Garagist laat mij twijfelen over distributieriem, Help !

vinoctavia

Nieuw lid
Dag iedereen,

Mijn hedendaags stalen ros is een skoda octavia 1.9tdi break(stationwagen) bj2004 232.000km op de teller, amper problemen mee behalve de 'egr-klep' voor turbo die vervuilt en blijft plakken(vermoedelijk)

Laatste riem werd op 164.000 km geplaatst (geen voorgaande documenten over distributieriem vervangen, dus ik vermoed dat dit de eerste keer was) op 167500 km kocht ik de skoda aan, dit is nu bijna 4jaar geleden.
Al die tijd ben ik van mening dat, als ik het geluk heb om met deze auto de 300k km te halen, ik geen nieuwe distributieriem zou moeten steken.

Nu ging ik even binnen bij een kennis/garagist voor een controle(die wel twijfelde over aantal km/riem) en die vertelde mij dat ik die na 60k moet vervangen, nu dus.

Hoewel alles en iedereen dit tegenspreekt en zegt dat dit eerder aan 120k/150k moet gebeuren, ben ik nu toch geweldig op mijn ongemak. Dus kon niets beters bedenken dan hier lid worden en de vraag op het forum gooien!

Hoop dat iemand mij gerust kan stellen!

Prettig weekend,

Vincent
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij zijn er deze eeuw geen Skoda's gemaakt waar de distributieriem minder dan 90.000 km mee gaat. Minimum is volgens mij 90 k km, en officieel dan vaak alleen nog inspectie op slijtage met eventuele vervanging. Alleen bij de probleem-distributie-kettingen zijn die door vroegtijdige slijtage eerder vervangen (als ik het goed heb typisch voor bouwjaren 2010-2012 ofzo).

Voor de juiste vervangingstermijn moet je weten welke motorcode je auto heeft, want er zijn van bijv. de 1.9 tdi heel wat varianten.
 

ertromp

Forumguru
Advies Skoda is 120.000km voor alle 1.9TDI pompverstuivers van voor 08/2006
Na 08/2006 is het 150.000km
Zelf zou ik zeker die termijnen aanhouden of max 5 jaar want de riem droogt door de hitte ook in
 

Antera

Donateur
Daarnaast als de riem knapt kost het een nieuwe motor. En daarom preventief vervangen als je het niet zeker weet en anders zeker om de 5 jaar of 90K zoals erik zegt
 
Bovenaan Onderaan