Facelift achterlichten in pre-facelift-er?

ventovice

Senior Member
update:
Reeds besteld: setje facelift achterlichten + lamphouders + verzenden = 70 euro
Ze zijn reeds betaald, dus binnenkort hopelijk hier...:yeehaa:

Ik kreeg trouwens wel meerdere aanbiedingen via onderdelenlijn.nl :
65, 70, 100, 120 euro per set, excl. vaak wel 15 eu verzenden...

...dus zoek jij ook iets? www.onderdelenlijn.nl !
 

ventovice

Senior Member
inmiddels in huis; morgen (straks...) passen ;)

Foto550-66A6SBLP.jpg


EDIT later op de dag:
Het past niet helemaal, maar het is inmiddels al opgelost.

Ik heb al mijn bevindingen samengevat in de volgende post, die meteen een werkbeschrijving is voor een ieder die dit ook met zijn pre-facelift Octavia I wil gaan doen.

Vooral omdat een aanpassing nodig is, was er niet veel over deze 'metamorfose' te vinden... Dus ik (en jullie met mij!) ben weer een ervaring rijker!
 
Laatst bewerkt:

ventovice

Senior Member
*In deze post staat een werkbeschrijving voor het vervangen van het eerste type achterlichten (1996-2000) voor de facelift-achterlichten (2000-2004) bij een Skoda Octavia I.

Voorwoord
>De Skoda Octavia 1 heeft in 2000 een facelift gehad. Daarbij hoort ook een nieuw type achterlichten.
Verschil met het oude type is best wel groot, vooral qua indeling/ de volgorde van de lampjes:

oud type, van boven naar beneden, totaal 5 lampjes:
-knipperlicht
-remlicht
-achteruitrijlicht
-achterlicht
-mistachterlicht (alleen links, rechts een lege fiiting vanwege nl. wetgeving)

facelift type, van boven naar beneden, totaal 4(!) lampjes:
-remlicht
-knipperlicht
-achteruitrijlicht
-achterlicht + mistachterlicht(werkt alleen links) (duplolampje)

>Het is dan ook niet mogelijk om de lamphouders onderling te verwisselen!!!
(volgorde klopt niet, maar ook de vorm is anders)

>Ook zijn de facelift-units ietsjes groter; er is daardoor een kleine aanpassing aan de carroserie nodig die ik hier vooral zal bespreken!

>Gelukkig passen de 'oude' stekkers wel gewoon in de nieuwere units, dus dat is gewoon plug-'n'-play.


We gaan beginnen!
Zó! Ik ben net even bezig geweest om de klus 'f'f' te doen, maar ik kwam al snel tot de conclusie:
HELAAS, DIT GAAT NIET (helemaal) PASSEN !!! :wavecry:
(...niet één-op-één in ieder geval; een kleine aanpassing is hier wel nodig!)

Wat is er namelijk aan de hand?
De nieuwe lampen zijn iets groter/hoger, zodat er aan de onderkant bij de carroserie te weinig ruimte is...

Hier zie je het verschil in hoogte duidelijk bij de hoeken; links de oude-, rechts de nieuwe unit:
Foto550-QULQXYXZ.jpg


Maarrr, wij zijn niet voor één gat te vangen, toch?!:sterretjes:
Gelukkig zit er namelijk tussen de achterlichten en de bumper (links en rechts) een (meegespoten) tussenstukje van kunststof, die iets kan worden aangepast om wat meer ruimte te creëren!

1. de tussenstukjes verwijderen
Deze tussenstukjes moeten er dus eerst maar eens af. Hoe doe je dat?
Eerst moet je de (meegespoten) kunststof middenstrip, die onder de achterklep valt, (voorzichtig) weghalen; deze zit gewoon vastgeklikt:
Foto550-HVVRB7W8.jpg


Dan komen er links en rechts twee kruiskop-schroefjes tevoorschijn; deze draai je er vervolgens uit.
Als dit gedaan is, zijn de tussenstukjes los en kun je ze richting het midden schuiven ...en dan zijn eraf!
>Op de bovenstaande foto zijn de units al niet meer te zien, maar het is beter dat je hierna pas de achterlichten gaat verwijderen...;)

2. de achterlichten verwijderen
Eerst links en rechts aan de binnenkant de stoffen bekleding en kunststof kap voorzichtig wegtrekken; deze laatste zit boven met een klemmetje en onder met een schroef, die je trouwens in dit geval gewoon kunt laten zitten:
Foto550-MFNR84US.jpg


Dan zie je meteen de achterlichtunits al zitten.
Haal eerst de lampenhouders los en dan kan je vervolgens de stekker/bedrading (iets makkelijker) loskoppelen.

De lampunits zitten van binnen met 4 moertjes vast die je met dop 8 los draait.
>Ook al zijn alle vier de moertjes eraf, dan nog zul je soms merken dat de unit wat blijft 'plakken' aan de afdichting die tussen de unit en de carroserie zit; maar voor hetzelfde geld valt-ie wèl zo op de grond;
OPPASSEN DUS !!!

3.De tussenstukjes aanpassen
Nu de oude units eruit zijn, is het tijd voor het aanpaswerk.
Behalve de tussenstukjes, zitten er ook nog een paar deeltjes van de achterbumper in de weg: precies waar de tussenstukjes (links en rechts) aan de carroserie/bumper zaten geschoven:
Foto550-RYUM43C8.jpg


Ook dit is kunststof en dat kun je dus zo wegsnijden.
Hier komt het niet zo precies, omdat je het straks toch niet echt meer ziet...
Maar dan kan je wel alvast ff het gevoel met je stanleymes krijgen voor straks!
>Voor de zekerheid (als je uitschiet) had ik achter de te snijden delen even een doek gedaan!

Dit is vervolgens het resultaat:
Foto550-YXM4QNUL.jpg


Nu nog de tussenstukjes zelf aanpassen...
LET OP: Deze zitten nogal in het zicht, dus dit moet wel netjes en met beleid gebeuren!!!

Ik heb natuurlijk eerst gepast en gemeten met de nieuwe units erbij en kwam daarbij tot de conclusie dat ik nog 46 mm tussen de bumper en de lampunits over heb.
Er moet dus ca. een halve cm. van de tussenstukjes af.

Eerst netjes op de tussenstukjes aftekenen; ik doe dat zelf met afplaktape, zodat je ook nog iets van bescherming van de lak hebt...
(maar helaas: àls je echt uitschiet met je mes, dan gaat het zeer waarschijnlijk alsnog fout...):
Foto550-DMPYKOGK.jpg


Dan pak je het stanleymes er weer bij en vervolgens snijd je MET BELEID, stukje bij beetje, steeds dieper, totdat je er doorheen bent.
En dan is dit het resultaat (rechts zie je nog de originele hoogte bij het andere tussenstukje):
Foto550-GQ6WXBWP.jpg


EN... VOILÁ!
Je kan de snijrand daarna mss nog iets bijwerken met het mesje of evt. een schuurpapiertje.
Het kunststof is van zichzelf zwart van kleur, dus bij mij valt die snijrand niet echt op, echter:
>Ik kan me zo voorstellen (als jij bijv. een zilvergrijze auto hebt) dat je de snijrand voor het nette ff moet bewerken met een lakstiftje o.id.!

4. de wederopbouw
'Montage gebeurt in omgekeerde volgorde'
, dus:
-de nieuwe facelift-achterlichtunits erin;
-de stekkers in de nieuwe lampenhouders steken;
-de lampenhouders in de units klikken;
-de bekleding binnenin weer netjes terugduwen;
-de aangepaste tussenstukjes links en rechts weer terugplaatsen;
-de lange middenstrip weer terugklikken.

...en KLAAR! Zie hier het resultaat:
Foto550-YEXYGYX3.jpg

Foto550-IR46XEXY.jpg


ff ter herrinnering: zó was het eerst:
Foto550-HQSLOXBA.jpg


Ik hoop dat jullie er wat aan hebben; succes!
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Mooie how-to!
Ik kan alleen niet helemaal zien waar die aangepaste tussen stukjes precies zitten (ik ga de afbeeldingen eens goed bestuderen)
EDIT: o wacht ik zie het al, die tweede tussenstukjes zijn wel meegespoten in carrosserie kleur.
Die zou je evt. misschien ook nog kunnen bestellen als los onderdeel, voor de feeble-ones onder ons :)

Bij mijn Fabia is het mistlicht ook met een duplo lampje uitgevoerd, maar is er zowel links als rechts een mistlamp (zo'n duplo lampje)?
 

Joske

Forumguru
dit heb je heel knap gedaan! :thumbsup:


ik ben zo vrijpostig geweest jouw how-to in een pdf'je te gieten. Zou jij het in het downloadcentrum willen plaatsen met een goede topictitel zodat anderen dit laten kunnen terugvinden? (want alle credits gaan uiteraard naar jou ;) )
 

Bijlagen

  • vervangen achterlichten octavia 1 door achterlichten van facelift.pdf
    1,2 MB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:

Chrisiewizzie

Forumguru
Mooi gedaan zeg! Rij je wel eens rond in Haarlem? Dan spot ik je wellicht een keer! Ik zie nl. een Lugstra sticker op jouw Octavia staan.
 

ventovice

Senior Member
bedankt allemaal voor de complimenten!

@turboturbo: er zit idd aan beide kanten zo'n duplolampje, alleen wordt die rechts (dus) niet als zodanig gebruikt: alleen het 5 watt draadje gloeit daar; het 21 watt draadje doet he-le-maal niks...

In NL mag het dus niet, maar in sommige landen mag je achter wèl 2 mistlampen voeren.
Als jij dat ook wilt: het is een kwestie van de 3 'draadjes' aldaar volgen en de juiste 'draad' alsnog voorzien van het mistlamp+stroompje; evt. afgetapt vanaf je linker mistlamp ;)
>Let op:
Dubbele mistlampen achter worden nogal eens met remlichten verward; vandaar de NL-wetgeving!

@Chrisiewizzie:
Haha! Ja, die LUGSTRA-sticker laat ik lekker zitten, die naam bestaat nl. niet meer...
Hij is daar in onderhoud geweest; werd later omgedoopt tot Martin Schilder.

Ik kom wel bijna dagelijks in de Waarderpolder, want daar werk ik bij MSD.
Maar in Haarlem zelf kom ik niet zo vaak meer...
...ik woon nu zelf in Beverwijk; waar woon jij dan?
 
Laatst bewerkt:

Chrisiewizzie

Forumguru
Ik rij iedere dag langs MSD, vaak op fiets, soms met de auto. Ik werk ook in de Waardepolder. Ik zal eens uitkijken naar jouw Octavia!
 
Bovenaan Onderaan