Ik herken het probleem, maar dan van auto's rond 1990 en met carburateur ....
Rond 1990 had Seat de Ibiza met 'motorsystem Porsche', dat betekende dat het motorblok een ontwerp (tegen betaling) van de Porschefabriek was. Dit waren 1.2 en 1.5 liter blokken met een carburateur (en latere en sportieve versies met mechanisch brandstof injectie). Die blokken hadden als eigenaardigheid als je bij koude motor te snel het gas intrapte, dan gebeurde er niets, het gas op laten komen en rustiger intrappen gaf dan wel respons van de motor. Als de auto pakweg een km gereden had, was dat effect verdwenen. Later (ik dacht vanaf 1990) hadden alle blokken mechanische injectie, en nog een jaar later electronisch geregelde injectie. Bij de mechanische injectie was het probleem al vrijwel verdwenen (je merkte alleen net ietsje minder respons dan verwacht), bij de electronisch geregelde versie (dus eigenlijk wat nu ECU heet) was het effect helemaal niet meer te herkennen.
Gezien deze ervaring, verwacht ik dat het probleem zit in een temperatuursensor (waarschijnlijk die voor de koelvloeistof). Dat er geen foutcode is, wil niet zeggen dat de temperatuursensor in orde is, als de temperatuursensor altijd aan de ECU doorgeeft dat de koelvloeistof 50 graden is, dan is dat geen onmogelijke waarde, dus zul je ook geen foutcode krijgen. Ook als de temperatuurmeter op het dash bij koude start gewoon 'koud' aangeeft, en netjes oploopt naar 90 graden bij het rijden zegt niets, veel auto's hebben een zogenaamde dubbele sensor (2 in 1): 1 sensor voor de meter op het dash, en de andere sensor voor het signaal naar de ECU. Die dubbele sensor is omdat de meter op het dash een beetje gemanipuleerd wordt, maar de ECU heeft de echte temperatuur nodig om de juiste hoeveelheid brandstof in te spuiten.