Frank stelt zich voor

Faz

Lid
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee en vond dat het hoog tijd was om mijzelf eens voor te stellen. Ik ben Frank, woon in Breda, ben net de 50 jaar gepasseerd, getrouwd en heb twee dochters.
Vroeger was autorijden mijn lust en mijn leven. In mijn jonge jaren reed ik vooral Volkswagen, van Golf 1 Cabrio tot Golf 4, Polo (3e type), Passat (2e type) en Jetta (2e type). Lekker sleutelen met de vraagbaak in de hand...
Maar goed, als je ouder wordt zijn er andere dingen die belangrijk zijn, en zo belandde ik in de trein voor mijn dagelijkse ritje naar mijn werk en was de auto niet meer dan een praktisch vervoermiddel voor het gezin.
Gelukkig kruipt het bloed waar het niet gaan kan, en heb ik sinds anderhalf jaar een prachtige (al zeg ik het zelf) Skoda Octavia Elegance 1.6 FSI van 11 jaar oud met inmiddels 225.000 km op de teller.
Ik kocht de Octavia in december 2015 met 198.000 km rijervaring. Buiten een grote beurt met APK bij de lokale Skoda dealer en het bijvullen van de Airco, een setje nieuwe voorbanden, enkele litertjes olie en een H7 lampje, heb ik in ruim 25.000 km geen onverwachte onderhoudskosten hoeven te maken (afkloppen...).
De auto rijdt perfect, maar het geluid van de ingebouwde (Stream) autoradio vond ik bagger. Ondanks de vele negatieve adviezen, heb ik via Marktplaats een goedkope Chinese kloon RNS navigatie aangeschaft. Inbouw ging verrassend makkelijk en ik ben 100% tevreden over het geluid en heb nog ingebouwde navigatie op de koop toe. Alleen jammer van de rode interface:
Na veel zoekwerk op internet, vond ik uiteindelijk nieuwe firmware voor de radio. even flashen en hoera: een keurige bijpassend groen scherm:
Dus: voor een relatief laag bedrag rij ik nu al zo'n anderhalf jaar een heerlijke auto met een motor die loopt als een zonnetje (kost een litertje olie per 10.000 km), zonder enig mankement.
Dat laatste is niet helemaal waar: het rechterachterraam blijft in de sponning hangen. Waarschijnlijk een defect klemmetje. daar laat ik nog eens naar kijken. Voorlopig heb ik het stekkertje van de schakelaar losgehaald, waardoor niemand het raam per ongeluk kan openen.

Ik hoop op dit forum nog veel mooie verhalen te lezen en wellicht wat ervaringen te delen. Tot nu toe hebben de topics mij in elk geval geholpen om mijn auto beter te leren kennen.

Cheers!
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Welkom Frank, leuk dat je zelf de firmware hebt kunnen updaten voor een kleurmatch. Wat je enthousiasme over de Chinese kloon betreft: ik dacht al dat je geen stuurbediening hebt voor de radio, en je foto's bevestigen dat. Als je wel stuurwielbediening wil, dan is dat met zo'n Chinese kloon vaak een probleem, en met enkele klonen zoals bijv. Zenec is de ervaring dat dit vaak wel goed gaat.

Veel plezier met deze nette O2.
 
  • Leuk
Waarderingen: Faz

Faz

Lid
Sterker nog: als ik de radio via de ingebouwde canbus aansluit, loopt mijn accu langzaam leeg. Ik merkte dit toen ik mijn auto een keer na drie dagen wilde starten: geen stroom. Ik heb vervolgens de canbus aansluiting losgekoppeld en de radio via een geschakelde plus aangesloten. Dat betekent dat ik nu geen voertuiginfo meer zie, de visuele parkassist niet meer werkt en de radio uitschakelt zodra ik de motor afzet in plaats van als de sleutel wordt verwijderd. Knopbediening op het stuur zal dan vast ook niet meer werken.
Maar een geluidje om van te smullen en daar ging het mij in eerste instantie om.
Ik heb mijn radio overigens voor 180 euro nieuw via marktplaats gekocht. Een Zenec is al gauw 5x duurder...
Dank je!
 
Bovenaan Onderaan