Foutcode P013300 Seat 1.4TSI CZEA

PizzaPieter

Donateur
Heren,

Deze code kwam ik tegen in mijn OBD11.

Laatste tijd loopt auto iets onrustig en is minder pittig dan eerder.

Code verwijderd, paar km stukje gereden, niet teruggekomen.

Welke parameters moet ik uitlezen om dit goed te kunnen beoordelen? Hier paar screenshots. Bij 2e veranderde tijdens rijden het voltage wel, maar percentage niet.

Bijlagen

• IMG-20260603-WA0001.jpg
    IMG-20260603-WA0001.jpg
    90,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG-20260603-WA0000.jpg
    IMG-20260603-WA0000.jpg
    74,8 KB · Weergaven: 12
  • IMG-20260603-WA0003.jpg
    IMG-20260603-WA0003.jpg
    141,7 KB · Weergaven: 10
  • IMG-20260603-WA0002.jpg
    IMG-20260603-WA0002.jpg
    128,8 KB · Weergaven: 11

ertromp

Forumguru
Geen idee of OBDEleven ergens meetwaarden heeft waar je bijvokrbeeld de lambdawaarde kunt zien. Als de sensor top is zou je in dat meetblok bij een spanning van ca 0,4 a 0,5V een waarde van 1 moeten zien. Belangrijk is ook om te kijken of er voldoende lucht over je LMM gaat en of die goed registreert.
Grootste vermoeden is natuurlijk versleten lambdasonde voor de kat. Dat is die sensor 1.

Tees

Donateur
All hail Gerrit Speek:
Mogelijke oorzaken:

De lambda-sensor (G130) is vervuild, verouderd, defect
Bedrading en/of aansluitingen van/naar de lambda-sensor zijn defect
Lek in de uitlaat / inlaat
LMM sensor vervuild / defect
Onjuiste brandstof

Mogelijke oplossingen:

Check / repareer lekken in de uitlaat
Check op lekken in de lucht inlaat
Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar de lambda-sensor
Check (meetwaardeblokken) / vervang lambda-sensor
Check (meetwaardeblokken) / vervang de MAF (LMM)

Ik acht de kans het grootste dat de lambdasensor niet helemaal lekker meer is. Je zou kunnen proberen 'm schoon te maken, maar ik zou die zelf liever vervangen. Daarvoor een oldskool uitlaat check op luchtdichtheid is ook nog wel verstandig: de klassieke lap tegen de uitlaat houden en kijken of er druk opbouwt is de snelste manier.

Ik vind de eerste sensor ook wel een verdachte lambda van nagenoeg 0 geven in jouw screenshot. Dat kan bijna niet kloppen.

PizzaPieter

Donateur
Oke, ik zei t verkeerd, excuses
De onderste beweegt alleen qua voltage en blijft op.99,2% staan.
De bovenste varieert snel tussen de 0 en 0.9V
Percentage varieert tussen -8 en +10%, maar rommelt merendeel tussen -3 en +4

PizzaPieter

Donateur
Variatie in voltage schijnt normaal te zijn, zegt Google. (heb alleen net stukje in stad gereden, morgen naar Arnhem eens wat beter kijken)

Tees

Donateur
Sensor 1 is voor de kat, sensor 2 erna. Het verschil ertussen meet de efficiëntie van de kat, en de ECU gebruikt beide parameters om alles rondom de motor bij te sturen.
Er moet idd variatie in het voltage te zien zijn, maar blijkbaar vindt de ECU dat ie te traag reageert. Vandaar de richting van de vervuilde sensor.

PizzaPieter

Donateur
Oke,
Ik heb rijdend gekeken en beeldscherm opgenomen en als ik moet gokken verandert sensor 1 tussen de 3x en 5x per seconde.
Ik weet natuurlijk niet of daar vertraging inzit, of het nog sneller moet ofzo, maar traag lijkt het niet.
Zou hij hiervoor ook niet een 'gewone' foutmelding moeten geven? Als ik een dashboard lampje oid?
Storing zit er nu niet in, morgen maar eens kijken naar Arnhem en OBD checken

Tees

Donateur
Wacht even, ik zie nu las dat je de code gewist had en deze is NIET teruggekomen. Dan zou ik er voor nu echt niets aan doen en rustig afwachten tot ie weer terug komt.

Heb je gekeken hoe lang de fout er al in zat? Over het algemeen staat er een km-stand bij vermeld.

PizzaPieter

Donateur
Oh, das een goeie.
Eind april voor t laatst gekeken en deze fout stond er gisteren in.
Wat ik weet is dat ik vd week een keer door een stommiteit tegen de toerenbegrenzer aanzat bij invoegen...

ertromp

Forumguru
Die 9223 is dat de software van je motor? Waarom zou je die willen updaten als het verder oké is? De auto is van 2015? Inmiddels >10 jaar klachtenvrij gereden toch met de 9223 versie? Blijven monitoren en als zelfde melding terug komt zou mijn route eerst de lambdasonde voor de kat vervangen. Een lambda sonde is tenslotte een slijtage onderdeel.

Tees

Donateur
Ah, dat in de toerenbegrenzer knallen kan zomaar de aanleiding zijn geweest. Heb het met m'n vorige auto ook eens gehad, in stevig accelereren verkeerd geschakeld en toen een kerstboom aan lampjes. Gewist en nooit meer teruggekomen.

Motorsoftware update zou ik nooit zonder aanleiding aan beginnen, en idd zeker niet bij zo'n oude auto.

PizzaPieter

Donateur
9223 is vd motor idd en zoals in mijn bericht aangegeven, vraag aan de experts of dat zinvol is. Waarom ik dat zou willen weet ik niet, want ik weet niets van software van auto's, dus vraag ik het aan hen.

Mss kan ie ineens verticaal opstijgen ofzo.
Wordt t ineens een PHEV. Weet ik veel, vandaar de vraag.

PizzaPieter

Donateur
Oke, ben onderweg en heb me deels laten helpen door Gemini voor een inschatting vd waardes.

Als turbodruk specified onder 1000 hPa komt, blijft actual wel 1000 (normale druk in atmos). Boven de 1000 lopen de actual en specified gelijk op en af. In 3e van 2000 naar 4500 toeren kwam ik rond 2100 hPa uit

Qua luchtmassa kom in zelfde scenario (3e-2000-4500) op max 396kg/h uit (110gr/s), maar vaker zag ik 380kg/h (105gr/s).

Stelregel zóú zijn 80% van pk= 150x0,8= 120gr/s. Het is dus minder en zou duiden op nu slechts 125pk, wat veroorzaakt zou kunnen worden door vieze kleppen (ipv vieze praatjes).

Lijkt dit logisch. Nog andere dingen die ik kan meten nu ik toch aan het cruisen ben?

Bovenaan Onderaan