Fluitende vogeltjes geluid

ShiZNizZLe

Nieuw lid
Beste allemaal,

Ik heb een octavia 1.8tsi uit 2007. Sinds kort merk ik dat de auto bij lage toeren (900-1100) een fluitend geluid maakt. Het geluid lijkt op fluitend vogeltjes. Nu is ongeveer 3 maanden de multiriem vervangen, misschien dat het daaraan kan liggen? het geluid is vooral aanwezig met warm weer en hoe stijler de helling des te meer het geluid op treed. Er werd op fora aangeraden een beetje wd40 op de multiriem te spuiten, wat ik dus heb gedaan. Helaas heeft dit niet geholpen. Waar kan dit aan liggen?

Hier kunnen jullie het geluid beluisteren:
https://drive.google.com/file/d/11XRfjMYx3fDuIq0z34fBD0ik5_8AtnBd/view?usp=sharing

Groetjes!
 

JeSko

Forumguru
WD40 helpt even maar doorgaans niet lang, net als kaarsvet ( deden ze er vroeger ook wel eens op tegen piepen ) helpt dit niet of niet lang, zelf zou ik NOOIT smeermiddelen op mijn multiriem doen, als je riem al wat strak staat afgesteld heb je grote kans dat deze gaat slippen, en dat is het laatste wat je wilt.

Als je je broeksriem insmeert met WD40, blijft dat ding toch ook niet zitten ;)
 

Tees

Donateur
Ik zou inderdaad heel erg oppassen met WD40 en dingen als een multiriem! WD40 is niet compatibel met sommige kunststoffen, en dat kan een erg vervelend effect hebben. Sowieso wil je niet dat je multiriem slipt, dan ben je nog verder van huis.
Ik zou het zelf eerder in lagers van t een of ander zoeken (waterpomp of aircopomp, dat soort zaken, hangt even af van de precieze opbouw van het motor wat op de multiriem zit). Juist als een multiriem vervangen is en de daardoor aangedreven onderdelen niet, dan wil een lager wel eens bijgeluiden gaan geven, omdat die ingelopen is op de oude riem (met bijbehorende spanning), en dan geeft een nieuwe riem 'problemen'.

Als je m net hebt laten vervangen zou ik sowieso teruggaan naar die garage om t te laten nakijken. Je hebt tenslotte bij een BOVAG garage 6 maanden garantie op reparaties.
 

Duijzer

Donateur
Ik kan het document niet openen, maar ik herken de beschrijving wel. Bij mij was het de onderste spanrol van de distributieriem. Als je de multiriem los gooit en dan start weet je het. Maakt hij dan nog geluid, dan is het waarschijnlijk de spanrol. Als het geluid dan weg is, is het je dynamovrijloop of de waterpomp.
 
Duijzer: je schrijft "distributieriem", maar bedoeld "multiriem" denk ik.
NB: Volgens mij heeft deze motor een ketting trouwens, dus de verkeerde riem loshalen wordt dan ook lastig..
 

Duijzer

Donateur
Bij een ketting is het onwaarschijnlijk dat die piept. Ik gok op de dynamo of een multiriemspanrol. waterpomp gaat meestal lekken, niet piepen. Een goed garagebedrijf heeft een stethoscoop waarmee ze heel precies kunnen luisteren. Maar als je de riem los haalt kun je eens aan de dynamo en rollen draaien, soms voel je het dan al.
 

Monteurtje

Forumguru
Ik kan het geluid niet horen. Maar bij een 1.8 TSI kan de carter ontluchting ook weleens fluiten. Zit bovenop kleppendeksel. Zwart plastic.
 
Bovenaan Onderaan