Facelift achterlichten in pre-facelift-er?

ventovice

Senior Member
Zoals in de titel vermeld, heb ik de volgende vraag:

'Passen de facelift-achterlichten ('00-'04) één-op-één op een Octavia van '96-'00 ?'

Dat de units in de carroserie passen, geloof ik eigenlijk wel; hoewel jullie dat ook mogen bevestigen of ontkennen..., maar:

Waar ikzelf wèl aan twijfel is hetvolgende:
Passen de oude lamphouders/fittingen binnenin (of hoe noem je die dingen?) dan wel op de facelift-achterlichten, of moet ik toch op zoek naar complete units?

Tell me! Alvast bedankt ;)
$(KGrHqJ,!qIFH)N6hbb6BS!hEdqHh!~~60_84.JPG

(ik wil zulke facelift achterlichten...)
 

ventovice

Senior Member
Ik wil het (natuurlijk...) eerst ZEKER WETEN, voordat ik überhaupt achterlicht-units ga aanschaffen...:fool:
...dus hoe wou je dat dan 'ff uitproberen', piair1982?!
Het lullige is, dat die nieuwe vervangings-units vaak zònder lamphouders worden geleverd...

Maar je zet me wel aan het denken:
...weet je trouwens wel zeker dat 'de volgorde hetzelfde is'?
Bij mij is het bovenste lampje namelijk het knipperlicht;
is bij het bovenstaande facelift-model niet toevallig één van die witte vlakken het knipperlicht?
(en het andere witte vlak het achteruitrijlicht??)

in dat geval heb ik nl. nog maar weing hoop...:(

Iemand anders mss, die het wel zeker weet?
 

motomarz

Senior Member
Ik heb van onze O2FL de achterlichten vervangen door LED-exemplaren,
en de oorspronkelijke units liggen hier in de schuur.
Mocht je willen uitproberen of het past, dan kan dat.

Edit:
Ik heb het wel over een Combi!
 

JJB

Lid
Bij mij is het bovenste lampje namelijk het knipperlicht;
is bij het bovenstaande facelift-model niet toevallig één van die witte vlakken het knipperlicht?
(en het andere witte vlak het achteruitrijlicht??)

Ben even voor je naar buiten gelopen. Bovenste witte is knipperlicht en onderste witte achteruitrijlicht, zie ook de foto.

2013-08-22 20.55.42.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet het niet, maar stel dat de volgorde van de lampen bij de faceliftversie anders is. Is het dan niet mogelijk om de stekkertjes/kabelschoentjes op het binnendeel gewoon om te zetten? Moet je alleen wel even checken of de lampvoetjes dan ook op de juiste plaats passen, of dat je eventueel een geschikt LED-versie er in plaatst.
 

ventovice

Senior Member
Ik weet het niet, maar stel dat de volgorde van de lampen bij de faceliftversie anders is. Is het dan niet mogelijk om de stekkertjes/kabelschoentjes op het binnendeel gewoon om te zetten? Moet je alleen wel even checken of de lampvoetjes dan ook op de juiste plaats passen, of dat je eventueel een geschikt LED-versie er in plaatst.
...en dàt vind ik nou weer iets te omslachtig...
(het is natuurlijk wel een oplossing, maar ik wil in principe gewoon plug-n-play)
, maar bovendien weet ik dan nog steeds niet of mijn lamphouders zowieso wel op die facelifters passen...

Ik heb ondertussen een aanvraag bij een demontagebedrijf gedaan voor een setje facelift-ers met de lamphouders erbij ;) ff afwachten, dus!
 

turboturbo

Forumguru
Je kunt de units altijd weer (zij het met verlies) zelf door verkopen. Of misschien een deal maken voor teruggave.
 

ventovice

Senior Member
Bedankt voor het meedenken!
Een beetje opbouwende kritiek aan allen die zeggen: 'gewoon ff passen...', 'ff proberen...', 'anders weer doorverkopen...';
Natúúrlijk kan dat allemaal; dàt kan ik zelf ook nog wel bedenken...
Maar dit soort forums zijn juíst zo handig, omdat je de kennis en ervaringen (en hopelijk vooral de oplossingen!) van mensen met 'soortgelijke problemen' kunt delen, toch?!

...het demontagebedrijf (van Gils, Den Haag) vraagt 100 eu + 15 eu (?) verzendkosten voor een achterlichten-set...:(
(ik dacht zelf meer aan zo'n 75 eu incl. verz.; maximaal...)
Ik heb nu een algemenere aanvraag op onderdelenlijn.nl geplaatst; mss komt er nog een beter aanbod...

Of heeft één van jullie mss een setje mèt de lamphouders liggen? Let me know!
 

ventovice

Senior Member
Ik heb van onze O2FL de achterlichten vervangen door LED-exemplaren,
en de oorspronkelijke units liggen hier in de schuur.
Mocht je willen uitproberen of het past, dan kan dat.
Edit:
Ik heb het wel over een Combi!
Ik heb een O1 en bovendien een hatchback... dus bedankt voor je aanbod, maar dat gaat 'm niet worden...
 

turboturbo

Forumguru
Oké, oké, wij kunnen ook niet 'zien' wat jij allemaal zelf al had bedacht :) Ik hou hierna dan écht op met goedbedoeld advies.

Die prijzen zijn wel hoog. Van een particulier via MP moet her goedkoper lukken, maar ja dan zit je met het aanbod, die is vast niet groot.

Fysiek langs een sloper gaan, had je dat al overwogen? Je kan de units dan meteen even bekijken en in je klauwtjes houden en van dichtbij bekijken (en inschatten of ze gaan passen, of ter plekke proberen te vervangen)?
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet in welke regio je woont, dan is er misschien wel dichterbij een sloperij te vinden. Voordeel, is daar ook dat je (als je het netjes vraagt) ter plekke even kan passen of je ook het binnenwerk van de lichten nodig hebt (gewoon even binnenwerk van jouw auto in een gedemonteerd achterlicht passen), past het koop je alleen de buitenkant, anders pak je ze compleet. Bij dealer ofzo waar ze nieuw bestellen is het een probleem als je het terug wil geven omdat het niet past, sloperij doen ze daar niet moeilijk over.

Ik heb de volgende potentiele donoren gevonden:
- Dedemsvaart
- Gorredijk, maar is volgens mij nog geen facelift, zie foto:
399728.c.jpg


Verder allemaal combi's, en een vroege Octavia II uit 2004, en de Octavia bij Van Gils lijkt toch wel heel veel op een Fabia I combi, ook kentekencheck geeft toch echt een Fabia combi uit 2002 met AQW-blok:
SIGNALEMENT
Merk
spacer.gif
SKODA
Model
spacer.gif
FABIA; COMBI 50 KW
Kleur
spacer.gif
Grijs

Als je toch met Van Gils in zee gaat, even checken of ze inderdaad een Octavia hebben staan, en je geen Fabia achterlichten sturen. Andere optie is misschien, het geld overmaken, en kijken of er iemand in de buurt woont, die de lichten kan oppikken voor je en meenemen naar meeting.
 

ventovice

Senior Member
Oké, oké, wij kunnen ook niet 'zien' wat jij allemaal zelf al had bedacht :) Ik hou hierna dan écht op met goedbedoeld advies....
Ik ben blij met jullie adviezen, maar heb natuurlijk iets meer aan de kennis van mogelijke ervarings-deskundigen...

Ik heb trouwens ondertussen een beter aanbod gekregen; 60 eu voor een setje incl. lamphouders, excl. verzenden... ff contact leggen! ...gaat goed komen!
 

ventovice

Senior Member
@Cordoba:
Bedankt voor al de moeite!
Ik woon in Beverwijk (NH), de dichtstbijzijnde sloperij is in Velserbroek; daar staat alleen een combi.
De auto op de foto van jou heeft idd nog oud type achterlichten.
 

Cordoba

Forumguru
Als je er niet uitkomt, de links naar de site die ik geplaatst heb, kun je ook gebruiken om zelf af en toe te zoeken wat er is, of voor andere onderdelen. Gewoon op automerk/automodel/bouwjaar en eventueel motorisering zoeken.
Dan heb je er al behoorlijk wat uit gefilterd, en kun je kijken wat je iets lijkt.
 
Bovenaan Onderaan