Ford S-Max 2.3 Titanium X-Pack

Smeeuwis

Donateur
Helaas moest de Land Rover Discovery het veld ruimen. Teveel problemen met als dieptepunt een repatriering uit Schotland vorig jaar zomer, waarna tot overmaat van ramp bleek dat de automaat 'er aan zat te komen'. Een kostbare revisie (€ 3.500,- ex) lag op de loer en dat was de spreekwoordelijke druppel. Mijn budget is niet onbeperkt en dat ging me echt te ver. Gelukkig wel goed kunnen verkopen, na 15 maanden bezit op 200 euro na verkocht voor de aanschafprijs, dat verzachtte de pijn nog enigszins. Was het een mooi avontuur? Ja absoluut, want het is een heerlijk rijdende auto met veel binnenruimte en allround capaciteiten. Dat bleek vorig jaar in Schotland wel op diverse gravelwegen, een drijfnatte camping en enkele doorwadingen. Had het niet willen missen en als de onderhoudskosten niet zo de pan uit rezen had ik hem nog gehad. Het mocht niet zo zijn helaas...

Gelukkig hadden we onze ouwe trouwe Peugeot 407 SW nog niet verkocht dus we zaten niet ineens zonder auto. Maar de binnenruimte van die auto begon wel te knellen, de pubers lopen inmiddels tegen de 1.60 meter en wie de 407 SW kent weet dat het een krappe auto is op de achterbank en dat de laadruimte ook niet overhoudt... Dus vier weken geleden de kogel door de kerk gejaagd en op zoek gegaan naar een andere favoriete auto, een Ford S-Max. Ford heeft de kwaliteit op orde, de S-Max is een enorme slokop en ook het eerste type ziet er nog steeds modern uit. Bovenal heeft mijn zwager sinds 2014 zijn tweede S-Max en met inmiddels in totaal 350.000 km achter de wielen 0,0 problemen gehad. Dat trok ons beide definitief over de streep..

Vorige week donderdag afgeleverd, een zwarte 2.3 automaat in de Titanium uitvoering met X-Pack. Wie de Ford uitvoeringen kent weet dan dat alles er op en aan zit en dat klopt: Leer/alcantara, elektrisch verstelbare, verwarmbare stoelen, stoelventilatie zelfs, panoramadak, adaptieve koplampen, multifunctioneel stuurwiel, regen- en lichtsensor, alles uiteraard electrisch te bedienen, climate control, 17" lichtmetaal, zongordijntjes in de achterportieren en wat dies meer zij. Zwart was niet de eerste keus, maar de opties gingen voor. Trekhaak, donker getint glas achter maar geen navigatiesysteem. Geen probleem want dat doen we via de iPhone. Parkeerhulp achter en voor en nog veel meer. Uiteraard nog een wensenlijstje maar dat volgt verderop. Bouwjaar november 2007, ex-lease auto, slechts 2 eigenaren, net geen twee ton op de teller en afgeleverd met grote beurt en verse APK.

Eerste conclusies na een week: zalige auto. Geen supersprinter maar vlot genoeg. Heerlijk ruim, Ford-stevig geveerd dus even wennen na comfortabel-Frans. Sportieve wegligging maar niet spijkerhard. Afgeladen vol opties, alles werkt ook nog. Niet heel zuinig maar dat wist ik van tevoren, tot nu toe 1:12, kan er mee door. Stil, ook als je wat meer toeren maakt en dat is soms nodig want het is een atmosferisch blok. Wel 160 pk, ruim voldoende. De vouwwagen er ook al achter gehad en daar merk je niets van. We gaan het beleven, volgende week lekker naar Frankrijk.

Wensen zijn er ook: Xenon of LED inbouwen, nieuwe nummerplaten met prismaletters, twee nette uitlaatsierstukjes i.p.v. gekke eindpijpjes (wel links en rechts trouwens), Brodit Proclip met telefoonhouder, hondenrek achter de tweede zitrij, leder bestuurdersstoel laten repareren of vervangen, polijst- en poetsbeurt. En er komen vast nog wel wat zaken bij.

003.jpg Inked005_LI.jpg Inked001_LI.jpg

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Mijn broer zijn vrouw heeft net zo'n auto, wel het nieuwer model, in de prak gereden, gelukkig zelf niet gewond, auto is wel total loss. Maar een fantastische auto inderdaad! Hij had de full option 260 pk sterke top van de lijn Galaxy, erg vlot voor zo'n auto en enorm veel luxe vanbinnen, nog veel meer opties dan een goed uitgeruste Skoda. Veel plezier ermee!

Smeeuwis

Donateur
Ik heb ook serieus gekeken naar het facelift model vanaf 2010, met de 2.0 ecoboost met 200 of zelfs 240 pk. Fantastische combinatie, maar te duur in aanschaf: dik 12.000,- en dat ging me te ver. Daarenboven heb ik mijn research gedaan en het blijkt dat de PowerShift versnellingsbakken, de tegenhanger van de DSG zeg maar, in de eerste paar jaar behoorlijk onbetrouwbaar bleken. Dat durfde ik niet aan. Revisiebak kost je zomaar 3000,- ex. zonder montage... De mijne heeft een conventionele 6-traps automaat van bewezen kwaliteit en dat was me ook wat waard. De 2.0 ecoboost is natuurlijk wel heel goed te chippen, dat heeft met deze 2.3 zonder turbo natuurlijk weinig zin. Hooguit iets meer koppel bij de middentoeren en iets zuiniger, dus ik ga dat t.z.t. wel doen.

Bovenaan Onderaan