Fabia of Rapid.

FA of RA

Nieuw lid
Zit als de titel het al zegt
Begin volgend jaar is het de bedoeling om de huidige Fabia 2 te vervangen voor een Fabia 3 of een Rapid.
Bedoeling is dat het een wordt uit 2015 krap 2016.

Beide erg mooie auto's. Rapid net iets mooier en net iets groter.
Weet alleen niet of het zich ook meteen vertaalt in meer ruimte voor de passagiers of alleen maar grotere kofferbak.

Heb te maken met een kinderstoel achter de bijrijders stoel.

Enorme twijfel. Ook kwa prijs en uitrusting. Fabia is beter beschikbaar als jong gebruikt.

Hetzer

Forumguru
Vind persoonlijk de Fabia-3 qua lijnen spel, koplamp units etc, mooier dan de Rapid.
Maar zoals je zelf al zegt, de Rapid is iets groter, althans in vergelijk met de HB
De F-3 Combi zal weer groter zijn dan de Rapid

fanSkoda-VW

Forumguru
Sterkte bij de keuze!! :itwasntme:
Kijk je naar een combi, of de sedan? Het scheelt maar 28 cm, of zo iets.

Ik rij dus al 11 jaar Fabia, zie de avatar, de F1C-F2C-F3C. Ik had vóór aanschaf van de F3C proef gereden in de Rapid.
En dat was het voor mij nét niet.
De bovenkant van de voorruit belemmerde het zicht op stoplichten b.v.
In de stad zijn de meeste parkeerplaatsen erg krap, de iets smallere Fabia maakt het in- en uitstappen weer nét even makkelijker. Zeker met een kleine die je moet helpen.
Vergeet ook niet dat de F3 van binnen weer ruimer is dan de F2. En in praktisch alle opzichten een geheel andere auto is dan de F2.
En je schrijft: mooier. Is dat bedoeld qua uiterlijk of de binnenboel? Ik denk dat dat weinig uitmaakt.

Ik zou de kinderstoel gewoon meenemen naar een dealer of iemand die een F3 heeft, en het uitproberen.
En dat bepaalt al snel de mogelijkheid of juist onmogelijkheid voor een bepaald type auto.
Zeker de Combi biedt meer dan genoeg ruimte om alles mee te sjouwen. Vrouw, kind, bedje, koffer,... :thumbsup:
En voor de enkele keer dat zelfs de bagageruimte te klein zou zijn kan je beter een dakkoffer kopen dan een grotere (duurdere) auto.

Ik zie dat je je nog niet voorgesteld hebt, even doen aub. Dan heb ik een idee wie, wat en waar in NL je woont. :D
grts.

Laatst bewerkt:

FA of RA

Nieuw lid
Mijn excuses. Zal mij straks even voorstellen. Woon in het midden van het land. NL

Ik kijk bij beide modellen naar een de station uitvoering. Spaceback en de Combi.

EdZ

Donateur
De Spaceback is qua koffer best wel kleiner dan de hatchback. 550 tov 415 liter. Als mijn Roomster vervangen gaat worden is de Rapid HB best wel een optie. Ik ga alleen m'n losse stoelen achterin erg missen denk ik...

FA of RA

Nieuw lid
Nou vind ik zelf de station uitvoering net iets praktischer dan een hatchback. Dat is waarom het mijn voorkeur heeft. Even stom gezegd in een hatch kan je geen wasmachine kwijt.
Laatst heb ik in mijn Combi 2 een volledige inbouw koelkast met vriesvak ingeladen. En op 4 cm na ging de achterklep net niet dicht.

Kijk wel weer goed nieuws dat de F3 groter is dan de F2. Heb ze par keer gezien maar tot nu toe nog niet uitgebreid van binnen bekeken.
Kinderstoel gaat zeer zeker mee bij de proefrit. Hebben we bij de huidige F2 ook gedaan. Toen ook zelfs de kinderwagen meegenomen om te passen.

EdZ

Donateur
Ik had die gedachte zelf ook (in mijn Roomster past met gemak een wasmachine rechtop), maar als ik kijk hoe vaak ik wasmachines vervoer dan laat ik dat maar gaan. In de vakantie pas alles voor 4 personen nu net onder de hoedenplank en dat zal met de Rapid HB net zo goed moeten lukken. De Spaceback komt dan wat tekort vrees ik. Het wordt tijd voor een echte combi op basis van de Rapid....

ertromp

Forumguru
Techniek van de F3 is nieuwer dan die van de Rapid.
De F3 heeft meer veiligheidsvoorzieningen dan de Rapid

Rallye

Forumguru
De wielbasis van de Rapid is groter dan die van de Fabia: 2.60m vs. 2.47. Dat zou wel een kunnen betekenen dat de Rapid veel meer ruimte op de achterbank heeft. De Rapid is echter ontworpen als budget-model en zou wel eens iets minder verfijnd kunnen rijden dan de Fabia. Je hebt echter wel meer ruimte, en kunt eens met de SEAT-dealer gaan praten als het bod van Skoda je niet bevalt (voor de gewone vijfdeurs dan).

Wouter1

Forumguru
De rapid spaceback heeft een ruimer interieur in vergelijking met een F3 combi.
De F3 combi heeft wat meer laadruimte.

Een rapid hatchback heeft meer laadruimte maar minder hoofdruimte achter tov de spaceback.
Persoonlijk zou ik een Fabia combi kiezen. Het interieur vind ik ruim genoeg en de iets grotere laadruimte kan ik goed gebruiken.

Wijnand850

Forumguru
Ik heb ze toevallig deze week bij de dealer eens vergeleken, wachtend op de APK van onze O2. De Rapid Spaceback is behoorlijk wat ruimer van binnen dan de Fabia Combi, voorin maar vooral achterin. Daar is de Rapid bijna zo ruim als onze Octavia. De kofferruimte van de Spaceback is een stuk kleiner dan die van de Fabia Combi.
Kort gezegd is het kiezen tussen veel ruimte op de achterbank (Rapid) of veel ruimte in de kofferbak (Fabia Combi). Voor de rest zijn de verschillen vooral een kwestie van smaak. Ik heb een paar keer in een Spaceback gereden, en dat reed prima. De Fabia heb ik nog niet in gereden dus kan ik niet over oordelen. Ik zou er bij een keuze tussen die twee niet zo snel uit zijn.

Noord26

Forumguru
Als je de kofferbak niet nodig hebt zou ik voor een Rapid gaan. Vooral de achterbank is erg ruim. Bovendien zijn er bij de Rapid strakke aanbiedingen. 500 voor DSG en bijvoorbeeld Xenon is een optie. Dat is niet verkrijgbaar op een Fabia.

Mikedejong1

Forumguru
Ik ben erg blij met de Rapid, ik heb geen ervaringen met een Fabia. Ik heb 2 kinderen 3,5 jaar en 4 maanden en de ruimte op de achterbank is meet als voldoende!! Kofferbak kan ik me eigen ook heel goed mee redden. Qua rijcomfort heb ik de Rapid verlaagd, wat echt een must is! Verder een heerlijke middelmoot gezinsauto!

Canon-Eye

Forumguru
Mocht je waarde hechten aan 'echte' dakrails (voor de looks of voor de functionaliteit), neem dan géén Rapid spaceback. Die zijn daarop niet leverbaar.

Voor de functionaliteit zijn er volgens de configurator overigens wel dakdragers leverbaar die pasen 'in combinatie met de aanwezige dakrails', maar dat betreft duidelijk van die voetjes die om de dakrand heen grijpen. Lijkt me niet goed voor de lak ter platse. Bovendien zijn het dragers die niet door de pootjes heen steken, dat type wil ik zelf niet hebben.

Laatst bewerkt:

Mikedejong1

Forumguru
Klopt, heb ik ergens op het forum meer over gelezen (iets met een fietsband eromheen). Dat is een keuze die je maakt, ik mis ze eerlijk gezegd niet

FA of RA

Nieuw lid
Zo wat een bak informatie. :)
Het is Ids beetje schipperen tussen de ruimte op de achterbank en/of de ruimte in de kofferbak. Liefs veel van beide maar dan ga je richting een Octavia en dat is dan net weer een brug te ver.

Heb Ids gezien dat op een Rapid dakdragers mogelijk zijn. Wel met een klem constructie om de randen.

Hmm lastig allemaal. Denk dat ik zo weer verder vergelijkingen ga maken wat de motor betreft.
Best wel gelezen dat de 1.2 vaak toch beetje moeite heeft met flot rijden.
Wederom niet dat het een must is maar als de kofferbak vol zit en vier personen er bij .met het wel beetje vooruit kunnen.

Noord26

Forumguru
Het gros van de Rapid sedan wat ik zie rijden is zonder type aanduiding. Dan is het vrijwel een Octavia sedan.

EdK

Forumguru
Ach joh een ritje naar JD doet wonderen met de motor.
Belangrijkste is dat de spaarpot één vand de keuze´s kan betalen

Ridley

Forumguru
1.2 even chippen en 140 paardjes doen voldoende voor je hoor. Anders de 90pk versie naar de 110pk laten brengen door Vagtechniek (fabrieksupdate) voor €150. Ik rij de F3 combi met twee kinderen van 11 en 7 en dat gaat prima, maar wij zijn dan ook kabouters. Zonder gekheid: de ruimte op de achterbank van een Rapid is gelijk aan die van een Octavia en daar kan een F3 echt niet aan tippen. Ook de binnenruimte van de F3 is niet heel veel groter als die van de F2 hoor.

Ik heb vorig jaar gekozen voor de F3, omdat de Rapid toen nog echt erg kaal geleverd werd. Nu zou ik wellicht ook twijfelen om de redenen die @Noord26 aangeeft.

Bovenaan Onderaan