[Felicia] Autoradio niet op schakelstroom

2one

Nieuw lid
Hallo Skodarijders,

Doordat ik mijn geluidssysteem in mijn Felicia '97 wil verbeteren (is nog origineel) ben ik op een probleem gestuit.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de audio-stekker wat veranderd. Na het afhalen van contact (en uithalen sleutels) blijft de radio aanstaan.
Ik ben al naar de AST geweest (gespecialiseerd in autoaccesoires) en hebben mij een kabel verkocht die de "gele" met de "rode" verbindt.
Dit werkt dus niet; de stroom blijft er gewoon op. Vervolgens stelden ze me voor om het te laten maken; dit is me te prijzig. Ook mijn remlichten en claxon blijven het doen na de sleutels uit het contact gehaald te hebben.


Het betreft de volgende situatie:

ISO Auto
Geen Geen Zwart Rood (met aftakking naar andere Rood ISO Auto: afbeelding)
Geen Rood Geel Bruin

ISO Radio
Geen Geen Blauw Rood
Geen Rood Oranje Zwart

De zwarte kabel leidt naar de (waarschijnlijk zelf aangebouwde) sigarettenaansteker.
De rode heeft 2 ingangen; dit is te zien op de foto:

IMAG0319[1].jpg

Ik hoop dat iemand mij op deze wijze kan helpen

Groet, Twan
 

Bijlagen

  • ISO.jpg
    ISO.jpg
    11,2 KB · Weergaven: 67

Noord26

Forumguru
Je moet meten welke 12V een geschakelde is via je contactstlot. Daarop moet je dan de 12V voeding van je radio aansluiten. Die zit nu op een 12V waarop altijd spanning staat, ongeacht contact aan of uit. Qua kleuren maakt het niet uit welke is, als hij maar geschakeld wordt.
 

2one

Nieuw lid
Hoe kom ik bij het contactslot; dashboard loshalen? Het slaat dus nergens op wat die mensen bij AST hebben gezegd: dat er geen geschakelde opzit?
 

Noord26

Forumguru
Contactslot hoeft niet open. Je begrijpt mij niet helemaal zoals ik dacht. Een multi-meter gaat je vriendje even worden.

Je moet de draad vinden welke, na inschakelen van het contact 'aan', wel 12V geeft en bij contact 'uit' 0V. Die draad zit bij de draden die je nu hebt getekend. Alleen weet je zonder meten niet welke dat is. Daarmee bedoelde ik de geschakelde 12V.

Dat je je remlichten en claxon kunt bedienen zonder de sleutel in het contact te hebben zitten is normaal.
 

2one

Nieuw lid
Helder, ik ga morgen even een poging wagen. Lijkt niet zo moeilijk. Bedankt voor het antwoord.
 

EdZ

Donateur
Een kabel die de gele met de rode verbindt zou er juist toe moeten leiden dat je continue stroom hebt. Volgens mij is geel altijd onder spanning en is rood geschakeld. Geel dient dan bv om de eventuele klok en zenders vast te houden en zorgt bij merkgebonden radio's voor de stroomvoorziening als het contact uit staat, waardoor bv mijn vorige Ford radio 1 uur aangezet kon worden.
 

Cordoba

Forumguru
Het wisselen van de gele en rode draad is standaard voor VAG-auto's, maar of dat voor een Felicia ook opgaat? (voor bijvoorbeeld een Fabia wel)

Overigens, kun je in de volgende link(.:12vhifi.nl:. alles over Car Audio & Techniek) vinden, waar welke aansluiting in het ISO-blok zou moeten zitten. Gezien de leeftijd van je auto, zul je alleen connector A en connector B hebben en niet het C-blok met de aansluitingen voor CD-wisselaar, telefoon enz.

Edit: zo te zien op de foto heb je een ISO connector waar blok A en blok B aan elkaar zitten. Normaal zijn dit 2 aparte multistekkers, een bruine en een zwarte en doordat bij de een de vergrendelclip in het midden zit, en bij de ander juist uit het midden kun je ze niet verkeerd om aansluiten.

Edit2: zo te zien, is de audio alleen voorzien van een constante plus en is die doorgelust naar de geschakelde plus in de ISO-connector. Als ik het zo zie, zul je een geschakelde plus moeten plaatsen op één van de plaatsen waar nu de constante plus op staat, en de verbinding tussen beide ISO-aansluitingen verwijderen (dus de rode draad, tussen beide aansluitingen)
 
Stekker is origineel is niets aan veranderd , is standaard in de Felicia !
Heb er 3 gehad en bij allemaal was het hetzelfde !!

Kunt enkel draad doorknippen en er een geschakelde op aansluiten , maar het is wat je zelf wilt.
Ik vind het altijd wel prettig als ik mijn radio aan kan zetten terwijl het contact niet aanstaat !
 

2one

Nieuw lid
Ben weer even naar AST geweest. Die hebben dat rode draad losgeknipt en vervolgens verbonden aan een andere constante stroom (ongebruikte stekker). Zit dus nu gewoon met dezelfde situatie en er is niets veranderd. Kan de radio de accu ook leegtrekken na verwijdering van radiofrontje?
 

Cordoba

Forumguru
Na verwijderen van het frontje, speelt ie toch niet, dus zal alleen een beperkte hoeveelheid stroom trekken?
Mijn Fabia uit 2003 is net iets geavanceerder: zolang de sleutel in het contact zit na een ritje (contact hoeft niet aan te staan), blijft de radio gewoon spelen, en gaat de binnenverlichting ook niet aan. Als ik de auto niet alleen uitzet, maar ook de sleutel uit het contact trek, dan stopt de radio en gaat de binnenverlichting aan.

Als je de radio toch aan wilt, kun je toch gewoon het contact aanzetten, lijkt mij niet zo'n probleem. Dus mijn advies is die nieuwe constante plus, vervangen door een geschakelde plus. Als je die niet direct kunt vinden, misschien even kijken naar zaken die uitschakelen als je het contact uit zet (denk bijv. aan dimlichten, claxon, achterruit verwarming) om daar een draad af te takken voor je radio.
 

ArjanGr

Senior Member
Ik heb met dezelfde uitdaging gezeten toen ik een 'parrot'(handsfree kit) heb ingebouwd in mijn felicia uit 1999. Deze had ook een geschakelde draad nodig. Anders bleef de radio EN de parrot alsmaar aanstaan. Dus in principe hetzelfde probleem. De oplossing:
ISO stekker posities.png
Positie 2 = ignition (dus contact)
Positie 8 = batery (dus continu)

Nu is bij jou(en volgens mij bij elke originele felicia) positie 8 met 2 verbonden. Dus je hebt continu stroom op je 'contact' positie.

Stap voor stap:
- Haal de minpool van je accu los.
- Knip de verbinding door en isoleer de positie 8 met tape.
- Vanaf positie 2 ga je met een nieuwe kabel naar je zekeringkastje onder het dashboard aan bijrijders zijde. Multimeter heb je wel nodig, om in het dashboard kastje een ' (lege) zekering/relais' positie te vinden waar wel stroom(12V) op staat met contact en geen stroom als het contact uit staat.
- radio aansluiten op ISO stekkers
- Minpool van accu weer aansluiten
- klaar is kees, tenminste:

Voor je radio heb je ook nog zoiets als:
De kabelboom tussen je radio > ISO stekkers radio. Daar zitten als het goed is ook rode en gele kabeltjes aan, die je los kunt koppelen en om kunt draaien. Dus rood op geel en geel op rood aansluiten. Zie aansluithandleiding van je autoradio. Dit heeft namelijk ook te maken met geschakeld en continu stroom. Bij de ene radio moet je geel op geel laten en bij de andere geel juist op rood aansluiten. Gewoon allebei even uit proberen. Bij mij heb ik geel op rood moeten aansluiten om te zorgen dat mijn radio uitgaat met contact, maar toch alle instellingen onthoudt.

Succes!
 

Tjarco

Lid
Bump!

Bedankt @ArjanGr bovenstaande post is zeer nuttig als je hetzelfde probleem hebt en wilt oplossen (zoals ik net heb gedaan)

Op advies van een Engels forum een andere oplossing toegepast voor mensen die niet weten wat ze mèt een multimeter moeten doen, het lastig vinden om met nieuwe stekkers en het zekeringpaneel te werken maar niet bang zijn om het hele dashboard er af te schroeven.

Ik heb dus, na het losmaken van het dashboardpaneel, de 12v wisselstroom draad van de knop van de achterruitverwarming gesplit (witte draad) en die aan de afgeknipte rode draad geknoopt. Toen moest ik alleen nog de gele en rode draad omwisselen, net zoals Arjan hierboven. Problem solved en geen verlies van instellingen!
 

EdK

Forumguru
12 Volt wisselstroom in een wagen ............... mmmm altijd gedacht dat een accu gelijkspanning afgaf
Of zit er in een felicia een omvormer ingebouwd ???
 

AndreM

Forumguru
12 Volt wisselstroom in een wagen ............... mmmm altijd gedacht dat een accu gelijkspanning afgaf
Of zit er in een felicia een omvormer ingebouwd ???

Emmmmm! ;)
@EdK, maar een trein rijd toch ook op gelijkstroom........................:pieker:
En als hij dan bij een wissel komt, is het toch wisselstroom? :deuk:
 

EdK

Forumguru
Ja @Desperado maar jij hebt een japanse slettebak......toch ?? niet dan ??

Of geeft jou dynamo soms wisselspanning af ??
Tsja de onze ook hoor !!
 
Bovenaan Onderaan