Fluitend geluid bij O2

retep607

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Inmiddels begrepen dat het bij een O2 (1.9 TDI DSG lang duurt voor de motor warm is bedankt voor de vele reacties. Ik heb de auto inmiddels al weer bijna 2 weken. Wat mij verder is opgevallen dat ,soms, met een koude motor ik na het starten en optrekken gedurende enkele seconden een fluitend geluid hoor als ik gas geef (toerental blijft dan erg laag).

Is dit de turbo ? en is dit normaal ?

Graag jullie advies !

Gieliovd

Forumguru
Wat bedoel je precies, komt hij niet op toeren?

Fluitend geluid is inderdaad wel je turbo ja. De vraag is of het normaal fluiten is.

hemi24

Forumguru
Kan ook net zo goed een storing zijn via de radio...

Minder waarschijnlijk in de combi met gasgeven, maar wel mogelijk na het starten, een regelklep in het ventilatiesysteem...

MarijntjeTDI

Actief lid
als ie niet op toeren komt kunnen de schoepen van je turbo vast zitten.
Probeer bij stilstaande motor maar eens of je het stangetje van de turbo heen en werr kan bewegen...

Klinkt het als een sirene?
Dan heb ik het ook. Ik weet wel niet wat het is al vind ik het heel vervelend!
Buiten hoor je het niet dus ga ik ervan uit dat het niet de turbo is.
De radio luider zetten en dan hoor je het niet meer.

Ronnie

Forumguru
Klinkt mij meer naar een, laat ik het maar zo noemen, "koudestart toerental begrenzer", op het werk lopen een aantal 5 cyl. T5's met 170 pk TDI's erin,
Wanneer het rond de nul graden wordt en men start 's morgens weigeren ze de eerste seconden in de toeren te klimmen, duurt eventjes en dan reageren ze normaal.
Onlangs een nieuwe Caddy 1.9 TDI erbij gekregen, deze heeft ook dezelfde fratsen.
Wanneer de temp. (ik dacht) boven de 7 graden komt is het weg.

hemi24

Forumguru
Geeft een dergelijke "koudestart toerental begrenzer" ook een fluitend geluid? Of kan dit überhaupt?

Raar trouwens: mijn 1.6CR TDI draait bij een koude start juist met een verhoogd toerental, tot wel 1.200 omw.; Na enkele seconden zakt dit dan langzaam en eenmaal op temperatuur ligt het stationair toerental rond de 700 omw.

Evenals de 1.9 heb ik bij de 1.6 nooit echt een waarneembaar fluitend geluid van de turbo.

Ronnie

Forumguru
Misschien dat ze de waistegate openzetten om te voorkomen dat de motor te hoog in de toeren klimt? Ik zou het niet anders kunnen verklaren. Nu gebiedt mijn eerlijkheid me te zeggen dat ik er ook nog nooit naar gekeken heb.......
Wel is me bij de T5 2,5 TDI opgevallen dat er een Webasto (origineel VW) mee gaat draaien onder de 7 graden.......Deze is aangesloten op het koelwatercicuit. Dit wellicht om eerder aan de Euro-norm te voldoen.

VEEJAY

Forumguru
De turbo van mijn 1.9tdi is bij koude start bij stationair gassen even hoorbaar. Daarna niet meer. Ook loopt hij de eerste minuut stationair iets hoger en daarna weer normaal.

Koude start toerenbegrenzer heb ik op geen enkele personenwagen vag diesel waar kunnen nemen die ik gereden heb.

retep607

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Heb vanmorgen nog eens goed geluisterd en wat uitgeprobeerd. De fluittoon begint als de automaat moet gaan werken, m.a.w. als ik gas gegeven heb en de auto rolt uit is het geluid weg. Ga ik langzaam gas geven dan begint het geluid op het moment dat de DSG gaat trekken, dus als de auto snelheid wil verhogen, ik draai dan ook weinig toeren tussen de 1200 en 2000. Hoe hoger het toeretal hoe minder het geluid.

Na een 15 minuten is de motor +/- 50 graden en dan is het geluid bijna niet meer waarneembaar.

Lijkt mij iets uit de DSG bak ?

Ronnie

Forumguru
Is dan waarschijnlijk de oliepomp in de DSG Mechatronic, deze stuurt (in combinatie met de mechatronic computer) door hydraulische druk de versnellingen, en bedient ook de beide koppelingen van druk voor koppelen/ontkoppelen.

retep607

Nieuw lid
Hallo Ronnie,

Bedankt voor jou reaktie, maar kan het kwaad ? Zegt hetwat over de staat va de DSG bak ?

Groet, peter

Ronnie

Forumguru
Nee hoor, het is een enorm complex onderdeel wat de bak aanstuurd, het geluid zal wss te maken hebben met de door de kou iets dikkere olie.
Op het foto'tje kun je zien hoe ingewikkeld het is, in december hebben we er een vervangen bij een Touran van 2004, het was even schrikken!(ook van de prijs!)

Bijlagen

• mechatronic.jpg
    mechatronic.jpg
    17,9 KB · Weergaven: 60

Monteurtje

Forumguru
Het eninge fluitende geluid wat wel voor komt is dat van de turbo. Het kan bij de een turboslang zijn. Daar zit een afdichtring omheen. Als deze aansluitingen vies en vettig is van de olie, dan is de afdichtring kapot en kan het ook fluiten. Er ontsnapt dan ook een beetje lucht langs. Er zijn ongeveer 7 van deze aansluitingen. Afhankelijk van welke motor je hebt. Maar het kan ook uit de turbo zelf komen. Je zou het kunnen zien als er op de turbo een zwarte roet plek zit. Daar ontsnapt dan uitlaatgas. Dit kan ook fluiten en soms is er niet direct wat zichbaar. Als het echt bij de turbo zelf weg komt, deze vervangen. Dan is het geluid echt weg. Succes

retep607

Nieuw lid
Hallo Monteurtje,

Volgens mij is het niet de turbo het geluid begint al bij +/- 1200 toeren dan komt de turbo toch nog niet bij ?! Ik heb ooit een kapotte slang gehad bij een Mondeo zo,n geluid is het niet. Ik weet het ook niet alleen dat het geluid aanwezig is als de motor nog niet op temperatuur is, tijdens optrekken bij lagere snelheden.

Het eninge fluitende geluid wat wel voor komt is dat van de turbo. Het kan bij de een turboslang zijn. Daar zit een afdichtring omheen. Als deze aansluitingen vies en vettig is van de olie, dan is de afdichtring kapot en kan het ook fluiten. Er ontsnapt dan ook een beetje lucht langs. Er zijn ongeveer 7 van deze aansluitingen. Afhankelijk van welke motor je hebt. Maar het kan ook uit de turbo zelf komen. Je zou het kunnen zien als er op de turbo een zwarte roet plek zit. Daar ontsnapt dan uitlaatgas. Dit kan ook fluiten en soms is er niet direct wat zichbaar. Als het echt bij de turbo zelf weg komt, deze vervangen. Dan is het geluid echt weg. Succes

Bovenaan Onderaan