Ford Taunus 12 m p4

Kogamyata

Senior Member
Deze auto's zijn slechts korte tijd gemaakt tussen ca 1962 en 1967. Heeft iemand die in het grijze verleden gereden e/o ervaring mee? Er was iets bijzonders m.b.t. koeling en verwarming.
Bedankt voor reactie's
Joop.
 

Kogamyata

Senior Member
@SuperBartje Even gegoocheld en idd in 1967 ook toegepast in Saab 95 en 96. Saab bediende zich daarvoor van 850 cc 2 takt motoren en die hadden 'n knopje op de pook dat je kon uittrekken om de motor vrij te koppelen bergaf. Zodra je dan weer bergop ging hoefde je alleen dat knopje maar in te drukken en uiteraard flink gas geven. Leuk om te weten.

Blijft nog de Taunus 12 M P4...

Bedankt voor de bijdrage.
Joop.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik heb zo'n Taunus ooit gehad als stationcar, een dweil van een auto.
Ik werkte in die tijd bij Saab en heb vanaf de type 92, 93, 95, 96, 99, 900,
en 9000 meegemaakt als techneut .
De motor van de Saab 96 was op het oog gelijk maar inwendig op heel veel punten anders.
Het hete dat die Saab motor voor de Amerikaanse Ford Cardinaal ontwikkeld was, die auto is nooit op de markt gekomen.

Verschillende onderdelen waren anders,
Cilinderkoppen, bij Saab onder andere lange schacht bougies in plaats van de korte bij Ford,
Geen lekke koppakking
Distributie tandwielen gingen bij Saab zelden of nooit kapot,
Waterpomp ging bij Ford om de haverklap en bij Saab niet
Olie lekkage van inlaat spruitstuk (manifold) kwam bij Saab niet voor,
Aandrijving van de ontsteking heeft bij Saab nooit problemen gegeven
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
@Skoda-MAN Hallo,

Fijn dat je reageert. Er zijn nog maar weinig mensen die hier ervaring mee hebben. Dus als ik het goed begrijp was het 'n nogal problematische auto naast het "Dweilen". zoals: Distributie-tandwielen, Lekke koppakkingen, Waterpomp, Olielekkage inlaat en ontstekingsaandrijving. Dat is nogal wat. Dat ik dit vraag komt doordat ik'n man leerde kennen die zo'n auto heeft en helemaal gerestaureerd is. Het is 'n witte met blauw dak en voorin nog 'n bank. Ik had er m'n oog op laten vallen omdat dez oldtimers zoals ik het bekijk niet meer afschrijven maar juist meer waard worden. De vraagprijs is € 4250,-, maar als ik dit zo lees heb ik ernstige twijfels.
Wat mij opviel aan de wagen is dat hij geen ventilator bij de radiator heeft zitten maar wel 'n heel lange slang van de radiator naar de kachelunit. Nou dnek ik dat hier de kachelaanjager teven als ventilator voor de koeling fungeert en dat er door 'n schuif te verzetten hete lucht naar buiten onder de auto of juist naar binnen wordt gevoerd om het interieur te verwarmen. Dus eigenlijk al 'n zelfdenkende ventilator en dat zou toch al 'n doorbraak zijn geweest, want de meeste kwamen daar pas mee in de late 70er jaren.
Kun jij nog iets over die verwarming en mijn zienswijze zeggen. Oja, dat dweilen was dat telkens stuur corrigeren?
Alvast bedank voor de info.
Groeten,
Joop.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Helmond42 Wat heet geheel gerestaureerd? alleen carrosserie of ook het technische deel?
Voor die tijd was het geen slechte auto.
Wat ik opnoemde ging niet helemaal tegelijkertijd kapot en ook niet bij alle auto's.
Ik noemde de verschillen tussen Ford en Saab.
Het weggedrag vond ik matig maar ik werkte toen bij Saab en daar vergelijk je het dan onwillekeurig mee.
Mogelijk dat het met betere schokbrekers, bijvoorbeeld Koni, veel beter geweest zou zijn.
Die auto was bedoeld voor gezinnen comfortabel te vervoeren en had dus een soepele vering.
Zoals alle auto's uit die tijd kon behoorlijke roestvorming optreden. (ik woonde toen vlak bij Zandvoort aan zee )
Goed controleren op roest, en motor is belangrijk. Let wel : zo een V4 motor klinkt heel anders dan een lijn motor, een beetje rauwer.

Bij de moderne auto's gaan ook nog steeds waterpompen, ontstekingen, distributie riemen/kettingen, olie lekken , olieverbruik, zuigerveer, turbo,s kapot.
En wat te bedenken van alle andere dingen die hier op het forum te lezen zijn, is Skoda een slechte auto? :maakmegek:
 

MarcoO2

Forumguru
ik had totaal geen beeld bij deze auto (van voor mijn tijd) ;), maar nu wel. Best een mooi ding, ook als vcombi.

ford-taunus-12-m-p-4-01.jpg


1965_Ford_taunus_12M_P4_pic4.JPG
 

Kogamyata

Senior Member
@Skoda-MAN Dus zo heel slecht waren ze nou ook weer niet? Wat ik nog mis is jouw visie over die koeling/verwarming. Kun je daarover ook nog iets zeggen?
 

Skoda-MAN

Forumguru
De eerste Saab 99 was voorzien van een 1750 cc Triumpf motor, dat was van orgine een 8 cilinder voor de Triumpf Stag.
Daar hebben ze voor Saab 4 cilinder af gezaagd zodat er een 4 cilinder lijn motor over bleef.
Daar had je vaker een koppakking nodig dan het reservewiel.
Bij de vakantie set hoorden een V snaar, contactpunten, bougies en een KOPPAKKING.
Als bij die auto de waterpomp kapot ging dan liep soms het motorblok vol water.
Was die auto slecht?
Oh ja, de versnellingsbak was ook niet zo best.
 

Kogamyata

Senior Member
ik had totaal geen beeld bij deze auto (van voor mijn tijd) ;), maar nu wel. Best een mooi ding, ook als vcombi.

Ja dat is 'm. Er zijn er met voor 'n bank i.p.v. stoelen. In die tijd had ik 'n Opel Rekord 1500 en die had ook 'n bank voor. Ford ging al vroeg over (toen dus al) op voorwielaandrijving. Opel pas in 1973. Ik denk dat de Taunus 12 m als tegenhanger van de Rekord is geweest. Ik heb ook nog foto's in krantenknipsel, maar weet dat niet in deze rubriek te toveren. Lees ook wat Skoda Man schreef als ervaringsdeskundige.
Bedankt voor je foto's.
Joop.
ford-taunus-12-m-p-4-01.jpg


1965_Ford_taunus_12M_P4_pic4.JPG
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Skoda-MAN Dus zo heel slecht waren ze nou ook weer niet? Wat ik nog mis is jouw visie over die koeling/verwarming. Kun je daarover ook nog iets zeggen?

Volgens mijn herinnering had ik gewoon een 4 bladige ventilator maar ben niet 100 % zeker van. (is ongeveer 44 jaar geleden dat ik die auto gereden heb )
 

Cordoba

Forumguru
Ik moest ook weer even googlen welke generatie Taunus nu de P4 ook alweer was. Een oom van me heeft er één gehad, maar toen was ik nog heel klein, en de betreffende Taunus al behoorlijk bejaard, maar volgens mij ook aardig wat problemen. Ik herinner me dat er bijvoorbeeld veel rondreden in het grijs, met een roze-rood dak.
th

Verder moet je niet vergeten dat in die tijd auto's veel korter meegingen. Met name auto's van Franse en Italiaanse makelij werden soms met een leeftijd van 4-5 jaar al van de weg gehaald omdat de bodem volledig doorgerot was. Ik geloof overigens niet dat het nu direct een concurrent was van de Opel Rekord: Opel had de Kadett, terwijl Ford (de Duitse) geen kleiner model dan de Taunus had.

Edit:
Een linkje waar je wat info kunt vinden over de verschillende motoren, prestaties en verbruik. Hij blijkt overigens maar van '63 tot '67 gemaakt te zijn, en sommige uitvoeringen nog iets korter. (er was een 2-deurs sedan, 4-deurs sedan, 2-deurs station en een 2-deurs coupe)
Overigens zie ik nu ook de Opel Rekord P1 en P2, en hoewel die iets ouder zijn, zijn dat denk ik ook wel echte concurrenten uit die tijd.
 
Laatst bewerkt:

SuperBartje

Forumguru
@Skoda-MAN dus een beetje zoals de laatste Saab 900's, die hadden ook nog weinig gemeen met de gezamelijk ontwikkelde Vectra, Croma en Thema... Helaas is er niets meer van over (ander had ik nu 9-5 estate gereden en was ik nooit SuperBartje geweest). Hoe zit dat met de "MAN" in jouw forumnaam? Zoals het truckmerk?
 

Kogamyata

Senior Member
Die Anglia en de Cortina waren volgens mij lang niet de slechtste (Engelse) Fords. Leuk die nostalgie, maar 9-5 Estate herken ik niet. Graag uitleg. :sterretjes:
 

Skoda-MAN

Forumguru
Hoe zit dat met de "MAN" in jouw forumnaam? Zoals het truckmerk?

Ja SuperBartje dat heb je goed geraden.
Als kind van een jaar of 12 wilde ik alleen bij dat geweldige merk werken ene te maken hebben met techniek en rijden met die trucks bij de importeur.
Ik heb nog nooit gewerkt maar ben alleen met mijn hobby bezig geweest.
Trucks zijn mijn lust en mijn leven, personenauto's interesseren me heel weinig.
Het parkeren in de stad is gemakkelijker met een personenauto. :maakmegek:
 
Bovenaan Onderaan