Gaat Seat verdwijnen?

JeSko

Forumguru
Gaat Seat verdwijnen? Er lijkt alvast veel controverse rond te bestaan momenteel, gezien de evolutie van het nu alleenstaande merk Cupra, en het niet uitbreiden van het elektrische gamma van Seat.

Duitse krant: “Automerk Seat dreigt binnen afzienbare tijd te verdwijnen”


Screenshot_20220418-084548_HLN.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
In principe is het jammer als een merk sneuvelt. Daarbij is SEAT nu niet bepaald een vreselijk eerbiedwaardig merk, dus heel erg is het verlies nu ook weer niet. En of je als werknemer nu SEATs of Cupra’s in elkaar schroeft? De inschatting is dat met Cupra’s je baanzekerheid groter is. Daar kan ik niet zoveel van zeggen: Cupra zegt mij niets - en ik vind dat brons erg lelijk.

De auto’s zouden er binnen VW meer uit moeten springen, maar ook de Born is weer een kloon, waarbij er geen gebruik gemaakt wordt van de leuke mogelijkheden van de achterwielaandrijving op het platform (volgens Autovisie). Die onzekerheid was ook altijd het probleem van SEAT. Dat zou ook sportief en niet duur moeten zijn, maar verkocht ook de Alhambra en meer “busjes”. De geschiedenis herhaalt zich?
 

Tees

Donateur
Ik snap t wel, VAG weet al jaren niet meer wat ze met Seat aanmoeten. Ooit was het idee dat het het sportieve broertje van de familie zou zijn, maar op een gegeven moment gingen ze Alteas en Alhambras en zo maken, en sindsdien is dat helemaal zoek. Toen splitsten ze Cupra af, en wonder boven wonder: wat Seat origineel had moeten zijn, werkt bij Cupra prima. Door t afsplitsen zetten ze het wat saaie imago dat Seat opgebouwd heeft de laatste 15 jaar overboord, lijkt marketingtechnisch een goede zet.

Seat had prima behouden kunnen blijven als VAG wat meer langetermijnvisie had getoond. Maar alles ging op VW lijken, waardoor niets meer een eigen merk was.
Mijns inziens zouden ze terug moeten naar de jaren '00: Skoda value for money, Seat (nu dan Cupra) jong en sportief, VW degelijke middenklasse en Audi premium.
 
Bovenaan Onderaan