Fabrieksgarantie nog ? Auto uit begin 2022

Skodaatje1980

Actief lid
Ik kan er geen gerelateerd onderwerp over vinden dus bij deze.

Zoals jullie weten heb ik een Octavia 2022 gekocht, nou ja aankoopcontract ondertekent en over een week ongeveer kan ik hem ophalen. Ik kreeg standaard van hun 3 maanden garantie maar heb er ipv 12 maanden garantie gekocht via Cargarantie. Kost me iets van €450 en dan heb ik full garantie. Via de Skoda dealer zelf. Daar voelde ik me voelde ik me goed bij dus vandaar de keuze.

Alleen was ik gisteren wat rond aan het kijken op internet en kwam een mooie folder te tegen van het 2022 model en daar stond gewoon met koeienletters dat je 4 jaar garantie hebt! Enige voorwaarde is dat de auto geregeld in onderhoud is gewoon en bij de dealer. De auto is nu net over de 2 jaar heen. Skoda geeft 2 jaar garantie en 2 jaar extra garantie met een Max van 100.000km op de teller. Deze auto heeft net 70.000 dus dat is exact de zelfde duur nog vanuit Skoda of de aanvullende Cargarantie

Voordat ik dit voorleg bij de verkoper wil ik weten of ik nu nog 2 jaar garantie heb of dat ik prima die 12 maanden van Cargarantie kan doen. Kijk het scheelt me gewoon €450!! Als het niet nodig is?!

Ben benieuwd naar jullie reactie

SuperBeeb

Forumguru
Koop je bij een Skoda dealer of niet?
En is de auto bij de dealer onderhouden?
Zou ook kijken naar de voorwaarde voor die extra 2 jaar: is het volledige garantie of beperkt?
Je schrijft dat de 1e 2 jaar net voorbij zijn, dus dan zou er nog 2 jaar bijkomen. Daarna schrijf je dat de duur van de garantie hetzelfde is, maar Cargarantie us 12 maanden? Dat is dus een jaar korter. Als 100.000 bij beide de grens is, heb je iig nog 30.000 km te gaan. Rij je dat in 1 jaar?
Ik zou dus eerst naar onderhoud informeren, en/of eerst bij een skodadealer nagaan wat de precieze voorwaarden voor die extra 2 jaar zijn.

Ik vermoed dat bij de auto destijds 2 jaar extra garantie gekocht is. Dit kostte waarschijnlijk zo’n €200. De standaard verlengde garantie is volgens mij op 1 jan 2022 ingegaan. Model 2022 werd ook al in 2021 verkocht.

Een tweedehands auto heeft wettelijke 12 maanden garantie. Daar kun je als koper niet vanaf zien. Het schermen met 3 maanden garantie door een Skoda dealer vind ik twijfelachtig. Ik zou dit zeker navragen.

Herperduin

Forumguru
Hier vind je de voorwaarden van 2 jaar fabrieksgarantie en 2 jaar extra garantie. Als onderhoud conform specificaties gedaan is, denk ik dat je gewoon garantie hebt en was extra garantie kopen niet nodig. Dit dénk ik dus want heb de kleine lettertjes niet zelf doorgenomen. Ik heb hiervoor wel gebeld met Skoda Nederland toen ik onlangs dezelfde vraag had. Skoda vertelde toen dat de garantie overdraagbaar was en gaf na doorgeven van kenteken ook aan dat de auto in kwestie (eind 2020) nog garantie had. Geloof wel dat er een limiet van 100.000km op zit.

Skodaatje1980

Actief lid
Juist! Dat is precies de situatie. Dus ik zou dan nu nog bijna 2 jaar garantie hebben via Skoda. Altijd goed onderhouden volgens de voorwaarden. Ik weet niet of die laatste jaar garantie hetzelfde is qua dekken tov van de eerste twee jaar. Ik zal maandag wel even een Skoda dealer hierover navragen.

Want als dat zo is dat de dekking hetzelfde is is als de eerste 2 jaar dan is de extra garantie tie die ik heb gekocht ook totaal overbodig en zal ik deze laten verwijderen van de aankoop. Lijkt me dat ik dat gewoon kan en mag doen?

Laatst bewerkt door een moderator:

Herperduin

Forumguru
Wat kan en mag mbt annuleren van aangekochte garantie weet ik niet maar hoop dat het nog lukt. Voor wat betreft voorwaarden moet je zelf even goed lezen en vergelijken want ze hebben aparte voorwaarden voor de fabrieks- en extra garantie

Skodaatje1980

Actief lid
Koop je bij een Skoda dealer of niet?
En is de auto bij de dealer onderhouden?
Zou ook kijken naar de voorwaarde voor die extra 2 jaar: is het volledige garantie of beperkt?
Je schrijft dat de 1e 2 jaar net voorbij zijn, dus dan zou er nog 2 jaar bijkomen. Daarna schrijf je dat de duur van de garantie hetzelfde is, maar Cargarantie us 12 maanden? Dat is dus een jaar korter. Als 100.000 bij beide de grens is, heb je iig nog 30.000 km te gaan. Rij je dat in 1 jaar?
Ik zou dus eerst naar onderhoud informeren, en/of eerst bij een skodadealer nagaan wat de precieze voorwaarden voor die extra 2 jaar zijn.
Ja ik rij makkelijk 30.000 per jaar dus dan is die dekking van Skoda leuk maar stopt toch na 100.000km. Dus hoe dan ook ook al heb ik nog Skoda garantie dan is dat nog voor 30.000 wat voor mij gelijk staat aan 1 jaar. Dus mocht ik recht hebben op die garantie dan is dat nog voor 1 jaar. Cargarantie is tot 100.000/1 jaar en tot 100.000km geen extra kosten qua arbeidsloon en onderdelen.

Dus samenvattend heb ik maximaal 1 jaar garantie alleen de vraag is nu of ik Cargarantie moet nemen a €450 of dat ik genoeg heb aan de Skoda garantie.

hemi24

Forumguru
Wat verwacht je dat er stuk kan gaan en wat ook nog eens door de garantie gedekt wordt..?

Slijtdelen zullen nooit onder garantie vallen en van alle andere zaken zal het er meestal op neer komen dat je de kosten van het nieuwe onderdeel vergoed krijgt en de arbeidskosten (grotendeels) zult moeten betalen.
Vraag is dan of dat 450 euro (verzekeringspremie) waard is om te betalen…

Persoonlijk: als ik zoveel vertrouwen in een net aangekochte auto zou hebben, zou ik deze snel weer doorverkopen!

Herperduin

Forumguru
Ik denk dat je genoeg hebt aan de Skoda garantie. Sowieso de vraag of je met deze kilometerstanden een leeftijd garantie nodig hebt maar voor electronica zou ík het wel doen.

Skodaatje1980

Actief lid
.....Een tweedehands auto heeft wettelijke 12 maanden garantie. Daar kun je als koper niet vanaf zien. Het schermen met 3 maanden garantie door een Skoda dealer vind ik twijfelachtig. Ik zou dit zeker navragen.

Het gaat niet om een skoda dealer maar een occasion bedrijf die auto’s verkoopt. Toen ik vroeg naar hoe het zat met garantie is er geen woord gezegd over nog bestaande fabrieksgarantie. Ze zeiden gewoon 3 maanden garantie standaard via hun en eventueel garantiepakket via Cargarantie.

Ze hadden gewoon moeten zeggen dat er nog waarschijnlijk garantie op zou zitten aangezien de auto nog geen 2 jaar oud was. Dit vind ik zelf wel een kwalijke zaak want als ik dat wist dan had ik natuurlijk nooit de extra garantie erbij gedaan… ik kreeg 2 offertes 1 met 3 maanden garantie en een met 12 maanden die met Cargarantie. Deze laatste heb ik ondertekend.

Maar ik wil afzien van deze extra garantie die me €450 gaat kosten terwijl ik er vrij weinig aan heb! Wettelijk gezien mag dit ook vast niet. Ik heb nog niet betaald dus ga kijken of ze de aankoopkoop nota aan kunnen passen.

Laatst bewerkt door een moderator:

ertromp

Forumguru
De auto heeft 2 jaar fabrieksgarantie die voorbij is en nu staat deze bij een bedrijf die niet aangesloten is bij Pon. Zij hoeven jou niet Pon garantie te verlenen. Dat kan alleen een dealerbedrijf. Je aankoopnota zal nooit aangepast worden stomweg omdat de verkoper er niet aan hoeft te voldoen aan Pon voorwaarden

jesse_s93

Forumguru
Vanaf een bepaalde periode (modeljaar 2021) kregen veel modellen die in Nederland geleverd zijn 2+2 jaar (fabrieks)garantie. In Duitsland is dit bijvoorbeeld standaard 2 jaar. Mocht het een origineel NL'se auto zijn en aan de voorwaarden voldaan is, heb je gewoon recht op de 4 jaar garantie. Vaak is dit nog wel een "optie" die je terug zult zien als je de uitrusting van de auto zult draaien, welke door Pon in dit geval als standaard werd meegenomen. Dat kan via het chassisnummer worden opgezocht.

Skodaatje1980

Actief lid
De auto heeft 2 jaar fabrieksgarantie die voorbij is en nu staat deze bij een bedrijf die niet aangesloten is bij Pon. Zij hoeven jou niet Pon garantie te verlenen. Dat kan alleen een dealerbedrijf. Je aankoopnota zal nooit aangepast worden stomweg omdat de verkoper er niet aan hoeft te voldoen aan Pon voorwaarden
Kijk daar kan je wel eens gelijk in hebben. Dan heb ik gewoon pech en zal die extra garantie wel prima zijn.

De fabrieksgarantie van 2 jaar gaat in na registratie op kenteken in nederland; dus niet de eerste tenaamstelling: maar het invoeren van de auto door PON. De eventueel tweede 2 jaar garantie, áls die van toepassing is, geld alleen bij auto’s die door PON zijn ingevoerd. Indien, het zoals bij mij het geval is, een import auto betreft, dan zit daar sowieso geen 4 jaar op daar deze niet door PON is ingevoerd.

MarcoO2

Forumguru
Een tweedehands auto heeft wettelijke 12 maanden garantie.
Onjuist. Ik blijf het zeggen...:
Dat is nou niet bepaald een correcte weergave van het non-conformiteitsbeginsel (in de volksmond: wettelijke garantie")...

Helaas wordt er op dit punt een hoop onzin verteld, ook door partijen waar je beter van zou mogen verwachten.

Recent gaf ik daar al een uitgebreidere toelichting op, zie hier.

CDO

Forumguru
@Skodaatje1980 ik heb min of meer hetzelfde meegemaakt. April 2023 Kodiaq gekocht van nov. 2019.
Half jaar garantie. Bij de dealer gekocht. Na tekenen overeenkomst zit ik nog wat te surfen op het internet en blijkt dit specifieke model met 5 jaar garantie verkocht te zijn in Dld. Bij ophalen nagevraagd bij dealer. antwoord: zoek ik gelijk even uit voor u meneer, ja hoor klopt wat u zegt. garantie tot nov 2024 :)

ter aanvulling: wel Max 5 jaar en 100.000 km. Nu had die van ons nog maar 25.000 gelopen dus ik heb nog ruimte

Herperduin

Forumguru
@Skodaatje1980 : de extra garantie wordt mogelijk als verzekering afgesloten door de dealer bij een derde. Dit kan waarschijnlijk pas ingaan bij daadwerkelijke op naam stellen van auto. Je zou kunnen hopen / vragen dat de dealer dit nog annuleert. Ik denk wel dat de dealer ergens ook een commissie krijgt dus annuleren is niet in zijn belang maar je kan het gewoon vragen toch?!

Bovenaan Onderaan