Gas reageert niet net na starten

DennisLo

Nieuw lid
Hoi hoi, heb het forum al flink doorzocht maar kon niet echt een match vinden voor het probleem wat ik ervaar. We hebben een heerlijk rijdende, maar best aan de kilometers zittende octavia combi automaat 2010. De laatste tijd valt het me op dat bij een relatief "koude" start, het gaspedaal totaal geen respons doorgeeft aan de motor. Wat doe ik dan? Ik start de motor in P, schakel redelijk snel meteen naar de D of R, druk het gas in....niets... Oplossing: automaat weer terug naar P en dan weer naar R of D. Dan reageert het gaspedaal weer. Ikke niet snap. Jullie een idee? Heb geen zin om voor een auto met ruim 2 ton op de teller nog erg dure reparaties te moeten ondergaan.
 

Cordoba

Forumguru
Ik herken het probleem, maar dan van auto's rond 1990 en met carburateur ....

Rond 1990 had Seat de Ibiza met 'motorsystem Porsche', dat betekende dat het motorblok een ontwerp (tegen betaling) van de Porschefabriek was. Dit waren 1.2 en 1.5 liter blokken met een carburateur (en latere en sportieve versies met mechanisch brandstof injectie). Die blokken hadden als eigenaardigheid als je bij koude motor te snel het gas intrapte, dan gebeurde er niets, het gas op laten komen en rustiger intrappen gaf dan wel respons van de motor. Als de auto pakweg een km gereden had, was dat effect verdwenen. Later (ik dacht vanaf 1990) hadden alle blokken mechanische injectie, en nog een jaar later electronisch geregelde injectie. Bij de mechanische injectie was het probleem al vrijwel verdwenen (je merkte alleen net ietsje minder respons dan verwacht), bij de electronisch geregelde versie (dus eigenlijk wat nu ECU heet) was het effect helemaal niet meer te herkennen.

Gezien deze ervaring, verwacht ik dat het probleem zit in een temperatuursensor (waarschijnlijk die voor de koelvloeistof). Dat er geen foutcode is, wil niet zeggen dat de temperatuursensor in orde is, als de temperatuursensor altijd aan de ECU doorgeeft dat de koelvloeistof 50 graden is, dan is dat geen onmogelijke waarde, dus zul je ook geen foutcode krijgen. Ook als de temperatuurmeter op het dash bij koude start gewoon 'koud' aangeeft, en netjes oploopt naar 90 graden bij het rijden zegt niets, veel auto's hebben een zogenaamde dubbele sensor (2 in 1): 1 sensor voor de meter op het dash, en de andere sensor voor het signaal naar de ECU. Die dubbele sensor is omdat de meter op het dash een beetje gemanipuleerd wordt, maar de ECU heeft de echte temperatuur nodig om de juiste hoeveelheid brandstof in te spuiten.
 

Antera

Donateur
Hoi hoi, heb het forum al flink doorzocht maar kon niet echt een match vinden voor het probleem wat ik ervaar. We hebben een heerlijk rijdende, maar best aan de kilometers zittende octavia combi automaat 2010. De laatste tijd valt het me op dat bij een relatief "koude" start, het gaspedaal totaal geen respons doorgeeft aan de motor. Wat doe ik dan? Ik start de motor in P, schakel redelijk snel meteen naar de D of R, druk het gas in....niets... Oplossing: automaat weer terug naar P en dan weer naar R of D. Dan reageert het gaspedaal weer. Ikke niet snap. Jullie een idee? Heb geen zin om voor een auto met ruim 2 ton op de teller nog erg dure reparaties te moeten ondergaan.


En als je nu rustig naar de D of de R schakelt ipv snel?
 

DennisLo

Nieuw lid
Wxcuus voor de vertraging met reageren. Wanneer ik "langzaam" schakel naar de D of R dan doe ik dat na ongeveer 3 seconden nadat de motor gestart is, zelfde resultaat. Geen gasrespons. Als ik een seconde of 10 wacht met achakelen na het starten dan gaat het wel goed. Heb het overigens niet alleen met koud weer hoor. Is al een tijdje zo (misschien een jaar al), heb alleen nooit de moeite genomen dit ergens te posten/vragen. Het is al met al geen onoverkomelijk probleem maar wel een groeiende irritatie ;)
 
Bovenaan Onderaan