Foutcode P0171

HDW

Forumguru
Sinds een tijdje loopt hij stationair niet lekker, soms daalt hij naar onder de 1000 toeren en voel je de motor een beetje hakkelen en de andere keer maakt hij teveel toeren.
Hij loopt dan op naar de 1,5 a 2000 toeren en zakt dan weer terug naar 1000, dit blijft hij dan de hele tijd doen.
Dit probleem doet zich alleen voor als de motor warm is.
Tijdens het rijden merk ik niks raars, alleen stationair.

Sinds gisteren kwam daar ook bij dat het motormanagement lampje ging branden, dus meteen even uitgelezen op het werk, daar kwam fout code P0171 uit, oftewel (teveel lucht of te weinig brandstof)

Wat ik al gedaan heb:

- Bougies vervangen (niet direct een verband, maargoed die waren sowieso al aan de beurt)
- Peilstok dichtte niet goed af, die heb ik nu wel goed afgedicht, fout gewist en toen leek het probleem weg maar na korte tijd begon hij weer te haperen, lampje is nog niet terug.

wie o wie kan even meedenken...
 

Tees

Donateur
Dat zagende gedrag is idd typerend voor een te arm mengsel (dus te veel lucht). Als ik Gerrit Speek zo lees, dan zijn er voor mij 3 dingen die mogelijk eruit springen: een heel sterk vervuild gasklephuis (onwaarschijnlijk, maar kan geen kwaad die eens te bekijken) een lek in je luchtaanvoer of EGR, of een defecte MAP, barometrische druk of LMM sensor (weet even niet welke er in jouw auto zitten, verschilt per motortype). Die sensoren kan je uitlezen als je VCDS of OBDeleven hebt, en een lek in de luchtinlaat kan je ook eventueel diagnosticeren door naar die waarden te kijken terwijl de motor stationair draait.
 

HDW

Forumguru
Bedankt voor je reactie, heb nu gewoon met een OBD kastje uitgelezen.
Op een ander filiaal hebben we ook een Textar apparaat liggen, wellicht dat die de oorzaken wat gerichter kan vinden.
wordt vervolgd..
 

HDW

Forumguru
Gisteren de MAF sensor schoongemaakt, echter nog steeds geen resultaat helaas.
Gasklephuis wellicht, maar als ik die demonteer zal hij ook weer ingeleerd moeten worden...
 

HDW

Forumguru
Vandaag het gasklephuis gemonteerd, gereinigd en teruggeplaatst.
Vervolgens Textar eraan gehangen.
Foutcodes als volgt:

P1093
Evaluatiesysteem 2 samenstelling mengsel - Bank 1
Herinnerd (MEM)

P2187
Cilinderrij 1, systeem waardebepaling samenstelling mengsel, mengsel te arm bij stationair toerental
Actief (ATT)

P0507
Stationair-afstelling overschrijdt instelpuntwaarde
Herinnerd (MEM)

P2279
Luchtlek in aanzuigsysteem
Actief (ATT)

Denk dat ik hem even op de brug zet en alle slangen controleren op lekken, als daar niks te vinden is ga ik testen of het aan de openluchtfilter ligt.
Iemand nog andere suggesties of tips?
Hoor het graag
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk, (uit ervaring met mijn Fabia, deze vertoonde hetzelfde gedrag) dat de voorste lambasonde aan vervanging toe is. Deze bepaald de mengselsamenstelling.
Ook een klein lekje in de voorpijp/spruitstuk pakking (voor de katalysator) kan dit teweeg brengen.
 

Cordoba

Forumguru
Net als Ronnie zat ik ook aan de 1e lambdasonde te denken die waarschijnlijk net op de grens zit van kapot gaan, maar net niet erg genoeg voor de bijbehorende foutcode.
 

Tees

Donateur
Heb je de pakking onder het gasklephuis vervangen? Dit omdat die laatste fout daarop lijkt te wijzen, en ik heb hetzelfde meegemaakt na demonteren en monteren van t gasklephuis.
Betekent niet dat er niet nog iets anders aan de hand is trouwens, ik denk niet dat dit de andere fouten perse veroorzaakt, maar het kan wel. Een luchtlek kan tenslotte een te arm mengsel veroorzaken, net als de andere fouten.

Edit: even de fouten nagelopen bij Gerrit Speek en ze wijzen allemaal (behalve de 1e) op een lek in de luchtinlaat Ik zou t dus maar eerst daar gaan zoeken!
 
Laatst bewerkt:

HDW

Forumguru
Ja de pakking is vervangen.
Overigens hoefde mijn gasklephuis niet ingeleerd te worden, er stonden geen activeringen open in het programma.
En na montage liep hij ook weer ‘normaal’.
Dat wil zeggen, even belabberd als voor de demontage van het gasklephuis. :(
 

Tees

Donateur
Ik zou toch dat inleren wel doen! Zeker omdat je problemen hebt in de luchtinlaat, en óók nog eens bij stationair, dan is er een kans dat het daar wel (deels) in zit.
 

HDW

Forumguru
Onder het kopje activeringen in de Texa stonden geen regels dus valt er niks in te leren
 

Tees

Donateur
Ik ken jouw apparaat niet, maar met een VCDS of OBDeleven kan je op elk moment dat je maar wilt het gasklephuis inleren. De ECU geeft niet zelf aan dat het nodig is! Kan t zijn dat jouw apparaat die functie niet heeft?
 
  • Leuk
Waarderingen: HDW

HDW

Forumguru
Hmm ok, maar met dat zelfde apparaat heb ik in het verleden wel eens een gasklephuis van m’n VW Bora ingeleerd, toen gaf hij aan dat hij ingeleerd moest worden.
 

Tees

Donateur
Ik dacht dat de ECU alleen bij het vervangen van t gasklephuis dat aangeeft. Dan heeft ie namelijk door dat er een andere op zit. Maar bij t schoonmaken van een bestaande heeft ie dat niet door. Hij past ook wel na verloop van tijd zelf de waardes aan, maar als de beginwaarden problemen opleveren, dan is inleren wel nodig. En het zou kunnen dat dat bij jou het geval is.
 

HDW

Forumguru
Het blijft koffiedik kijken, maar als de motor exact hetzelfde loopt als voor het reinigen heb ik geen reden om te denken dat het daar aan ligt.
Daarnaast zaten de fouten er al in voordat ik aan het gasklephuis begon.
Na demonteren bleek het huis ook niet heel verontreinigd.
Volgende stap is nu alle slangen waar lucht doorheen gaat grondig inspecteren.
Lamda wil ik even mee wachten, sensor kost toch meer dan 100 euro en als dat het euvel niet oplost is het zuur geld.
 

Tees

Donateur
Kijk, dat is nieuwe informatie! De fouten die je gisteravond noemde zaten er al vóórdat je het gasklephuis demonteerde? Dan acht ik de kans ook wel heel klein dat inleren het verschil gaat maken. En dan wordt het idd een kwestie van de luchtinlaat van voor tot achter controleren.

Ben het met je eens dat je niet meteen de lambdasensor moet vervangen, ik vind dat er nu te weinig daar direct op wihst.
 
  • Leuk
Waarderingen: HDW

Desperado

Forumguru
Als het lukt kun je de lamda eruit halen en eens inspecteren. De staat van de buis kan een indicatie geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: HDW
Bovenaan Onderaan