G3 Gasinstallatie

van_der_P

Senior Member
Zijn er mensen die een Roomster op gas hebben ? Hoe bevalt dat, en zijn er al problemen of zaken waar je op moet letten met het rijden op gas ?
De inbouw is nogal prijzig 2375 euro. Zijn er alternatieve voor zo'n dure installatie ?
Meestal wordt er gekozen voor een ringtank van 55 liter hoeveel kilometers kun je met een volle tank rijden ?
Waar laat je geval van een ringtank je reservewiel ?

Hetzer

Forumguru
volgens mij ligt de prijs overal zo rond de 2000 euro, en hoeveel kilometer je rijd???, hoeveel rij je nu op een tank benzine, een kilomter of 600 ?? , dan zal je wel zo'n 500 rijden op gas

higgy

Forumguru
Nee, die 500 km haal je niet op een tank LPG. Of je moet een fluwelen voetje hebben.
Je reservewiel laat je in principe thuis, en je koopt zo'n spuitbus met vulling voor kleine gaatjes.
Als je nu een Skoda (Octavia) koopt, is de kans groot dat de dealer je op een gasFX installatie wijst. En die kost voor een O2 € 2600,-
Voor een Roomster zal 'ie niet veel goedkoper zijn.

van_der_P

Senior Member
We rijden nu met een tank benzine ongeveer 700 km. In de zomer 1 op 15.5 en nu ongeveer 1 op 14.5. Tank ongeveer 50 liter.
De prijs van de G3 installatie heb ik van het internet. voor ongeveer 2000 euro zit er volgens mij geen garantie op. Voor de hogere prijs blijft de fabrieksgarantie van de auto gehandhaaft.
Het jammeren van een spuitbus voor een lekke band is, dat je de band moet vervangen. Als je zo'n spuitbus gebruikt kan de band niet meer gerepareed worden.
Er zitten aan het gebruik van gas nogal wat haken en ogen. Het is de prijs van de inbouw je moet er al een jaar of 4 gebruik van maken wil je er echt iets aan verdienen. WE rijden ongeveer 15000 km per jaar.
Het goedkoopste is een gebruikte auto op gas te kopen, maar ja wat koop je dan ?
Ik weet het nog niet

Strajo

Nieuw lid
Ik denk dat je heel wat kilometers moet rijden om de inbouw van de gastank terug te verdienen. Daarnaast zullen de onderhoudskosten stijgen, en de restwaarde dalen:722:. Wanneer je op gas wilt rijden is het aan te raden de wagen helemaal op te rijden.

van_der_P

Senior Member
Ik denk dat je heel wat kilometers moet rijden om de inbouw van de gastank terug te verdienen. Daarnaast zullen de onderhoudskosten stijgen, en de restwaarde dalen:722:. Wanneer je op gas wilt rijden is het aan te raden de wagen helemaal op te rijden.

Als ik op de site van Autoweek kijk onder car base, dan blijkt dat een auto op gas in vergelijking met dezelfde auto op benzine, met ongeveer dezelfde kilometersstand meer waardt is.

Hetzer

Forumguru
Als ik op de site van Autoweek kijk onder car base, dan blijkt dat een auto op gas in vergelijking met dezelfde auto op benzine, met ongeveer dezelfde kilometersstand meer waardt is.

klopt maar dat is denk ik wat theoretisch, de carbase berekening gaat er van uit dat je de extra kosten van de installatie terug krijgt als je de auto inruilt, alleen zie je toch, nog heel veel dat de dealers erg huiverig zijn tegenover over LPG, en dat je daarom toch maar erg weinig voor je LPG wagen terug krijgt, helemaal als je nog eens veel kilometers gemaakt hebt.

Boet

Actief lid
Met 15000 km lijkt het me nét aan rendabel...vraag je af of dat het waard is..

van_der_P

Senior Member
Als de verschillende berekeningen op het internet in vult dan speel je na drie jaar al qiutte (14358 KM per jaar is ongeveer 220 euro) Als je 4 jaar rijdt wordt dat 12136 km per jaar is ongeveer750 euro. Op het moment is er een aktie een gasinstallatie van Teleflex voor 1547 euro. Deze installatie gebruikt mijn Skoda dealer ook, dus kan hij het geheugen van de installatie uitlezen. Alleen kost de installatie via de Skoda dealer dan 2296 euro. En dat is niet interessant.

van_der_P

Senior Member
Meer dan € 700,- verschil, weet je dat zeker?

Ja dat weet ik zeker. Want ik heb nog aan de garage gevraagd of er nog iets af kon maar helaas.
Bij de firma Car Care Wallinga in Eindhoven heb ik offerte gevraagd en daar kwam de prijs van 1547 euro uit de bus.
Het verschil van 749 euro is veel. Daarom heb ik Skoda nederland gevraagd hoe dat kan. Misschien stelt men het wel naar onder bij. (ik denk het niet)

van_der_P

Senior Member
Na er het weekend over nagedacht te hebben besluit ik toch om het niet te doen. Er is toch een risico dat het niet goed gaat en dan zit je met de gebakken peren. En dat voor eigenlijk maar een geringen winst. Als je pech hebt kost het meer aan reparatie dan de winst die het je oplevert.

Fabia

† In Memoriam
Wijs besluit, je marge is inderdaad wel erg mager geworden. En dan zou ik de gok niet nemen.

EdK

Forumguru
Blijft toch moeilijk want wat gaat in de toekomst de LPG prijs doen tov de diesel en benzineprijs !!!??
Want LPG is volgens mij toch iets milieu bewuster dan diesel en benzine dus zou beloond moeten worden !!

Hetzer

Forumguru
Blijft toch moeilijk want wat gaat in de toekomst de LPG prijs doen tov de diesel en benzineprijs !!!??
Want LPG is volgens mij toch iets milieu bewuster dan diesel en benzine dus zou beloond moeten worden !!

een zuinige diesel met roetfilter (Blue-motion, green-line) is toch net zo of misschien wel milieu bewuster dan lpg, en die worden in Nederland ook nog steeds extra belast. En niet alleen de diesel accijns, ook de accijns op het milieu bewuste lpg gaan volgend jaar extra omhoog. Ook andere milieu vriendelijke brandstoffen zoals biodiesel , ethanol en aardgas worden in Nederland extra belast en alles behalve gepromoot en beloond

EdK

Forumguru
Ja de logica is compleet weg bij deze regering !! Hard schreeuwen dat we milieu bewust moeten zijn maar zelf er niet aan meewerken want dan missen we accijns en btw !!?? of is dit toch een logica ??

Affijn ik zal zelf binnenkort ook een roetfilter moeten dragen als men zo doorgaat in denhaag met versinsels te bedenken!! Ja heren en dames ik ben een van de weinige rokers in nederland !! Nou hoop ik toch dat ik dan ook een subsidie op dat roetfilter krijg !!?? Heb trouwens het roken maar alvast tot een hobby bestempeld , want een hobby mag geld kosten !!

Fabia

† In Memoriam
We worden onder mom van milieu gewoon genaaid door onze regering. Keer op keer blijkt wel uit allerlei studies dat het milieu er weinig mee op schiet maar we betalen ons steeds blauwer en blauwer aan allerlei belastingen, accijnzen, bmp enz enz. Als ze zo met het milieu begaan zijn stimuleer dan het rijden op LPG, gooi de wegenbelasting daarvoor omlaag. Maak de inbouw van een gasinstallatie goedkoper.

van_der_P

Senior Member
We worden onder mom van milieu gewoon genaaid door onze regering. Keer op keer blijkt wel uit allerlei studies dat het milieu er weinig mee op schiet maar we betalen ons steeds blauwer en blauwer aan allerlei belastingen, accijnzen, bmp enz enz. Als ze zo met het milieu begaan zijn stimuleer dan het rijden op LPG, gooi de wegenbelasting daarvoor omlaag. Maak de inbouw van een gasinstallatie goedkoper.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Als de prijs van de benzine tegenwoordig omrekend naar de gulden dan kom je uit op ongeveer fl 3.20. Waar gaat dat naar toe.

EdK

Forumguru
Vroeger werd je alleen een oor aangenaaid !! maar tegenwoordig wordt je ook nog eens van voren en achter genaaid !! En dan hoef ik niet in detail te treden hoop ik !!??

En dan te bedenken dat LPG vroeger niet duur mocht wezen omdat het een restproduct is van de raffinage van benzine !!
Sprak laatst iemand die op booreilanden had gewerkt en die vertelde wat er bij een olieveld werd afgefakkelt aan gas !! Wat daar in 24 uur word afgefakkelt daar kun jij je leven lang op rijden !! maar het is te duur om het te transporteren naar land voor autobrandstof !! Waanzinnig gewoon !!

Bovenaan Onderaan