Fuseekogelhoes vervangen o2

APK gehad, bleek een fuseekogelhoes te lekken. Factuur van € 176,73 incl. BTW.
Aan arbeid is € 85,00 gerekend, ik veronderstel dat dat twee werkuren zijn.

Wat speurwerk geeft mij het vermoeden dat voor dit klusje geen twee uren nodig zijn.

Heeft iemand ervaring hiermee?
 

Huibert

Forumguru
Weet niet wat bij jouw garage het uurloon is maar bij de dealer zal dit wel in die buurt zitten. En het klopt grofweg wel dat een fusee kogel vervangen ongeveer een uur kost, aan te raden is wel om de auto te laten uitlijnen na werk aan de stuurinrichting.
 

Maggy

Forumguru
Een ervaren monteur kan dit in een half uurtje. Klusje van niks. Kogel kost 25 incl ( lemforder, is vag 1e montage).
Genoemde prijs is uiteraard niet de dealerprijs; die ligt 3x zo hoog voor hetzelfde onderdeel.
Met arbeid en onderdeel zou je moeten uitkomen op 130€; 3 kwartier arbeid en onderdeel op dealerprijsniveau.
Die 85€ van jou is dus gewoon een uur arbeid met onderdeel, alles in de btw, dan kom je ongeveer op dat bedrag van bijna 180€....ik weet meteen weer waarom ik mijn onderhoud zelf doe.
 

Arjann

Forumguru
Ik neem aan dat de kosten voor de apk keuring ook in de factuur zitten? Dan lijkt het me wel een normale prijs.
 

V-Strom

Actief lid
Een ervaren monteur kan dit in een half uurtje. Klusje van niks. Kogel kost 25 incl ( lemforder, is vag 1e montage).
Genoemde prijs is uiteraard niet de dealerprijs; die ligt 3x zo hoog voor hetzelfde onderdeel.
Met arbeid en onderdeel zou je moeten uitkomen op 130€; 3 kwartier arbeid en onderdeel op dealerprijsniveau.
Die 85€ van jou is dus gewoon een uur arbeid met onderdeel, alles in de btw, dan kom je ongeveer op dat bedrag van bijna 180€....ik weet meteen weer waarom ik mijn onderhoud zelf doe.
.
Volgens mij ging het om het vervangen van een fuseekogelhoes,niet om een fusee kogel.
 

Maggy

Forumguru
.
Volgens mij ging het om het vervangen van een fuseekogelhoes,niet om een fusee kogel.
Ik ga er vanuit dat een professionele garage niet de hoes vervangt maar de complete kogel, het is namelijk bijna net zoveel werk, en je hebt dan weer een nieuw slijtagedeel, anders sta je volgend jaar bij de garage met een versleten fuseekogel.
 

Agent327

Forumguru
Ik ga er vanuit dat een professionele garage niet de hoes vervangt maar de complete kogel, het is namelijk bijna net zoveel werk, en je hebt dan weer een nieuw slijtagedeel, anders sta je volgend jaar bij de garage met een versleten fuseekogel.
Inderdaad.
 

Arjann

Forumguru
De ts verondersteld dat 85,- arbeid 2 werkuren zijn= geen feit. Iemand anders gaan ervan uit dat de complete kogel vervangen is en niet alleen het hoesje= geen feit. Dus @V-Strom , niet alleen ik.
 

Vmax

Lid
De ts verondersteld dat 85,- arbeid 2 werkuren zijn= geen feit. Iemand anders gaan ervan uit dat de complete kogel vervangen is en niet alleen het hoesje= geen feit. Dus @V-Strom , niet alleen ik.
mocht alles vervangen zijn krijg je wel een advies mee on hem te laten uitlijnen ( bij goede garage)
 

Maggy

Forumguru
Gezien het prijs niveau kun je er van uit gaan dat de complete kogel is vervangen. Als voor deze rekening alleen het hoesje ( a 3€ max) is vervangen, dan is ts opgelicht... dan had het max 100€ mogen zijn in de btw. Uitlijnen hoeft dan niet, er verandert niks aan de geometrie.
 

Arjann

Forumguru
De bevestigingen van de fuseekogel, zowel in het fusee als in de draagarm zijn "vaste" punten, daaraan kan je niks afstellen. Uitlijnen is daarom geen noodzaak bij een O2. Maar kwaad kan het uiteraard nooit om het te doen
 

Maggy

Forumguru
De bevestigingen van de fuseekogel, zowel in het fusee als in de draagarm zijn "vaste" punten, daaraan kan je niks afstellen. Uitlijnen is daarom geen noodzaak bij een O2. Maar kwaad kan het uiteraard nooit om het te doen
Correct!
 
Dank voor de reacties. Volgens factuur ging het uitsluitend om het vervangen van de hoezen (aan beide kanten). De APK zit inderdaad ook bij het factuurbedrag in. Ik begrijp dat de kogels ook beter meteen vervangen hadden kunnen worden. Al met al een pittig factuurtje (niet eens bij de dealer, maar bij de een plaatselijke Vakgarage).
 
Bovenaan Onderaan