Fabia slaat af wanneer warm

H. van Haren

Nieuw lid
Fabia I 16V 75pk, AUABBY motor van 2004, 295.000km overgenomen van familielid, er was erg slecht voor gezorgd: Olie en filter al enige tijd niet ververst. Olie was extreem vervuild, filter was waarschijnlijk jaar of 10 oud. Auto opgehaald in A'dam en voorspoedige rit over 100km naar huis gehad maar met brandend MIL-lampje. Thuis aangekomen olie ververst+filter vernieuwd, gasklephuis gedemonteerd, schoongemaakt en teruggeplaatst, catalysator, lambdasonde, MAP sensor, bougies, filters, interieurventilator, kachelweerstand. Nauwelijks aan de praat te krijgen, diverse foutmeldingen maar geen misfires.
Met hulp van algemene garage en nieuw Pierburg gasklephuis weer aan de praat gekregen, loopt uitstekend maar als 'ie op temperatuur komt dan slaat 'ie af bij stationair loop. Na starten rijdt 'ie weer maar slaat opnieuw af wanneer je ontkoppelt.
Wie heeft er een idee of wie kent iemand in de omgeving Den Bosch die beschikt over een VCDS/VAG-COM om dit soort problemen op te lossen?
 

Antera

Donateur
Heb je eens gekeken wat de foutmeldingen zijn of kan je die hier posten? Misschien valt er dan iets van te zeggen wat er eventueel mis zou kunnen zijn. Is het gasklephuis ook weer gekalibreerd?

Goede kans dat bv de temperatuursensor defect is maar het kan altijd lastig zoeken zijn wat de oorzaak is.
 

Tees

Donateur
Eens met @Antera, uitlezen zal meer informatie geven. M'n eerste ingeving was ook het gasklephuis inleren, en als 2e de MAP sensor, maar die heb je al vervangen.
 

H. van Haren

Nieuw lid
Auto staat nog bij algemene garage, zij beschikken zelf niet over de meest uitgebreide apparatuur. Ik ga 'm één deze dagen ophalen om verder te kunnen puzzelen.
Zij zeggen dat de motor goed en soepel loopt (als 'ie loopt!)

Toen ik de met de auto begon, heb ik de gasklep aan de buitenkant schoongemaakt en toen begon het geduvel. Slecht lopen en vrij snel in noodloop, na 10km alleen nog maar noodloop.
P0403
P0407
P0106
Daarom gasklephuis gedemonteerd en zorgvuldig schoongemaakt.
Nieuwe voetpakking gemonteerd.
Nieuwe bougies en filters enz.
Nieuwe EGR klep
(Nieuwe multiriem en looprol)
Weinig of geen resultaat
Wèl
P0403 en
P0407 verdwenen
Steeds eventjes goed lopen en dan weer noodloop en MIL-lampje
Storingscode
P0106.

Bedrading naar bobines gecontroleerd, bobines één voor één verwisseld met een nieuw exemplaar, geen verschil en ook geen 'misfires' gemeld door EOBD lezer
P0106 enkele malen gewist maar komt steeds terug
Dat was voor mij reden om de MAP-sensor te vervangen, die bleek ook ernstig vervuild te zijn.
Het vervangen door een nieuw exemplaar van Bosch hielp helaas niet.
Opnieuw P0106

Toen naar garage:
Catalysator vernieuwd, geen resultaat.
Daarna kwam advies om Gasklep te vervangen. Nieuwe Pierburg met identiek nummer gemonteerd en door hen ingeleerd
Geen geweldig resultaat maar wel een goed lopende motor behalve het afslaan, natuurlijk.

Mij viel eerder al op dat de thermostaat niet goed lijkt te werken want de temp meter loopt maar héél langzaam op en de motor komt, nu het wat kouder is, nauwelijks op werktemperatuur, volgens de meter dan. Uiteraard zal ik de thermostaat vervangen.
Zou een nieuwe temperatuur zender effect kunnen hebben? De temperatuur wordt immers gebruikt als meetwaarde voor de injectie.
Zodra ik de auto weer thuis heb zal ik de laatste stand van zaken posten.
 

Tees

Donateur
P0106 wijst echt in de richting van een probleem met de luchtinlaat. Ik snap eigenlijk niet dat de kat hierom vervangen is, maar dat terzijde.

Mogelijke oorzaken naar mijn idee: kabelbreuk naar de MAP sensor, een luchtlek in t inlaat- of uitlaatgedeelte, waardoor wat de sensor registreert en wat de werkelijkheid is niet overeenkomt.

Een check die je kan doen (als je goede uitleesapparatuur hebt) is de meetwaardeblokken van de MAP sensor uitlezen. Bij motor uit moet dat de atmosferische druk zijn (dus ergens rond de 1000 mbar). Elektrisch kan je ook nog de spanning meten over de stekker van de MAP sensor, die moet ergens rond de 1-1.5V zijn bij stationair en rond de 4.5V bij volgas (aldus Gerrit Speek).
 

gehaktbal

Forumguru
Wat ik even niet goed op maak uit dit topic: Sloeg de auto al af toen je hem overnam bij de eerste rit naar huis, toen die eenmaal warm was? Of begon het gezeur nadat je de werkzaamheden uitgevoerd had?
In het laatste geval hoef je volgens mij in eerste instantie niet verder te kijken dan de spullen waar je aan bent geweest, incl. eventuele kabel/stekkerbreuken waar @Tees op doelt.
 

H. van Haren

Nieuw lid
Allereerst dank aan Tees en Blackswamp voor jullie hulp!

@Tees
De reden om de cat te vervangen was dat achteraf bleek dat het MIL lampje al zeker drie jaar (!) achtereen brandde. P0403 en P0407 kunnen op een storing van de Lambdasonde wijzen en die zou de cat hebben kunnen beschadigen en een drukverschil in de inlaat zou veroorzaakt kunnen worden door het niet goed kwijt kunnen van de uitlaatgassen, zo was de redenatie. De cat kostte me €180, dus dat viel nog mee.

Meetwaardeblokken uitlezen zal ik moeten laten doen,
kabelbreuk opzoeken en spanning van MAP meten, kan ik zelf

@blackswamp30: De eerste rit naar huis verliep prima maar het MIL-lampje bleef branden. Toen ik de bovenkant van de gasklep schoonmaakte met een doek en wat EGR spray, begonnen de problemen. Omdat ik toch al gerekend had op een nieuwe lambda en EGR klep, vond ik dat niet zo erg, na die nieuwe spullen zou die ongetwijfeld weer goed zijn, dacht ik. Maar nee, toen begon het pas!
 

Cordoba

Forumguru
Ik herken het probleem maar met een paar mogelijke oorzaken:
- versleten bougies (zal hier niet het geval zijn, maar misschien niet het juiste type bougies geplaatst?), of mogelijk dat dat kabels naar de steekbobines aan vervanging toe zijn
- een slechte MAP-sensor, of de sensor vervangen door een ander merk geeft soms (na verloop van tijd) hetzelfde resultaat. Ook als je Bosch MAP-sensor kiest bij VAG-blokken uit die periode vaker gezien dat die problemen geven.

Overigens voor het goed uitlezen van foutcodes heb je niet persé VCDS/Vagcom nodig, via een dongel of uitleesapparaat dat de specifieke Vagcodes kent, kun je foutcodes ook prima uitlezen. Dit is het uitleesapparaat dat ik zelf jaren terug heb aangeschaft, dat ook algemene foutcodes bij andere merken uitleest.

Wat de temperatuursensor voor de koelvloeistof betreft: wat je afleest op het dash is niet wat de ECU gebruikt voor de motorregeling. Deze blokken hebben een dubbele temperatuursensor, waarbij 1 sensor voor de motorregeling is en het signaal rechtstreeks naar de ECU gaat, en het signaal van de andere sensor wordt wat gemanipuleerd en wordt gebruikt voor de weergave op het dash.
 

Tees

Donateur
Ik zit nog steeds met dat luchtlek in mn hoofd. Er is toch een methode om een lek in de luchtaanvoer te testen? Volgens mij iets van een spuitbus met...(?)... dat je rond kan spuiten, en als de motor inhoudt of afslaat, dan is dat spul op het lek gekomen.
 

Tees

Donateur
Check! Dat zal in mn hoofd, maar ik vond t ergens onlogisch. Remmenreiniger is tenslotte niet heel anders dan benzine, en ik vroeg me af waarom een motor daarvan afslaat. Maar zal wel te maken hebben met t verdrijven van lucht dan.
 

H. van Haren

Nieuw lid
Zeer bemoedigend om er niet alleen voor te staan!

@Tees
Het luchtlek is uitgetest door garagebedrijf, inderdaad door remreiniger rond verdachte plaatsen te sproeien, het is brandbaar dus de motor gaat er sneller van draaien maar ze hebben geen lek kunnen vinden. Een ander methode is met een rookmachine de inlaat onder lichte overdruk zetten, dan zie je het lek vrij snel maar een rookmachine is nog duur.

@Cordoba:
De bougies heb ik vernieuwd, de oude waren bijna opgebrand.
Ik heb deze keer Ridex gemonteerd, er zijn geen misfires te zien in de foutcodes.

Een van de draden naar de bobine 2 of 3 is inderdaad beschadigd. De bedrading was niet goed teruggeplaatst in de kunststof goot waardoor het filterhuis de isolatie heeft beschadigd. Niettemin liep de motor goed vóórdat ik die beschadiging ontdekte. Ik heb uiteraard die isolatie weer hersteld.

Ik heb de oude originele MAP-sensor uiterst voorzichtig schoongemaakt, mogelijk dat terugplaatsen ervan goed uitpakt. Je advies van het uitleesapparaat is aantrekkelijk. Eén garagebezoek minder en ik heb 'm al terug verdiend.
 

Tees

Donateur
Ik heb zelf ook zo'n universeel uitleesapparaat gehad (specifiek voor VAG), maar ben overgestapt naar OBDeleven (zie het betreffende subforum voor meer info daarover). Die werkt alleen voor de VAG-merken en recent ook BMW en Mercedes, maar dan werkt het ook volledig, inclusief het uitlezen van meetblokken zoals ik eerder aangaf. Heeft mij ook al de nodige ritjes naar de garage gescheeld!
 

Cordoba

Forumguru
Bij afslaan krijg je geen misfires, jaren terug ook eens aan het zoeken geweest naar oorzaak van het afslaan van de motor van mijn Cordoba bij gas loslaten en koppeling in. (Als de auto nog rolde kon je de koppeling in de versnelling op laten komen en sloeg ie weer aan)
Geen foutcodes te vinden, oorzaak bleek uiteindelijk in de bougies te liggen die net op het randje zaten van versleten. Omdat je nieuwe bougies had geplaatst dacht ik dat je misschien een verkeerd type (met verkeerde electrode-afstand) had geplaatst waardoor de auto dan makkelijk afslaat.

Andere optie is, de beschadigde kabel naar de bobine vernieuwen, desnoods voor een sloopexemplaar.
 

EdK

Forumguru
***Knip***
Beperk de discussie tot de vraag AUB.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

H. van Haren

Nieuw lid
Heb een Bosch Diagnose specialist gevraagd om er eens naar te kijken en mij te waarschuwen wanneer herstel niet meer in verhouding tot de waarde van de auto zou zijn, een waarde die zij zelf inschatten op ong €1500, - bij particuliere verkoop.
Zonder enige waarschuwing maar met een reeks smoezen, kreeg ik een rekening gepresenteerd van €980,80

Vervangen werden drie penbobines, de vierde had ik zelf al vernieuwd
Wederom een nieuwe EGR klep omdat de vorige, splinternieuw, niet afgeregeld zou kunnen worden.
Vier nieuwe bougies omdat de oude versleten zouden zijn maar die had ik juist zelf al vernieuwd, nog geen 100km geleden

Maar de oorzaak van de storing?
"Dat kan van alles zijn meneer, misschien moet de ECU van het motormanagement vervangen worden maar dat kost €1500,-"

In plaats van het stellen van een diagnose is men gaan gokken en heeft men onderdelen vervangen tot'ie weer redelijk liep.
De oorzaak van de storing is niet weggenomen, het MIL-lampje brandt nog steeds.

Ik ga nu op zoek naar iemand met verstand van zaken, liefst zonder Bosch uithangbord want dat zegt kennelijk niets.

Ik houd jullie op de hoogte
 

gehaktbal

Forumguru
Wow heftig dit. Wat een bedragen ook, zonder oplossing....
Heb je al eens Vagtechniek overwogen? Of een Vakgarage?
 

H. van Haren

Nieuw lid
De laatste is een 'vakgarage' met een 'Bosch Diagnose specialist' uithangbord.
Dat zegt echter niets, blijkt nu!
Met de belangrijkste VAG-dealer in mijn regio heb ik al enkele nog veel schrijnender ervaringen zoals het advies om een automaat van een Phaeton te vervangen voor een bedrag van 'ongeveer €10.000. Dat leek me te gek. Een automaat specialist uit de omgeving testte de bak voor €60,- ex btw en concludeerde dat de bak in orde was. Hij adviseerde om de accu's eens na te kijken en jawel hoor! Een onafhankelijke VAG-specialist monteerde een nieuwe secundaire AGM-accu en het probleem was opgelost voor €385,- !
Dit bedrijf zit echter te ver weg om er met een nauwelijks lopende Fabia met een verlopen APK naar toe te rijden.
Inmiddels loopt de Fabia weer -met brandend lampje- en zal ik eens contact met ze opnemen.
 
Bovenaan Onderaan