Front Assist werkt niet.....

Pieter392

Nieuw lid
Ik heb sinds een maand een nieuwe Karoq o.a. met Front Assist, welke in kritische situaties ( boven de 30 km per uur ) zou moeten waarschuwen : dit systeem herkent krtische situaties en waarschuwt akoestisch, optisch en uiteindelijk met een remschok, zoals de tekst op de Front Assist display vermeld.
Hij doet bij mij echter niets....Uitgeprobeerd op objecten zoals : struiken, een muur en ook andere auto's, het maakt geen verschil er wordt helemaal niet gewaarschuwd of ingegrepen. Ook verandering van de keuzes: Vroeg, Laat of Middel maakt geen verschil.
Mijn dealer zegt op deze klacht dat hij het echt wel doet.....het systeem kan onderscheid maken tussen verkeer en andere objecten ( zelf twijfel ik aan deze claim ). De dealer kan niets voor mij doen want het systeem geeft geen foutmelding aan.....Anders gezegd het werkt naar behoren....
Tja heeft iemand hier ervaring mee en kan mijn dealer hier vanwege de " geen foutmelding " dus niets aan doen ?
 

hemi24

Forumguru
Sommige systemen zijn zo goed, dat je het niet eens merkt dat ze werken…

Front Assist is een “vangnet” waarvan je liever niet ziet dat het werkt.
Als het namelijk wel iets doet zijn er twee mogelijkheden:
- het systeem reageert onterecht;
- je hebt als bestuurder totaal niet opgelet.

Heb je op het scherm voor je neus al wel eens een afbeelding van twee auto’s met daartussen een uitroepteken gezien?
 

Pieter392

Nieuw lid
Dat heb ik wel eens gezien op een moment dat er totaal geen enkele aanleiding voor was. Een tweebaans weg waar ik op dat moment alleen reed....
 

CharlesTucker

Forumguru
Zelf geen ervaring, maar ik neem aan dat je niet daadwerkelijk de struiken ingereden bent, tegen de muur geklapt bent of andere auto's geraakt hebt. Er was dus voor het systeem geen reden om iets te doen.

Misschien eens een heel groot stuk piepschuim ergens neerzetten, iets waar je veilig tegenaan kunt rijden, dan daarop af rijden, en daadwerkelijk niet remmen. Mocht het systeem dan nog niet ingrijpen, dan videootje maken, daarmee naar je dealer (en hier posten natuurlijk). Het is inderdaad wat @hemi24 zegt, het is een vangnet, voor je eigen fouten. Als je die fouten niet maakt weet je nooit helemaal zeker of het goed werkt.

Ergens heb ik zelf ook nog steeds de wens om eens zoiets te proberen met de Citigo van de mrs. Daar zit ook zoiets in (maar dan onder de 30km, city-safe of wordt dat genoemd). Bij het parkeren komen we ook redelijk dicht bij de struiken, maar we remmen altijd zelf op tijd, we durven het er ook niet op aan te laten komen, voor je het weet rij je het tuinhek van de buren omver, mocht het systeem echt niet werken.
 
Laatst bewerkt:

Pindasaus

Forumguru
Ik meen gelezen te hebben dat het systeem alleen waarschuwt en ingrijpt op objecten die bewegen.. mogelijk om verkeer te onderscheiden van zaken die langs de weg staan en zo vals alarm te voorkomen. En dat het systeem alleen werkt als je je stuur recht houdt. Bij mij heeft het systeem alleen sporadisch gewaarschuwd als mijn voorligger afsloeg en ik niet remde, omdat de voorligger alweer weg is tegen de tijd dat ik daar ben. Als het sneeuwt krijg je de waarschuwing dat het systeem niet beschikbaar is.

Het kan ook zijn dat je bumper een keer een tik heeft gehad en de sensor opnieuw uitgelijnd moet worden.
 
Laatst bewerkt:

EdZ

Donateur
Ik weet wel zeker dat het ook bij stilstaande objecten werkt. In standje "vroeg" kreeg ik bij diverse vluchtheuvels met verkeersbord in het midden zo'n mooie rode waarschuwing. Wanneer je die waarschuwing krijgt is natuurlijk afhankelijk van je snelheid, maar met 80 richting zo'n verkeersbord waarschuwt vroeg genoeg. En als ik bij een groen stoplicht iets te snel optrok richting mijn voorligger eveneens. In standje middel heb ik het vrijwel niet meer. Bij parkeren werkt het trouwens ook, kwam ik laatst achter toen een tak van een struik iets verder uitstak dan de andere.

Je zou het eens met een (lege...) kartonnen doos kunnen proberen.
 

hemi24

Forumguru
@EdZ : die noodremactie van die tak bij het inparkeren heeft niets me Front Assist te maken, maar wel met de automatisch remfunctie van de parkeerhulp...

1689875942750.png
 

Pindasaus

Forumguru
https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/euro-ncap-advanced-rewards/2013-skoda-front-assistant/
N.B. dit is een beschrijving van het systeem van 10 jaar geleden. Misschien is het inmiddels veranderd.

A long-range radar, positioned at the front of the car, can detect vehicles up to 80m ahead which the car is likely to hit unless action is taken. The information from the front radar is optionally combined with data from a windscreen-mounted camera to calculate the likelihood of an impact.
Up to 30km/h Front Assistant applies full braking, and can detect moving or stationary objects;
between 30km/h and 80km/h, there is no automatic braking but the system will warn the driver if it detects a stationary object;
in moving traffic, between 30km/h and 200km/h, the system applies its full capacity of driver warnings, partial braking and brake assistance.
At speeds above 30km/h, the degree of partial braking provided by Front Assistant depends on whether an optional mono-camera is fitted or not. With the camera, partial braking of 6ms-2 is applied; without it, the deceleration provided is 3.5ms-2.
Het zou dus inderdaad ook voor stilstaande objecten moeten waarschuwen (0-80 km/u) en ervoor remmen (0-30 km/u).

Controleer ook even of front assist aan staat incl. waarschuwingen, in het infotainmentsysteem.
 
Laatst bewerkt:

EdZ

Donateur
@hemi24 Ja, da's een goeie, die zal met de parkeersensoren werken natuurlijk....
Ik vraag me wel altijd af of wit = aan en oranje = uit of andersom...ik gok dat wit = aan...
Instructieboekje is niet heel duidelijk op dat gebied.
 

hemi24

Forumguru
Kleuren wit en oranje zijn niet echt logisch verbonden aan AAN of UIT.

Wit is de default stand, wat vaak overeenkomt met actief; denk hierbij aan Start/stop, ASR, etc.
Geel/oranje is afwijkend van de standaard stand.

Meestal komt wit dus overeen met ingeschakeld/AAN, maar als we het hebben over lichtschakelaar in de AUTO stand en achterruitverwarming, werkt het juist weer andersom, daar is ORANJE geactiveerd/AAN...

Niet altijd even logisch dus!
 

4tnight

Nieuw lid
Sinds kort heb ik een nieuw Karoq, waarvan ik ook het idee heb dat de front assist niet werkt. Ik heb 5 jaar een Kodiaq gereden waarmee ik met regelmaat een piepje en dashboard melding kreeg (omdat ik een bocht te snel naderde of te snel optrok tov mijn voorganger). Bij mij Karoq met front assist op standje “vroeg” gebeurt er helemaal niets. Ik wil ook niet tot het uiterste/te ver gaan met uitproberen, maar vind het wel raar dat de meldingen nu totaal niet komen. De afstand melding is wel te zien op het dashboard, dus front assist is ingeschakeld. @Pieter392 al iets gevonden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Pieter392

Nieuw lid
Nee, we zijn nu op vakantie en hebben al een " crises" moment meegemaakt ( plotseling stilstaande file) waarbij ik voluit zelf heb moeten remmen. Ik vraag mij nu oprecht af wanneer de Front Assist in de stand " Vroeg" dan had willen remmen.... Zodra ik terug ben van vakantie ga ik het zelf uittesten met een " muurtje" van zacht verpakkingsmateriaal, het zogenaamde witte piepschuim. Hier rij ik dan op af, zonder zelf te remmen. Alles neem ik op met mijn dashcam en eventueel een telefoon van een bijrijder. We gaan het zien. ( want de dealer die volledig passief blijft omdat het systeem geen foutmelding geeft, vind ik niet acceptabel.)
 

4tnight

Nieuw lid
@4tnight Waarom citeer je je eigen bericht?
Citaat verwijderd.

hmmz das minder, normaal gezien had front assist zeker moeten reageren. Zijn er wel mensen die wel al meldingen hebben gehad van de front assist. Ik heb trouwens de business edition zonder andere rijhulpmiddelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdZ

Donateur
In standje "vroeg" piept ie bij mij redelijk snel. In standje "gemiddeld" heb ik 'm nog niet gehoord. Ik neem aan dat ACC er ook gebruik van maakt en die werkt naar behoren. Ik merk ook dat àls ie piept er daadwerkelijk wat gebeurt. Trap ik dan de rem in dan is deze al op druk gebracht en remt hij harder.
 

Pieter392

Nieuw lid

Om mijn twijfel eventueel weg te nemen of mijn Front assist wel werkt heb ik bijgaande video gemaakt. Ik heb een object in dit geval een plaat van zacht PU verpakkingsmateriaal zgn piepschuim ( maat: 40 x120 x 14 cm ) recht op geplaatst en ben er met een snelheid van plm 48 km/ uur op af gereden, uiteraard zonder te remmen . Opgenomen met mijn dashcam. Front Assist aangevinkt en in stand Vroeg gezet. Zoals nu heel duidelijk uit deze video blijkt, reageert het systeem niet ( geen optische waarschuwing of akoestisch en ook geen rem ingreep ) en wordt de piepschuim plaat omver gereden... Ik lees graag jullie reactie hierop.
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Heeft je auto de in dit citaat (van @Pindasaus ) vermelde camera?
"At speeds above 30km/h, the degree of partial braking provided by Front Assistant depends on whether an optional mono-camera is fitted or not."
Want radar zal naar alle waarschijnlijkheid niet op 'piepschuim' terugkaatsen.
 
Bovenaan Onderaan