Columbus Firmware update Columbus

hephie

Lid
Hey Guys,

Ik heb al wat zitten rond zoeken, maar helaas is er maar heel weinig info over te vinden....
Sinds een jaar enkele maanden rij ik met een Octavia 3, met de nieuwe Columbus / Discover Pro navigatie. Beste-navigatie-die-ik-ooit-gehad-heb! :yeehaa:
Toch zou ik graag willen te weten komen als het nog beter kan...

System info huidige wagen:
Onderdeelnummer apparaat: 5E0035020A
Hardware: H41
Software: 0196
De rest is niet belangrijk, kaarten zijn up to date met laatste kaart update (November 2014, P98)

Nu was ik gisteren bij de dealer, en ben ik daar ook even naar de system info gaan kijken van een O3 in de showroom.
Daar vond ik vogende system info
Onderdeelnummer apparaat: 5E0035020D
Hardware: H43
Software: 0370

In eerste instantie zou ik graag te weten komen wat de aanpassingen/verbeteringen zijn in de nieuwe software/firmware versie. Heeft iemand dit al ergens kunnen vinden?
Vermoedelijk zitten er tussen de 0196 en de 0370 versie nog wel een heel deel andere versies. Ook de aanpassingen daarin zou ik graag te weten komen.

Als het de moeite is zou ik in 2de instantie de software/firmware willen upgraden. In mijn vorige wagen (Superb modeljaar 2009) heb ik dit enkele keren zelf gedaan. Nooit problemen mee gehad. Download links gevonden op het net. Voor de discover pro nog altijd niks te vinden... ?
Al ben ik voor de nieuwe columbus wel tegen gekomen dat je na een upgrade eerst iets in de garage moet laten unlocken (beveiliging disablen?). Dus misschien best aan de dealer vragen om dit uit te voeren?

Alvast bedankt voor de hulp.
Groetjes Thomas
 

Darkside

Forumguru
Ik heb nog geen firmware updates gevonden. Alleen kaart updates.
Het was vroeger idd redelijk makkelijk om zelf updates te doen omdat je ze makkelijk kon vinden.
Daar kon je ook zien wat de eventueel toegevoegde waarde was om te upgraden.

Ik kan nu niets vinden tussen verschillende versies.
Volgens mij kan je niets meer met deze firmware. Ik hoor niets op fora van mensen die meer kunnen dan ik omdat ze voorzien van een nieuwere/betere firmware.
 

Joske

Forumguru
De letter geeft alleszins productieperiode aan dat het toestel gebruikt is geweest, zal even oplijsten:

5E0035020 : 05 11 2012 - 27 05 2013

5E0035020A: 28 05 2013 - 04 11 2013

5E0035020B: 05 11 2013 - 26 05 2014

5E0035020C: 27 05 2014 - 03 11 2014

5E0035020D: 04 11 2014 - 25 05 2015


@hephie
komt de "A" overeen met jouw productieperiode van de wagen?
 

hephie

Lid
@Peter-036:
Klopt. In die tijd zag je er nog niet veel rondrijden, good times! :)

Misschien een ander vraagje.

1 ding wat ik nu nogal vervelend vind is dat je niet naar een bepaald tijdstip kan springen van een liedje als je dit over bluetooth aan het afspelen bent.
Ik speel vaak livesets of podcasts af in de wagen over bluetooth (iphone 6).
De timeline en het bolletje om te slepen worden wel getoond, maar als je het dan versleept krijg je bovenaan de boodschap "functie niet ondersteund".

Weet iemand als dit in de laatste firmware ondertussen wel mogelijk is?

Een ander mooi ding lijkt me de mirror link, maar ik weer niet als dit al gereleased is voor de columbus? En als dit puur iets is wat softwarematisch zou kunnen geupdate worden?
 

Darkside

Forumguru
Ik heb vandaag van mijn dealer gehoord dat de voor zover zij weten dat de huidige systemen geen update of niet te updaten zijn met de mogelijkheid voor android auto, mirrorlink en/of apple car play.
 

hephie

Lid
niet via bluetooth maar met USB verbinden. Dan kun je ook spotify en zo streamen
In de eerste octavias is het nog geen usb poort (+ aux) zo vanonder in de middenconsole, maar wel nog de "oude" MDI aansluiting, zoals in mijn vorige superb.
Ik heb al een paar keer gevraagd bij de dealer maar de mdi naar de apple lightning connector kabel (iphone 6) zou nog altijd niet te krijgen zijn?
 
Ligt het aan mij of duurt het bij iedereen ont-zet-tend lang voordat de update binnen is? Ik heb een 120Mb/s verbinding maar zelfs na een hele nacht downloaden is er maar een Gb of 4 binnen. Totaalbestand is 21Gb. Is de update wellicht ook (kostenloos?) via de dealer te bemachtigen?
 

Darkside

Forumguru
Het gaat bij mij wel snel. Maar ik kan nog de losse bestanden downloaden. En dan heb ik. De 18g in een uur binnen
 

Fred 2001

Nieuw lid
Heb een skoda octavia combi. Navigatie columbus Op kenteken geleverd na 16-5-2015.
Het duurt ongeveer 6 uur om de 22 GB te downloaden.
Heb je ook een sd kaartje nodig van 32MB
om dit op een kaartje te zetten ook weer 3 uur, installeren in de auto 1 uur.
Maar dan heb je dan ook 36 landen ook Rusland.
Geen losse bestanden, mogelijk is dit voor de vorige type van columbus?
 

badkuip21

Nieuw lid
mogelijk heb je een wat oudere vw?
bij de oudere skoda ook pakketjes, maar mogelijk vanaf mei 2014 een super bestand?

het ophalen en uitpakken en overzetten gaat niet geheel volgens navigatie.com
 

spikehome

Forumguru
Heb een skoda octavia combi. Navigatie columbus Op kenteken geleverd na 16-5-2015.
Het duurt ongeveer 6 uur om de 22 GB te downloaden.
Heb je ook een sd kaartje nodig van 32MB
om dit op een kaartje te zetten ook weer 3 uur, installeren in de auto 1 uur.
Maar dan heb je dan ook 36 landen ook Rusland.
Geen losse bestanden, mogelijk is dit voor de vorige type van columbus?
Hoe doe je dat 22GB op een 32mb kaartje zetten?
 

badkuip21

Nieuw lid
Goed opgelet, type foutje het is dus een kaartje van 32 GB
volgende update ga ikdit met een usb proberen, of dit kan bij de latere columbus?

bedankt voor de info
 
Bovenaan Onderaan