Fabia Stuurprobleem en knipperende lampen

ricardo2001

Nieuw lid
Ik ben nieuw op dit forum maar zoals titel reeds vermeldt ben ik de trotse bezitter van een Fabia elegance stationwagon (combi) uit 2001.
Een perfecte auto daar alles elektrisch is, stoelverwarming, schuifdak enz....

Na het forum te hebben doorgespit kwam ik veel topics tegen over problemen met de stuurbekrachtiging (stuurhoeksensor) en knipperende koplampen / binnenverlichting.
Tevens is de lekkage bij de achterportieren ook bij mijn Fabia aanwezig.

Ik start dit topic dan ook niet zo zeer om advies te vragen aan andere forumleden (zou ik wel op prijs stellen hoor) maar meer om mijn ervaringen te delen.

Ik heb een afspraak staan bij de dealer, daar is de Fabia ook gekocht.
Volgens de monteur was dit een bekend verschijnsel, waarschijnlijk ligt het euvel aan de stuurbekrachtigingspomp en dat kan een dure grap worden.
Maar om eea uit te sluiten wordt de boel eerst onderzocht.

Als ik meer weet zal ik dat hier uiteraard vermelden.
Ik ben reeds aan het rond googlen voor evt tweedehands onderdelen.

turboturbo

Forumguru
Welkom @ricardo2001 ! Als het je niet zozeer om een specifiek probleem gaat, maar om de ervaringen met jouw auto te delen, kun je misschien beter een topic aanmaken in het forumgedeelte 'Mijn auto'.

En met de kennis die je over jouw problemen met 'knipperende verlichting: stuurprobleem' aanvullen in bestaande topic(s) daarover?

ricardo2001

Nieuw lid
Toch nog een vraagje, Ik heb de auto bij de dealer laten nakijken.
Blijkt de pomp te zijn en kost totaal 1100 euro.
Nu hebben zij het typenummer 6q0423156c trw opgeschreven maar als ik zoek met google kom ik andere types tegen zoals AB.
Is dit een probleem? ik las in een ander topic dat dit een landcode was..??

Ik ga het dan maar zelf proberen te vervangen, zoals ik elders las is het niet eens zo heel moeilijk als je een beetje handig bent.

Joske

Forumguru
afhankelijk van het bouwjaar, motorcode kunnen er 2 verschillende soorten pompen inzitten. TRW = het merk van pomp

onderling niet zomaar verwisselbaar, het moet dezelfde fabrikant zijn.

Antera

Donateur
Zou niet gaan gokken met de nummers ook al zouden ze vast wel hetzelfde kunnen zijn. Vervangen kan door verwijderen subframe. Is geen klusje voor op de grond, maar goed te doen. Indien gewenst kan ik hem ook plaatsen

ricardo2001

Nieuw lid
Zou niet gaan gokken met de nummers ook al zouden ze vast wel hetzelfde kunnen zijn. Vervangen kan door verwijderen subframe. Is geen klusje voor op de grond, maar goed te doen. Indien gewenst kan ik hem ook plaatsen
Ik heb vandaag pomp binnen gekregen. Brug gehuurd voor maandag.
Denk dat het wel te doen is.
Alleen nog uitvogelen hoeveel olie ik moet kopen

Antera

Donateur
olie vullen stuur helemaal naar links en en keer helemaal naar rechts. En afvullen. Over het algemeen 1 liter voldoende meen ik

ricardo2001

Nieuw lid
Inmiddels drie pompen verder, en een paar flessen olie en brughuur.
Probleem nog steeds niet verholpen, kan het zijn dat alle pompen slecht zijn? of is er toch iets anders aan de hand?
Soms een hele dag geen last, dan weer direct na het starten.

In de avond rijden doe ik wel maar dan haal ik de zekering van de bekrachtiging eruit, wat zwaar sturen tot gevolg heeft.

Cordoba

Forumguru
Ricardo, is de auto uitgelezen op foutcodes? Ik heb het idee dat je accu mogelijk aan het eind van zijn levensduur zit, en daardoor af en toe onvoldoende energie heeft, waardoor de ECU 'overbodige' gebruikers zoals de stuurbekrachtiging uitschakelt (is dan ook zichtbaar door oranje stuursymbooltje op het dashboard).

nielsv

Nieuw lid
Beste Ricardo,

Bij mij (zelfde klachten) was het de stuurhoeksensor. Ook bij mij dacht garage aan de pomp en de accu, maar nadat dit allemaal was vervangen (garantie) bleef de stuurhoeksensor over. Veel succes.
Gr Niels

ricardo2001

Nieuw lid
Inderdaad als laatste de stuurhoeksensor vervangen en rijdt nu al twee dagen zonder problemen.
Volgens de dealer was het de pomp A 1100,- en absoluut niet de sensor.
In totaal twee keer pomp vervangen, bedrading gecontroleerd, nieuwe stuurhuisrubbers en steeds de brug huren.

Daar heb je dan drie maanden ellende van gehad, een simpele sensor van ca 180 euro en de brug huren.
Blij dat het is opgelost.

turboturbo

Forumguru
Dus resumerend wat is de volgorde van storingen checken / uitsluiten bij dit probleem?
accu - stuurhoeksensor - stuurbekrachtigingspomp ?

ricardo2001

Nieuw lid
Ja voor mij in ieder geval wel, ik had het overgelaten aan de dealer (mag je vanuit gaan dat ze het weten toch)
Bij mij knipperden de lampen tevens als de auto stationair liep en ik naast de auto stond, net of iets tegen de pomp zei van we gaan nu sturen.

Logisch denkend kom je dan ook uit op een sensor gezien deze de trigger geeft van links of rechts sturen.

Een bijkomend voordeel is dat ik nu wel expert ben in het vervangen van de pomp. Als je het maar vaak genoeg doet :jaja:

turboturbo

Forumguru
Nu lees ik wel eens vaker over dat knipperen van de lampen - effect. Wat moet ik me daar precies bij voorstellen? Gaan ze echt uit en aan tijdens dat knipperen?
Waarom ik het vraag, is omdat ik ook een heel duidelijke terugval in de lichtopbrengst van de koplampen zie als ik begin met sturen vanuit parkeerstand. Dit terwijl bij mij de stuurbekrachtiging zelfs relatief laag ingesteld staat (stap 2 van 5) Of vraagt een stuurpomp zoveel spanning dat een korte stroomdip normaal is?

Canon-Eye

Forumguru
Wat ik mij van mijn Fabia Combi 1.4 MPI uit 2002 (géén 16klepper, tot oktober 2007 mee gereden) nog herinner, is dat inderdaad redelijk normaal. Het heeft zich in elk geval nooit tot een probleem ontwikkeld en ik heb me er dus ook nooit zorgen over gemaakt.

ricardo2001

Nieuw lid
Klopt inderdaad, ik heb (en had altijd al) bij stilstand sturen dan dimmen de lichten iets, schijnt dat pomp veel stroom vraagt.

het probleem met het knipperen lijkt alsof je seint met je lampen, tot wel paar keer per seconde.
Tevens gaat je dashboardverlichting en interieurverlichting mee knipperen.
ook voel je dit aan het sturen, als je een bocht in gaat wordt de bekrachtiging plots heel licht, als je op ijs rijdt.
Bij stilstand kan het stuur ook plots heel zwaar gaan, dan weer licht.

Wanneer het je overkomt zul je dit echt merken, geloof me.

turboturbo

Forumguru
Oke, nee dan heb ik dat nog niet voor de hand gehad nee. Duidelijk wat je schrijft over dat seinen. Dat, in combinatie met wat op het dashboard gebeurd zal niet te verwarren zijn...

als je een bocht in gaat wordt de bekrachtiging plots heel licht, als je op ijs rijdt.
.
Ik heb wel eens andersom; als ik in z'n tweede versnelling, terwijl de auto nog rolt, denk weg te kunnen rijden en ik stuur een bocht in, wil de stuurbekrachtiging wel eens even heel kort haperen, omdat de motor dan net te weinig toeren maakt (lijkt dan bijna uit te vallen) en dan stuurt ie ineens heel zwaar (dus zonder bekrachtiging) Ik trap dan gauw de koppeling in en laat 'm weer ietsje slippend opkomen, of ik schakel even terug naar 1 als ik geen achterligger achterop heb)

turboturbo

Forumguru
Tja, ik heb een multi meter maar ik doorgrond de werking van dat apparaat nog niet :bloos:

Bij een service beurt test de dealer 'm ook weet ik, en daar was afgelopen zomer nog niks aan 't handje. Dat zegt natuurlijk niets, dus mocht ik bij de koudere ochtenden merken dat het starten als iets minder gaat, dan rij ik naar een batterij boer.

Starten doet ie echter nog heel vlotjes.... Of zegt dat ook niks? Meestal zie je het wel een tijdje aankomen, toch?

Bovenaan Onderaan