000 haalt, als hij al in zou houden is het vaak nog veel lager dan 4000 toeren. Bij onze Zafira-a was er 1x de EGR klep defect (alleen diesel als ik me niet vergis) en 1x de krukassensor, toen hadden we zo weinig toeren dat hij niet eens stationair draaide, gas kwam max op 2000 toeren denk ik (0,0 vermogen).

Klinkt dus als een totaal ander probleem waardoor hij een beetje inhoudt, geen 'slechte' benzine getankt? Mijn auto (zeer oude bakje) vind dat ook niet leuk, wordt de boel schijnbaar stroperig van, hij lust liever vers G(r)AS ;)

Edit, bovenstaande reacties lijken me veel aannemelijker :D
 
Ik heb mezelf inderdaad gek laten maken.
Want rijdend kan ik hogere toeren bereiken (warme motor). Ik wist echt niet dat sommige auto's in stilstand ''begrenst'' zijn.

Ik wou gewoon even in stilstand testen of de motor soepel liep nav het vervangen van de bougiekabels.
Ik schrok me dus kapot en had gelijk een rampscenario in mijn hoofd. Een behoorlijke opluchting dus na het lezen van de berichten hier en een korte proefrit.

Bedankt. :545:

Edit: ik lijk misschien een beetje lomp (''gas stopt bij 4000toeren ect) maar ik ben echt voorzichtig met mijn fabia hoor!
 

peperskoda

Forumguru
Zolang het rookwolkje niet blauw is maakt dat niet zoveel uit. Witte rook is waterdamp en wanneer je auto niet zo ernstig rookt dat direct de hele straat in dikke wolken is gehuld is er niets aan de hand. Jezelf niet meer gek laten maken en gewoon lekker genieten van je fantastische Fabia. Uiteraard moet je natuurlijk wel de normale controles uitvoeren(regelmatig oliepeil en vloeistofniveau's controleren)
 
Bovenaan Onderaan