Felicia 1.3, 1999

Rambo

Nieuw lid
Dag mensen! Aangenaam, Max is de naam.

Tijdje geleden heb ik serieus overwogen om een Skoda Felicia te gaan kopen. Ik was op zoek naar een no-nonsence auto die te vertrouwen en zelf te onderhouden is.
Na het internet afgezocht te hebben, kwam ik een goede Felicia uit 1999 tegen met 95K op de teller voor een mooi prijsje. Ik besloot om op zaterdag eens te gaan kijken en eventueel te gaan kopen.

Stond bij een dealer. Zag er prima uit. Geen roest, goed in de lak. Motor startte goed. Liep ook lekker. Van binnen zag alles er netjes uit op echt heel kleine dingetjes na dan die eigenlijk niet noemenswaardig zijn.
Ook onder de motorkap zag het er netjes uit. Motorblok keurig schoon, geen oliesporen. Totdat ik de oliedop omkeerde en een klein beetje 'mayo' zag. De verkoper die naast me stond had meteen door dat ik geen leek was en vertelde dat het een boodschappenautootje is geweest waar weinig mee gereden is c.q. korte ritten. Klonk aannemelijk want had in 19½ half jaar nog maar 95k gereden. Onderhoudsboekje was aanwezig en zowaar compleet tot de 70k. Daarna geen aantekeningen meer. Tot aan dat moment altijd keurig door de dealer onderhouden.

Na een kort testritje te hebben gereden besloot ik 'em te kopen voor duizend euro. De man ging akkoord.

Ik met mijn nieuwe aanwinst naar huis gereden en daar de auto nog eens onder het vergrootglas gelegd. Voor 1000 euro kan je toch geen foutloos product kopen? Dat bleek zo te zijn maar na alles op een rijtje te hebben gezet viel het me nog allemaal mee. Sta me toe om op te sommen wat ik tegen kwam:

- Zoals vermeld beetje 'mayo' onder de oliedop. Een dezer dagen dus olie verversen, nieuw oliefilter erop en wellicht oliepan er vanonder en schoonmaken.
- Temperatuurmeter komt niet van z'n plek behalve bij stationair draaien, dan komt ie tot op de 70 graden zo'n beetje. Op dit forum las ik al dat dit een typisch Felicia dingetje is en wat dus in theorie verholpen kan worden door de temp. sensor te vervangen. Geen big deal dus. Verwarming wordt overigens keurig warm.
- Knopje 'koplampen aan' (rechts van knopje stadsverlichting) doet het wel, maar op het instrumentenpaneel gaat het lampje daarvan niet branden. Koplampen functioneren wel.
- Deur van de bestuurder krijg ik soms moeilijk open als ik uit wil stappen. Hendel wilt niet goed open. Als ik het pennetje van de deurvergrendeling open en dicht doe, gaat ie wel open. Ook niet echt een big deal geloof ik.
- De verlichting van de toerenteller doet het op de linkerhelft niet echt goed. Voor de rest overal wel.
- Radiospeaker bij de bestuurder doet het niet. (Wellicht een draadje los? Even kijken. Was toch wel van plan om er wat betere speakers in te zetten).
- Radio is nog standaard haha. Komt een nieuwe in want ik wil wel Spotify kunnen gebruiken tijdens het rijden.
- Last but not least! Ik heb dus twee sleutels. Met één sleutel krijg ik de auto keurig gestart en met de ander niet tot nauwelijks. Waarschijnlijk iets met het sleuteltje aan de hand ( iemand tips?). Mijn vader had zoiets ook een keer in zijn Volkswagen Transporter. Hij zat een keer met de sleutel te spelen, haalde hem geloof ik deels uit elkaar. Naar zijn zeggen mistte er een soort van balletje. Vervolg was dat ie z'n motor niet meer gestart kreeg. Man van de ANWB zei dat het inderdaad aan de sleutel lag.
Hier zal ik dus nog eens naar kijken.

Dit eigenlijk!
Helemaal niet verkeerd lijkt me. Aanstaande of volgende week even een grote beurt geven. Op de oprijdbokjes zetten en olie verversen, oliefilter vervangen, luchtfilter, interieurfilter indien aanwezig, brandstoffilter wellicht, bougies, koelvloeistof aftappen vervolgens spoelen en nieuwe koelvloeistof erin + die sensor natuurlijk. Achterbanden naar voren halen en voorbanden naar achteren. Achterbanden hebben duidelijk meer profiel dan de voorbanden.

Iemand nog tips of aanvullingen? Ik sta open voor suggesties. :jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
Achterbanden naar voren halen en voorbanden naar achteren. Achterbanden hebben duidelijk meer profiel dan de voorbanden.
Dat is een heel goede reden om het zo te laten. Het betere profiel achter maakt de kans kleiner dat de achterkant uitbreekt.
 

ertromp

Forumguru
Geen idee of de Felicia een distributieriem of ketting heeft en wellicht aan vervanging is.
Op welke datum is dat laatste onderhoud bij 70K geweest? Als de remvloeistof ouder is dan een jaar of 3 zou ik persoonlijk die ook een keer verversen
 

turboturbo

Forumguru
Kan de oorzaak van het niet bereiken van de bedrijfstemperatuur van de motor niet (ook) de thermostaat zelf zijn die bijv niet goed meer sluit?
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Max, net als @turboturbo denk ik dat het probleem van de temperatuur van het koelwater niet in de sensor zit, maar in de thermostaat die blijkbaar open blijft staan. Op zich is dat een probleem dat bij veel auto's wel eens voorkomt. Thermostaat die open blijft staan, betekent ook dat de motor langzaam op temperatuur komt, of mogelijk zelfs niet op temperatuur komt, waardoor ook de olie niet of langzamer op temperatuur komt. Gevolg is extra slijtage en onnodig brandstofverbruik.

Verlichting van de toerenteller zal waarschijnlijk een kapot lampje/ledje zijn, als je dit gaat repareren, kijk of je een eventueel gloeilampje kan vervangen door led, maar vervang gewoon gelijk alle lampjes waar je zo bij kan: de kans is vrij groot dat binnen afzienbare tijd anders het volgende lampje aan het eind van de levensduur is.
 

Rambo

Nieuw lid
@turboturbo Hmm ja, daar zit ik nu ook aan te denken na uitgebreid wat gelezen te hebben over dit euvel. Ik denk dat ik inderdaad de thermostaat ga vervangen ipv de sensor.
 

Rambo

Nieuw lid
@Cordoba Bedankt voor de tips en info! Ik ga er zeker mee aan de slag. Ohja, ik ging ook nog de 'Bijbel' kopen. Het werkplaatshandboek voor de Felicia van Haynes. Lijkt me een goede investering. Iemand ervaring mee?
 

Rambo

Nieuw lid
@ertromp Zit een ketting in als ik me niet vergis. Volgens het boekje is het onderhoud bij 70k gepleegd in juli 2016. Dus in principe zou ik daar ook naar moeten kijken hoeveel de auto remt als een jekko :D
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij had @turboturbo een Haines voor zijn Fabia I, maar er zijn er hier meer met het boek en die zijn gewoon goed. Wat vaak ook handig is:
- ETKA (voor onderdelen en de partnrs.)
- Elsawin (elektronisch werkplaatsboek, voor de beschrijving hoe je zaken doet, dus electronische versie van Haines)
 
Haynes boeken zijn fijne boeken. Zeker als je het echte papieren boek hebt en geen tablet download.
Heb een Haynes boek hier voor de SV en die word regelmatig gebruikt.
 

turboturbo

Forumguru
Ik ben zelf niet zo tevreden met mijn Haynes. Foto’s te onduidelijk (zwart wit en te weinig contrast / lage resolutie, zeg maar net als een oude krant van vroeger, te klein van formaat) tekst soms multi interpretabel (bedoelt men nu zus of zó?) Het soort handleidingen begrijp ik niet helemaal (ik kan niets vinden over bijv sproei installatie achterruit of demontage midden console, stoelen + achterbank verwijderen hoe doe je dat - ik noem maar wat zaken die ik bij de hand heb gehad) Wel kan je er de complete motor mee reviseren tot aan het laatste boutje aan toe is beschreven hoe dat moet. Dus: bepaalde - in mijn ogen zeer specialistisch klussen - staan er wel in; de meer voor de hand liggende reparaties vind ik er zelf niet in - iig bepaalde zaken waarnaar ikzelf heb gezocht omdat ik dat aan de hand had, kon ik er niet vinden.

Ik heb ooit bij het vervangen van de schijven + blokken rondom (tijdens een sleutelcursus) me zo geërgerd aan het boek dat ik YouTube erbij ben gaan gebruiken. Dat bevalt me zo goed. Sindsdien staan de Haynes in de kast stof te happen. Werkelijk bijna alles voor VAG auto’s uit dat era staat inmiddels wel op YouTube (voor de felicia weet ik niet precies, want dat was dacht ik geen auto die onder VAG valt en zijn platform deelt met Seat/VW/Audi en dus minder wijds verspreid is) en daar is het afkijken zoveel eenvoudiger door het bewegend beeld...

Zelf zou ik dan evt nog voor Erwin gaan als je toch iets officieels en geschreven zoekt, ik geloof dat @Antera die in z’n webshop verkoopt (lowering.nl)

Aan de andere kant moet zo’n Haynes wel voor twee tientjes te vinden zijn dus dat zijn op zich de kosten ook niet....
 
Laatst bewerkt:

Rambo

Nieuw lid
Ja, op zich heb je gelijk. Op Youtube valt echt veel te vinden. En met de camera er bovenop is alles ook nog eens veel beter zichtbaar.

Trouwens: de carterpakking. Moet die echt van rubber zijn of volstaat vloeibare ook? Ik heb in het schuurtje nog een tube liggen namelijk.
 

turboturbo

Forumguru
Vloeibare is prima, maar hiervoor geldt een uitzondering vwb de YouTube how-to’s: daarin zie je dat iedereen een soort ‘slang’ op de rand van de carterpan legt. Dat is veel en veel te dik. De teveel opgebrachte pakking wordt tussen de pan en het aaneensluitende deel van de motor ertussenuit geperst en het overtollige deel aan de binnenkant dan daarna alleen maar in je olie terecht gaan komen (en daarna in de olie aanzuig filter). Een hele dunne film is voldoende dus smeer gewoon wat uit op de rand met je vinger, flinterdun. Was een tip van Antera, ik heb het zo paar jaar geleden zo gedaan en met succes / geen lekkage gehad sindsdien.
 

Rambo

Nieuw lid
@turboturbo Goed dat je het zegt. Op veel filmpjes zie ik inderdaad een dikke slang die ze erop leggen onder het mom 'hij moet goed sluiten en dicht zijn. Dunne film blijkt dus te volstaan. Bedankt. :)
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Felicia is het eerste model dat onder VW/VAG-vlag is gelanceerd. Ik reed destijds een Ibiza van de 1e generatie, en bij Seat/VW vond ik niet wat ik zocht, waardoor ik serieus bij de Felicia ben gaan kijken, die toen net nieuw in de showroom stond. De dealer gaf destijds aan dat het motorblok afkomstig was uit de Skoda-stallen en geen VAG-product. 25 jaar terug dacht ik bij een Skodablok toch echt eerder aan een pruttelende 2-takt, dan aan een solide motorblok dat zuinig en betrouwbaar was. Voor mij destijds (1994) reden om nog even te wachten met Skoda.
 
Bovenaan Onderaan