Garantiebepaling tweedehands wagen - Oldenzaal inwoner gevraagd?

Yargo

Actief lid
Hey,

Ik sta op het punt een wagen in Nederland te kopen (als Belg zijnde). Nu zie ik dat het de gewoonte is dat Nederlandse garages kosten rekenen om de wagen 'rijklaar' te maken. Nu heeft de betreffende wagen niet direct een onderhoud nodig dus zou ik deze persoonlijk niet genomen hebben. Maar nu blijkt dat de garantie (ZekerSkoda) ook in dat 'pakket' zit. Is het wettig in Nederland om hier geld voor te vragen? In België is iedere garage namelijk verplicht om 1 jaar garantie te geven bij de verkoop van een tweedehandswagen.

Is er hier soms toevallig iemand op het forum die in Oldenzaal woont?

Mvg
Vanheste Wesley

Cordoba

Forumguru
De kosten voor rijklaar maken zijn slechts een truc om goedkoop te lijken, en uiteindelijk de klant toch extra geld uit de zak te kloppen. Voor auto's met een aanschafprijs boven de 4500 euro, geldt voor Bovag-garages ook een Bovag-garantie. De meeste behoorlijke garages zijn Bovaglid, verwacht niet teveel van de Bovag: ze doen alsof ze zo goed zijn voor de consumenten, in werkelijkheid zijn ze er voor de garagebedrijven, en als een Bovag-garage zich misdraagt, zal de Bovag niet (snel) ingrijpen.

Tip: vraag om een zogenaamde 'exportprijs' voor de auto, dan zie je van allerlei zaken af, maar krijg je wel een veel lagere prijs. Voor een reparatie van 50 euro binnen de garantie is het niet lonend om naar Oldenzaal te rijden vanuit Belgie, daarom zul je de auto goedkoper moeten kunnen krijgen. Overigens is er zoiets als Europees consumentenrecht, dus daar kun je ook al veel mee. Verder is het niet ongewoon in de autobranche en in de consumenten-electronica dat consumenten extra garantie verkocht wordt, terwijl die garantie volgens Europees recht gewoon onderdeel uitmaakt van de koop.

Yargo

Actief lid
Hey Cordoba, bedankt voor je reactie! Als ik het goed begrijp is ook Nederland volgens de Europese wet verplicht om garantie te geven op een tweedehandswagen?

Ik denk niet dat het een Bovag garage is, staat toch niets van op de site denk ik :pieker:.

Connexie

Forumguru
Je hebt als onschuldige consument altijd bescherming, mits je een redelijke prijs betaald voor een eerlijk produkt op de zakelijke markt. Je mag verwachten dat je betaald voor een redelijke levensduur, waarbij het nivo van de leverancier de mate van benodigde rechtsbijstand bepaald. Koop je bij een sjofele sjacheraar, wordt het vast en zeker een zwaar traject als je een vervelende discussie krijgt na aanschaf. Zou zelf opteren voor een adres met fatsoenlijke naam en herleidbare goede referenties.
Woon zelf om de hoek, ben morgenmiddag nog in Oldenzaal. Als je een hint geeft kunnen de Twentenaren voor je op onderzoek uit...

EdZ

Donateur
Volgens mij bestaan de "kosten rijklaar maken" (afleverkosten) uit oa de handelingen om over te schrijven, een tank benzine, schoonmaken, onderhoudsbeurt en eventueel APK. De garantie van BOVAG (half jaar voor een auto vanaf €4500) zit er sowieso bij en maakt voor zover ik weet geen deel uit van de afleverkosten. De "zekerSkoda" is dan een extraatje, maar of dat veel te bieden heeft weet ik niet.

Edit: typo

Havana

Forumguru
Kosten rijklaar maken = verkapte marge.

Er wordt werkelijk helemaal NIETS voor gedaan, dat is dan ook de reden dat leasemaatschappijen dit niet betalen op nieuwe auto's.

ertromp

Forumguru
Wat een onzinreactie weer.
Zo zou ik het niet willen noemen :D
@havana1982 heeft zeker een punt.
Overschrijven/kentekenkosten wordt al apart gefactureerd.
Die beurt en apk en schoonmaak of wat dan ook nodig is onderhandel die er uit op de aanschafprijs want die paar honderd euri die een garage vraagt voor al die zaken is echt overdone.
En zeker op nieuw te leveren auto's waar @havana1982 naar verwijst is het ................. verkapte marge en daarmee onzin om te betalen

Rallye

Forumguru
Vroeger bleef het bedrag van de afleveringskosten (waar ook vaak matten, kentekenplaten etc. in zitten) buiten de BVB/BPM. Dan was het inderdaad voordeliger om het apart te factureren. Nu de BPM gebaseerd is op CO-2-uitstoot is die reden weggevallen. Maar we zijn het gewend, iedereen doet het en dus is het een makkelijk punt om nog een stukje "ononderhandelbare" marge op te halen....

Joske

Forumguru
Als zijnde Belg die de auto uit NL wil invoeren zou ik die afleverkosten er gewoon af laten, geeft ons geen meerwaarde. Schoonmaken kan je vast zelf wel en een tankstation vind je daar wel om de wagen vol te tanken en vervolgens terug naar BE te rijden ;)

betreft garantie, daar heb je zobiezo recht op, dus dat zou ik mss nog extra op papier bevestigd willen zien en de rest laat je voor wat het is.

Yargo

Actief lid
De wagen is al verkocht bij Huiskes Kokkeler ( dat was de garage ), In De Wal heeft hem overgekocht dus ik zou hem daar kopen ( kost nog minder dan Huiskes Kokkeler vroeg. Nu geven ze geen garantie en het staat ook op de overeenkomst (Geen garantie staat erop). Zijn ze dan nog steeds verplicht om deze te geven volgens Europa, of doe ik door dit document te tekenen hier afstand van?

Joske

Forumguru
wat staat er specifiek bij de "geen garantie", die extra Skodazeker of geen algemene garantie?

(p.s. een garage die zonder garantie verkoopt zou voor mij al betekenen dat ik er niet koop..)

Yargo

Actief lid
Onderaan de overeenkomst staat er specifiek 'geen garantie'. Maar ik lees dat handelaars van Europa verplicht zijn om garantie te geven? Ik weet het omdenduur niet meer :-\. Groothandel In De Wal uit Zwolle heeft hem overgekocht van de Skoda garage. Aangezien ze normaal enkel aan garages verkopen en niet particulier geven ze geen garantie zeggen ze.

Bovenaan Onderaan