Columbus Firmware Update problemen Columbus O

pantherman73

Nieuw lid
Hallo,

afgelopen week mijn O3 EBL naar de garage gebracht voor een 30k beurt. Men heeft toen ook de firmware van het multimedia systeem (Columbus) ge-update ivm mijn klacht over slechte geluidskwaliteit van de 'car-kit'. Deze update is 'mislukt' waardoor mijn O3 nu al 3 dagen bij de garage staat zonder zicht op een oplossing. Rijden kan, maar het scherm laat een blauw scherm zien met de melding dat er een emergency flash geladen moet worden. Dit blauwe scherm trekt ook de accu leeg. De dealer weet het tot nu toe ook nog niet, echter heeft men wel kosteloos een Superb ter beschikking gesteld, dus wat dat betreft hoor je mij niet klagen. Maar toch, iemand anders ervaringen hiermee? Wil toch ook mijn O3 weer terug ;)
 

Noord26

Forumguru
Een dealer mag toch al vrij weinig aan een Columbus doen. Die worden pas bij PON opengeschroefd..
 

Darkside

Forumguru
Dit lijkt me dat er dus gewoon een recovery flash geladen moet worden.
Dit zou de dealer, maar PON zeker, toch wel moeten weten.
De meeste updates worden geladen a.d.v een revisienummer. Is de firmware versie hoger dan wat er nu op staat dan krijg je de mogelijkheid om hem te updaten.
Is hij lager, dan gebeurt er niets.
Een recovery image/firmware zou ten alle tijden geladen moeten kunnen worden.
Waardoor er een basis image terug gezet kan worden.
Vanuit hier moet het weer mogelijk zijn om een nieuwere versie te installeren.

Hiervoor zou niets te hoeven worden opengeschoefd. En kan de dealer dus gewoon zelf uitvoeren.
 

Rick

Senior Member
Is voor zover ik weet nog niet zeker omdat er nog geen publiek beschikbare update is geweest.
 

Borrie1973

Actief lid
Heb ook een paar probleempjes gehad met de parkeersensoren en de duitse taal in het maxidot. Ze hebben vandaag de computer er aan gehad en gaan wat nazoeken en vragen. Volgende week heb ik een afspraak staan en gaan ze waarschijnlijk updaten. Hopelijk gaan er geen adressen/vrijschakelen/vagcom aanpassingen verloren van @Antera, want dan moet ik gaan vragen of hij dat 31 mei kan herstellen. In de garage stond een octavia waarbij een update niet goed ging :nono:
 

pantherman73

Nieuw lid
Vandaag de garage gesproken. Blijkt een 'issue' te zijn wat wel eens vaker is voorgekomen. Nu moet men de hele unit (waar je ook de SD kaartjes in kan stoppen) vervangen. Vandaag besteld bij importeur, morgen binnen, hopelijk morgen aan het einde van de dag weer rijden... (volgens monteur kost alleen de unit al circa 3k??)
 

Jstruijk

Senior Member
Prijzig gebeuren dan!?! Het zal wel opgelost worden, maar desalwelteplus altijd vervelend.
 

Antera

Donateur
Heb ook een paar probleempjes gehad met de parkeersensoren en de duitse taal in het maxidot. Ze hebben vandaag de computer er aan gehad en gaan wat nazoeken en vragen. Volgende week heb ik een afspraak staan en gaan ze waarschijnlijk updaten. Hopelijk gaan er geen adressen/vrijschakelen/vagcom aanpassingen verloren van @Antera, want dan moet ik gaan vragen of hij dat 31 mei kan herstellen. In de garage stond een octavia waarbij een update niet goed ging :nono:

Dan word alles natuurlijk weer in ere herstel kwa aanpassingen. NP
 

pantherman73

Nieuw lid
De unit zou vandaag worden bezorgd en gemonteerd. Nog geen bericht gehad, morgen weer ff bellen...
Ben uiteindelijk wel erg benieuwd wat er nu aan de hand was, want alleen door een firmware update de auto een week kwijt, kan niet de bedoeling zijn.
Zodra ik meer weet post ik een update
 

apacot

Lid
Is het systeem d.m.v. een knoppen combinatie ook te resetten, mijn Columbus geeft alleen nog beeld maar alle functies werken niet meer, radio/navi/Phone etc...
 

Borrie1973

Actief lid
Nou, ik ben benieuwd of ik maandagmiddag mijn auto weer thuis krijg. Dan krijg ie ook een update:bloos:

Vanavond nog een storingsmelding gehad in columbusscherm maar werkte voor de rest prima!
 
Laatst bewerkt:

Borrie1973

Actief lid
Mijn auto is weer terug en alle instellingen zijn zover ik weet erin gebleven, inclusief het vrij schakelen van de dvd. De update is goed gegaan, want alles lijkt goed en ik heb blijkbaar wat veranderingen ontdekt zoals invoer coordinaten. Dus we hoeven niks te herstellen @Antera :D
 
Heeft de topicstarter al een update? Ik ben met name benieuwd of de update uiteindelijk ook iets oplost voor de geluidskwaliteit v.d. Carkit!
 

pantherman73

Nieuw lid
Allen,

vandaag de auto weer terug! Probleem zat hem in de unit die men heeft moeten vervangen, echter niet zomaar zonder allerlei hotfixes te laden. Uiteindelijk heeft het toch ca. 1,5 week gekost om de oplossing te vinden, maar dealer heeft het verder goed geregeld.
 
Bovenaan Onderaan