fabrieksgarantie importauto

Goedemorgen
Afgelopen januari heb ik mijn Skoda Rapid ingeruild voor een geïmporteerde Skoda Karoq uit 2023 met 1000 km op de teller . Ben erg blij met de auto . Mijn vraag is over garantie. De auto is gekocht bij een officiële Skoda dealer en ik krijg 2 jaar garantie. Nu zit op Skoda standaard 4 jaar garantie maar omdat de Skoda uit Tsjechië komt is de garantie maar 2 jaar. Weet iemand hier op het Forum hoe dat zit. De verkoper zei dat de lengte van de garantie afhankelijk is van het land waar de auto vandaan komt.

marco_b

Forumguru
Hoe het met Skoda zit weet ik niet. Maar heb zelf onze huidige Hyundai Tucson uit Duitsland gehaald. Toen ik de handtekening zette was de auto net geen 2 jaar oud.

Na 6 maanden op NL kenteken kreeg ik een motormanagement lampje te branden. Bleek een Lambdasensor kapot te wezen. Zonder te vragen werd dit kosteloos vervangen inclusief gratis vervangend vervoer. had er eigenlijk geen rekening mee te houden werd dit vervangen onder fabrieksgarantie.

Ook de terugroepactie is netjes in Nederland uitgevoerd (Enkel staat deze nog steeds open bij RDW :confused:).

het lijkt mij dat dit bij Skoda niet anders zal wezen?

MarcoO2

Forumguru
Je hebt als particulier bij een professionele verkoper gekocht, dus je hebt sowieso recht op de zogenaamde wettelijke garantie (formeel: het conformiteitsbeginsel, wat betekent dat je recht hebt op een product dat overeenkomt met de overeenkomst.). Die wettelijke garantie is niet beperkt in tijdsduur.

Los van de wettelijke garantie kan een verkoper of fabrikant aanvullende garantie geven, maar dat is niet verplicht. Je bent 2 jaar overeen gekomen, dus dat is dan wat het is. De vraag is overigens sowieso wat die verkopers- of fabrieksgarantie dan biedt wat niet ook gewoon al door de wettelijke garantie wordt geboden.

En los van die formele soorten garanties is het natuurlijk altijd nog de vraag hoe coulant men daar in de praktijk mee opgaat. Kan best zijn dat ze daar niet strikt naar kijken.

barretje

Senior Member
Ik had toen dezelfde vraag, als PON de auto geïmporteerd heeft en je hebt de wagen bij PON aangeschaft dan geld die 4 jaar, anders heb je 2 jaar.

Staat ook duidelijk online te lezen.

Antera

Donateur
Klopt idd je hebt bij import auto’s maar 2 jaar garantie ze worden daar zo verkocht en daarmee is de 4 jaar geldende garantie hierop niet van toepassing. Ze hebben tenslotte de auto hier in NL niet mogen leveren en daar dus ook niks op verdiend, Dit betekend dat je eigenlijk blij mag zijn dat ze de 2 jaar wel moeten doen. Elke garantie kost namelijk de dealer geld.

EdZ

Donateur
De extra 2 jaar wordt door de importeur gegeven. Koop je 'm als import bij een dealer dan geldt dat niet meer lijkt mij.

Fmoon

Forumguru
Exact de reden dat ik destijds opzoek was naar een Nederlandse Tucson, dan had ik standaard 5 jaar en kreeg er 2 extra bij. Als ik een import zou nemen zou je garantie vanuit het bedrijf krijgen (bij een officiële merkdealer) maar dat was dan geen fabrieksgarantie. Een dealer in Apeldoorn raadde het me serieus af. Toen elders een Nederlandse gekocht. Kan dan ook naar elke dealer zonder goedkeuring.

marco_b

Forumguru
Oke. Apeldoorn is diezelfde dealer die mij dus erg goed heeft geholpen. 5 of 7 jaar zou ik sowieso niet met een auto doen

Fmoon

Forumguru
@marco_b, kom de eerlijkheid van de verkoper dan ook erg waarderen. Was sowieso een net bedrijf… maargoed een Poolse auto die mogelijk een huur auto was geweest ook. Hij vertelde zelfs dat ze mogelijk ook anders afgesteld zijn. Of hij had een betere koper ervoor :-P

Maar garantie zou dan door hun worden “gedragen”. Daarom gaf die ook aan dat ik als privé auto beter een Nederlandse kon zoeken.

Tucson overigens maar paar maandjes gehad maar beviel me serieus goed.

Eltjo

Forumguru
Een Poolse Tucson is idd niet op Nederlandse benzine afgesteld, maar op Poolse benzina.
En dat verschilt een letter.

marco_b

Forumguru
Oke. Die van mij komt uit Essen. En inderdaad fijne auto. Eerst als lease auto gehad, daarna door verandering van baan als prive auto. Nu een nieuwe lease besteld die in oktober geleverd wordt.

.
IMG_1083.jpeg

Bovenaan Onderaan