Favorit Favorit en koppakking

hallo allemaal,
een tijdje terug plaatste ik een vraag over de predom met de skoda en dat de warmtemeter nogal opliep. een goede suggestie was toen "koppakking lekt ". In de vakantie zijn we er inderdaad achter gekomen dat dat het geval moet zijn.
De favorit rijdt ik met erg veel plezier ( nu 90.000 km) en alles oke, maar ik vraag me af of een en ander het nog waard is. Ik heb offertes van 400 to 575 E. Zal ik proberen door te rijden tot de Apk in maart 2009 of stop ik dan vanzelf:) voor die tijd.
wie helpt wat met zinvolle ideeen.
merci en goede week
 

Desperado

Forumguru
Voor €500.- heb je geen andere auto.
Ik zou voor mezelf de afweging maken of ik nog wil investeren in deze auto of toch liever naar een andere ging kijken.
Je zou hem natuurlijk altijd tussendoor even kunnen laten nakijken door een dealer/garage of er nog meer aan zit te komen.
Ik zou zeker niet doorrijden met een lekke koppakking.
De kans op onherstelbare motorschade neemt dan alleen maar toe.
 
merci Peter, je advies voor nakijken voor extra dingen die er event aankomen neem ik ter harte...ik wil graag nog in deze auto ( met open dak) rijden...ben er aan gehecht
 

pansaebr

Actief lid
favorit

Indien je het niet meer zitten om je favorit te laten herstellen kijk dan eens bij vraag een aanbod op http://www.skodaclub.nl het zijn wagens die ook gereden en onderhouden zijn door skoda liefhebbers. Ik heb toen de herstelling zelf uitgevoerd met hulp ( van een oude garagist )omdat ik de auto toch als verloren beschouwde en niets te verliezen had.
Alvast veel geluk eender wat je beslist.

hallo allemaal,
een tijdje terug plaatste ik een vraag over de predom met de skoda en dat de warmtemeter nogal opliep. een goede suggestie was toen "koppakking lekt ". In de vakantie zijn we er inderdaad achter gekomen dat dat het geval moet zijn.
De favorit rijdt ik met erg veel plezier ( nu 90.000 km) en alles oke, maar ik vraag me af of een en ander het nog waard is. Ik heb offertes van 400 to 575 E. Zal ik proberen door te rijden tot de Apk in maart 2009 of stop ik dan vanzelf:) voor die tijd.
wie helpt wat met zinvolle ideeen.
merci en goede week
 

higgy

Forumguru
De heren hierboven verwoordden het goed: wat heb je te verliezen?
Als je auto verder in goede staat is (en dat zal vast wel) dan is het bijna zonde hem niet te herstellen. Of het economisch is? Mwah, zal wel niet. Maar: als je een beun kunt vinden die het 's avonds doet voor € 350,- zonder bonnetje, dan ben je toch spekkoper? Zoals al gezegd wordt: rijd jij een andere, evengoede auto voor dat geld?
 
mijn beun verteld me dat ik een koppakking van 132,50 nodig heeft.. is dat niet wat veel
hij sleutelt het voor elkaar in 360,00 E incl olie etc...
 

Desperado

Forumguru
Nee, das een heel normale prijs.
Het zou ook wel een koppakingset kunnen zijn, waar meer pakkingen inzitten, bijv.inlaat en uitlaatspruitstuk enzo.
 

pansaebr

Actief lid
koppakking

Da s vrij veel voor dat geld verwacht ik een set koppakking, in - en uitlaat en kleppendeksel. Als ik eens ga kijken op http:\\www.hbase.be kost de koppakking ruwweg 40 euro ( mijn persoonlijke ervaring is dat bijna elke autoonderdelenshop goedkoper is maar ja je hebt dan wel een richtprijs)
veel sucess met je favorit.


het is alleen de koppakking....

merci !
 
er zit inderdaad een lek in de koppakking
maar de motor wordt nog steeds te heet ( koelvloeistof eruit) en ook de wijzer staat veel te hoog...

het is een nw die uit mijn vorige Skoda kwam, maar van het begin af ellende..
 

pansaebr

Actief lid
Decarion,

als ik het goed begrijp heb je de pakking van de oude favorit gebruikt ?
Dit zou ik echter nooit doen vermits de kop toch wel op spanninng wordt gezet.
Of heb je de themostaat uit je vorig karretje gebruikt , is hij goed ontlucht ?
Als de kop eraf was hebben ze dan de waterkanalen ook eens proper gemaakt , bij mij waren ze gedeeltelijk dicht geslipt.Is eveneens de waterpomp nagekeken on goede werking ( beide kanten even warm )
 
merci voro de snelle reactie
nee hoor een nw koppaking a raison van 360

maar het blijft te warm worden
ik ga je tips maar eens neerleggen bij mijn garage
de slangen zijn mooi soepel en de vin slaat aan...
 

pansaebr

Actief lid
koppakking

Decarrion,
ik heb eens gaan opzoeken wanneer je op het forum bekent gemaakt hebt, ik heb gemerkt dat je toen ook al met temp. problemen zat na het vervangen van de radiator door een ander exemp. reden toen onbekend. ik zou deze dan ook eens terug bekijken dat er voldoende doorstroming is van water.
persoonlijk zou ik hem eens demonteren en grondig spoelen dat er minstens evenveel water uitstroomt als dat je er in giet.
( ik weet het klinkt raar maar gelijkaardig probleem gehad met de oldtimer toen gedemonteerd en gespoeld en toen kwam het probleem aan het licht dat deze gedeeltelijk verstopt zat.)

groetjes


merci voro de snelle reactie
nee hoor een nw koppaking a raison van 360

maar het blijft te warm worden
ik ga je tips maar eens neerleggen bij mijn garage
de slangen zijn mooi soepel en de vin slaat aan...
 
grand merci voor de moeite !! waardeer ik zeer: lijkt me een erg goede optie, maar ja ik rijd alleen maar skoda ( ben trots op mijn auto dat wel) techniek..pfff. eruit halen...ik zie het me nog niet doen...rare is wel dat deze radiator het wel goed deed in mijn oude favorit..misschien is er tijdens de montage wat fout gegaan en verstopt geraakt... zelf doen: ik ga er over nadenken en..kan je hem ook "ontstoppen" ?
 

pansaebr

Actief lid
koppakking

Decarrion
Er middeltjes om een radiator te reingingen maar sommige zijn zo agressief dat ik toch liever niet in de motor krijg (chemische reacties met allumium en rubbers), wat je eventueel kunt doen is de radiator afkoppelen en spoelen met appart water met het spoelmiddel en apparte pomp )maar is deze afkomstig van exemplaar met de motor vooraan of de oude reeks met de motor achteraan ( 105,120,130 )?
hopelijk ben je snel van je temp. probleem af want anders vrees ik dat de nieuwe koppakking niet lang gaat houden .

Groetjes
grand merci voor de moeite !! waardeer ik zeer: lijkt me een erg goede optie, maar ja ik rijd alleen maar skoda ( ben trots op mijn auto dat wel) techniek..pfff. eruit halen...ik zie het me nog niet doen...rare is wel dat deze radiator het wel goed deed in mijn oude favorit..misschien is er tijdens de montage wat fout gegaan en verstopt geraakt... zelf doen: ik ga er over nadenken en..kan je hem ook "ontstoppen" ?
 

van_der_P

Senior Member
grand merci voor de moeite !! waardeer ik zeer: lijkt me een erg goede optie, maar ja ik rijd alleen maar skoda ( ben trots op mijn auto dat wel) techniek..pfff. eruit halen...ik zie het me nog niet doen...rare is wel dat deze radiator het wel goed deed in mijn oude favorit..misschien is er tijdens de montage wat fout gegaan en verstopt geraakt... zelf doen: ik ga er over nadenken en..kan je hem ook "ontstoppen" ?

Er bestaat een motorontkalker deze kost ongeveer 21 euro. Ik weet niet wat voor middel dit is en of je het in je Skodamotor kunt gebruiken. Maar wellicht dat de verkoper je verder kan helpen. Het is te koop in de watersportwinkels of op het internet.
 

Bart

Lid
Radiateur van een 105/120 past niet zomaar in een Favorit. Aansluitingen zitten verkeerd.

Veel voorkomende oorzaak bij deze lichtmetalen koppen is verstopte koelkanalen door aanslag/corrosie - dit leidt tot oververhitting en lekke koppakking. Koppen trekken dan ook vaak krom, controleren dus en eventueel laten afvlakken. Dit probleem is trouwens niet typisch Skoda.

LET OP: deze Skoda motoren hebben losse cilinderbussen; bij verwijdering van de cilinderkop controleren of ze nog gelijk staan met de bovenkant van het blok en dus niet verschoven zijn. Er zijn speciale vulringen om een eventueel verschil op te vangen. Bij de minste speling gaat je koppakking onmiddelijk weer lekken.
Het is absoluut noodzakelijk dit te controleren alvorens de boel weer vast te zetten! Het is dus NIET handig de motor te verdraaien als de kop los van het blok is.

Radiateur zou je om te beginnen kunnen doorspoelen, vergeet niet ook de kachelradiateur te controleren op verstopping.
 
Bovenaan Onderaan