Fietsdrager op achterklep?

Hallo,
Ik heb geen trekhaak aan mijn Kamiq. Om fietsen te vervoeren zoek ik een fietsdrager om op de achterklep te bevestigen.
Iemand ervaring daarmee?
Doordat de Kamiq nog zo nieuw is, is hij nog nergens te vinden in de lijsten om te zien of het compatibel is. Zou dat lukken als ik de Karoq bekijk? Koffer is toch redelijk gelijk...
Dank u
 

Jessedew

Senior Member
Hoi, ik heb het op mijn Audi gehad, ik doe het niet zo snel meer, geeft teveel lakschade. Het kost geld, maar zou een trekhaak eronder laten zetten.

Als je het toch wil, Thule is dan volgens mij het beste merk. wellicht kan je een universele kopen (via marktplaats bijv.) met een adapterset die voor jouw auto geschikt is, even informeren bij Thule of ze die hebben.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb een tijdje een Thule Freeway 968 gehad:
https://www.halfords.nl/thule-fietsdrager-freeway-968.html


1D901CF4-7859-4E7D-B973-FE22AAE4DEDB.jpeg

Die heet kennelijk nu de Thule Freeway 3

https://www.thule.com/nl-nl/bike-rack/trunk-bike-racks/thule-freeway-3-_-968001



Ik vond er eigenlijk alleen maar nadelen aan.

- er kon geen damesfiets op
- je moest eigenlijk apart een $$ nummerbordhouder en verlichtingsset aanschaffen (doordat de fietsen het zicht op de achterlichten en kenteken wegnemen)
- het gewicht leunt deels op de bumper. Ik heb me daar nooit content mee gevoeld.
- om de haken van de spanbanden moet je zelf doekjes of rubber doen, anders wordt het krassen op de achterklep. De rubberen voetjes doen dat onvermijdelijk ook, maargoed die rusten dan op het raam en de bumper.

Ik heb er alleen m’n lichte racefiets mee durven vervoeren en sporadisch een 2e stadsfiets erbij.
Maar om te bedenken dat je er 3 (gewone) fietsen op kon doen - ik durfde dat niet aan.

Lang verhaal kort - ik zou een trekhaak laten monteren ook.
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Ik gebruik verschillende. Een kantelbare fietsendrager voor op de trekhaak (idd vanwege de bereikbaarheid van de achterklep). Er zit ALTIJD iets in de kofferbak je toch nodig hebt!

https://www.coolblue.nl/product/298...tm_source=referral&utm_campaign=product-share

En 2 fietsendragers van Thule op de dakdragers (voor als we met de caravan gaan). Niet echt geschikt voor stadsfietsen (bij de mijne) want ik moet ze erop tillen (geen hefsysteem). Mijn MTB en racefiets echter zijn licht genoeg om ze erop te tillen.
64f13c8bc0f7d9faab3cc1f1dc1c4b80.jpg
 

Jessedew

Senior Member
meestal zijn die achterklep dragers zo dat je de lichten en nummer plaat wel ziet. Dat is ook het manco eraan, het lijkt alsof je met een rugzak achterop je auto rijdt. (waardeloze airodynamica) en de eerder genoemde krassen, heb eens gehad dat mn halve spoiler eraf lag, omdat ie toch net niet goed zat, kon m nog terug duwen, maar je zag na een aantal x gebruik wel de afdrukken in de spoiler.

Voor een oudere auto is het prima te doen, maar als je een mooie nieuwe hebt, zou ik voor een trekhaak uitvoering gaan, of op het dak.

Voor de MTB en de caravan heb ik sinds kort ook een dakdrager, omdat we dan al 2 elektrische fietsen op de disseldrager hebben.
 

EdK

Forumguru
2 a 3 maanden o de fiets naar je werk en van de bespaarde brandstof koop je de trekhaak.
Dan nog 4 maanden doorfietsen en je hebt het elektra er ook onder zitten... :D
 

turboturbo

Forumguru
waar sluit je die op aan als je geen trekhaak hebt..?
Geen idee, maar ik besefte me wel dat ik illegaal rond reed op deze manier.
Mogelijk hang je die balk aan de fietsen zelf oid.

En o ja - nu komt de grootste grap: wat voor stekker heeft zo’n kenteken- en lichtbalk? Juist een 7- of 13 polige trekhaak stekker aansluiting....
Dus heb je die aangeschaft, denk je even aansluiten.... o wacht... :laugh:

EDIT: @hemi24 het kwartje valt nu net ook bij mij, hier doelde jij dus ook al op

meestal zijn die achterklep dragers zo dat je de lichten en nummer plaat wel ziet.
Dat hangt heel erg af van de auto en niet van de drager. Op de foto’s van Thule lijkt het alsof de linker achterlichten van de Audi enigszins zichtbaar zijn (maar hoe zit het met rechts). Maar de kentekenplaat toch echt niet.

Ik heb wel eens zo iemand van de weg gehaald zien worden door de rijkspolitie die zo’n driehoek fietsdrager op de trekhaak had voor 1 fiets. Die staat op de trekhaak en heeft ook geen lichtbalk of kentekenplaat. Dat was wel ‘s avonds in het donker, dat deed ik om die reden dus al nooit.
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Die driehoek heb ik ook. Gebruik ik alleen om kids eens op te halen/brengen of als ik om de hoek naar een MTB trail ga.

Zie ze ook onderweg op vakantie. Met 4 ipv 2 fietsen erop, tieraps en spinnen. Levensgevaarlijk
 
Bovenaan Onderaan