Front assist en verkeersbordherkenning

pkrijgsman

Senior Member
Morgen Skoda broeders,

Ik kreeg vanochtend de melding 'Front assist niet beschikbaar' met het bijbehorende lampje. Nu is mijn verkeersbordherkenning ook al een tijdje uit de lucht, zou het kunnen zijn dat de accu op zn laatste voltjes loopt? Verder, als dat zo is, kan ik dat zelf doen, qua vervangen. Want volgens mij is het niet handig als je je accu zomaar loskoppelt, zo meende ik me te herinneren vanuit een andere vraag.

Verder: ik heb opgezocht hoe je Front assist kan uitschakelen, dan krijg je (uiteraard) de melding dat-ie uitgeschakeld is, maar betekent dit dat die ook helemaal niets meer doet? Want met ingeschakelde Front Assist die niet goed werkt, heb je kans -zo las ik ook hier- dat je auto soms onverwachts een noodstop maakt, daar zit ik natuurlijk niet op te wachten.

Graag jullie advies, ook over eventueel zelf vervangen van de accu.

Dank en groet!

IMG-20251208-WA0000.jpg

Coled

Forumguru
Ik kreeg die melding vanmorgen ook voor de 2e keer in 2 weken..
Als ik het even zelf invul, de dagen worden kouder, natter, radar beslaat en schiet in storing. Vorige keer deed hij het smiddags gewoon weer.
Ik ben benieuwd of dat vanmiddag weer het geval is.
Als hij uit staat doet hij idd echt niks meer, geen botsdetectie enz volgens mij..
De cruisecontrol werkt ook meteen niet en dat is toch wel echt een ergernis
Voor wat betreft de verkeersbordherkenning durf ik niet te zeggen hoe dat kan komen!

Laat maar weten of hij het later op de dag wel doet!

pkrijgsman

Senior Member
Tja, dat kan zeker. Maar hij is zaterdag nog gewassen. Gisteren 5 min gereden, geen problemen geconstateerd. Vanochtend al vrijwel gelijk met wegrijden. Ik ga vanavond ff een proefrondje doen

jesse_s93

Forumguru
Die front assist melding hoort erbij in deze periode van het jaar met vocht/vorst op de sensor in de bumper. Na 10 minuten hoort die melding ook weer te verdwijnen, aangezien het vocht of de vorst dan weer verdwenen is. Die melding geeft overigens aan dat hij beperkt werkt, niet dat hij niet werkt. Je kunt de front assist uitzetten, maar het zal na elke herstart weer geactiveerd zijn (naar verwachting).

Dat de verkeersbordherkenning het niet doet staat los van de front assist. Front assist is puur de radar in de bumper, de verkeersbordenherkenning is de camera achter de voorruit.

Een accu die op zijn einde is laat ook allerlei foutmeldingen zien, maar dan heb je vaak echt een kerstboom en komt ook de cruise control vaak om de hoek kijken. Zeker niet uitgesloten, maar ik zou niet als eerste naar de accu kijken.

hemi24

Donateur
Komt vaak na een paar minuten en km’s vanzelf weer bij; is een combinatie van weersgesteldheid en geografische gebied wat de melding veroorzaakt.
Heb zelf het idee, dat het een soort inwendige condensatie van de sensor is, wat het veroorzaakt. Heb het bij 3 verschillende VAG wagens op vrijwel dezelfde locaties ervaren.

Bovenaan Onderaan