Fluittoon bijgeluid

Beste forumlezers en panelleden,

Zo'n maand geleden heb ik een Skoda Fabia Combi III uit 2015 gekocht.
Wanneer ik een vaste snelheid rijdt (ongeacht CC of via pedaal) ontstaat er een hoge fluittoon. Versnel of vertraag ik een beetje is het geluid gelijk weg. De airco heeft geen invloed, alle instellingen geprobeerd, maar geen invloed. Daarnaast ook geen turbo probleem.

Ik ben terug naar de garage gegaan, maar ze zijn niet bekend met dit euvel en geven aan dat het ook geen kwaad kan. Dus zeggen ze dat ze me niet kunnen helpen.
Dat het geen kwaad kan geloof ik, maar het is wel zeer irritant.

In 2015 is er een topic geplaats met hetzelfde onderwerp.
In 2019 is een mogelijke oplossing gegeven.
Zie post van Fraction1, pagina 4.
YouTube filmpje is een herkenbaar geluid.

Echter ben ik benieuwd of er in de afgelopen drie jaar nog meer inzichten zijn bijgekomen?
Daarnaast, als het toch de geribbelde kabel schijnt te zijn, maakt het dan uit wat voor type 'gladde slang' er voor in de plaats komt?
In dezelfde post wordt ook geschreven over een protocol van Skoda Nederland. Kan iemand me daar bij helpen waar ik dat kan vinden?

Volgende week woensdag ga ik naar mijn eigen garage ipv de garage waar ik de auto gekocht heb. Dus hoop dan met een heldere vraag/antwoord te komen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Heeft verschillende rijwind (qua richting, mee of tegen) nog invloed? Dan moet er misschien een portier beter afgehangen worden.
In een zeer ver verleden reed ik een 3-deurs Golf1 en daarmee heb ik schade gehad aan het rechterportier, dorpel en B-stijl. Zo op het oog perfect gerepareerd, helemaal niets meer van te zien - maar wel een fluittoon bij een bepaalde schuin/tegenwind. Was niet op te lossen met afstellen van de deur e.d., nieuw deurrubber en wat je verder nog kunt verzinnen, dus er zat niks anders op dan eraan te wennen...
 

Pindasaus

Forumguru
Heb jij de geribbelde slang? Hij loopt langs je koelwaterreservoir. Zo ja, dan zou ik die eerst vervangen voordat je verder zoekt.

Is het een constante fluittoon of is het een snelle piep-piep-piep?
Een constante fluittoon hoorde ik bij één van de vier auto's die ik heb proefgereden, bij 70 km/u. Het waren alle 1.2 TSI's uit 2017.
De snelle piep-piep-piep hoor ik als de airco aan staat op laag vermogen, bij meerdere auto's.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.

@Canon-Eye
Nee het heeft niks te maken met het portier, gelukkig.

@Pindasaus
Ik heb inderdaad een geribbelde slang lopen. Ik kan later vanmiddag wel even een foto posten van onder de motorkap.
Grotendeels is het een constante fluittoon, met een enkele keer een aantal seconden een snelle piep-piep-piep, zoals in het filmpje te horen is.
 
Het zijn wat grootte afbeeldingen, maar wel duidelijk te zien zo ;).
Mijn vermoeden, n.a.v. de post uit 2015, gaat dus uit naar de geribbelde slang, zoals op de foto te zien.

1.jpeg 2.jpeg 3.jpeg
 
Ja die had ik ook gelezen, echter vraag ik me af of er een verschil in dergelijke slangen zit? Moet het specifiek dit type slang zijn, want dan moet ik dat even doorgeven aan de garage. Twijfel of ze die op voorraad hebben liggen.

Daarnaast ben ik nog zoekende naar het Skoda protocol, als dat nog van enige meerwaarde is voor de garage volgende week?
 
Een wat verlaat bericht, maar toch even een update voor de mensen die later deze post vinden en nog in het duister tasten.

Het geluid kwam inderdaad van de geribbelde slang.
04E133518G is de slang die nodig is om het geluid te laten verdwijnen.

Succes!
 
Bovenaan Onderaan