Fabia modeljaar 2012 cruise control retrofit

Hallo


Ik kocht kort geleden een leuke skoda fabia, modeljaar 2012, 5J. Volledig basic uitvoering, active.

Nu wil ik hier graag een cruise control inbouwen.

Via google vind ik wel wat forums en posts. Maar er blijken verschillende types te zijn... heeft er iemand ervaring hiermee? Die mij evt zou kunnen verder helpen met de juiste instructies (te vinden) én de juiste onderdelen te bestellen?

Ik heb wel wat technische kennis, mits de juiste instructies en kabels (diagram) kan ik dit gerust allemaal zelf regelen.

Betreft de 1.2 benzine, 44kw uitvoering.


Thx!
Mvg

Jan
 

Tees

Donateur
Er zijn VAG-specialisten die dat voor je kunnen doen. Als je het zelf doet, moet je iig de geschikte hendel installeren op de stuurkolom en een kabelboom richting de ECU trekken. Daarna moet ie softwarematig (met VCDS, misschien kan t ook met OBDeleven) aangemeld worden. Ik weet alleen niet of ee nog een extra module geïnstalleerd moet worden (dacht van niet). Misschien weet @Antera daar meer over.

Edit: Welkom trouwens! Je even aanmelding in de Meet en Greet (<--- klik) wordt door velen hier erg op prijs gesteld!
 

Tees

Donateur
Kijk, daar staat ook meteen of er een andere module nodig is of niet:

Let op: bij sommige modellen is het noodzakelijk de boordnetmodule uit te wisselen aangezien deze niet over de cruise-control functie beschikt. De geschiktheid van deze module kan beoordeeld worden door het onderdeelnummer uit te lezen met diagnoseapparatuur (adres 09), bijvoorbeeld:
6R0 937 087 H

Deze module is geschikt indien het getal op de plek van de dikgedrukte onderstreepte cijfers 087 of hoger is. 085 of 086 zijn dus per definitie ongeschikt.

Dat uitlezen is dus met VCDS of OBDeleven.
 
Alvast bedankt voor jullie reacties!

VAG techniek was ik reeds eerder tegen gekomen. Alsook over die module had ik dat bericht ook doorgenomen.

Ik wil dit graag volledig zelf oplossen... Daarvoor had ik gehoopt ergens te kunnen terugvinden welke set ik nodig heb en welke handleiding te volgen. Dit is eigenlijk de kwestie op dit moment. Ik kan nergens de informatie vinden die met zekerheid zegt welke wagen dit is, welke onderdelen ik nodig heb en hoe en waar aan te sluiten.

Ik geloof dat ik best eerst een vag-com aanschaf en dus uitlees welke BCM er in de wagen zit. Al geloof is dat er op andere manieren is uit te zoeken... ik geloof dat die nieuwe BCM ook andere functies activeert, waaruit moet blijken welke BCM er in de wagen zit?
 

EdK

Forumguru
Maar goed een VCDS kabel heb je links of rechtsom toch nodig om de CC in te leren zodra je deze hebt gemonteerd.
 
Welja, ik heb momenteel dus 2 fabia's in self service :) Dus de kabel komt er asap.

Ondertussen heb ik simpelweg gekeken welke BCm er onder zit. Jammer genoeg niet de juiste. Maar op zoek naar een 087 versie (jammer van de kost, lopen tegen de 100 euro aan). Dan even de hendel en kabel bestellen en weg zijn we :)
 

Tees

Donateur
Als je 100 euro al in de kosten vindt lopen, dan is een originele VCDS (Ross-Tech) kabel pas echt duur, die gaan rond de 600 euro. Als je wel iets zelf wilt hebben en niet dit wil neerleggen, dan koop je of een Chinese kloon of een OBDeleven. Of je laat het door één van de VCDS-experts alhier aanwezig voor een klein prijsje doen, dan weet je ook meteen zeker dat t goed gaat.
 
had ik dit eerder geweten had ik er eentje gezocht met CC op... of met de juist BCM. Ik dacht dat die CC op alle types als retrofit kwam met enkel de hendel en wat kabels. Dus 100 euro had ik niet meteen op gerekend... Enfin, het is wat het is.

Die chinese kloons komen met software ook?
 
Ok. Na even verder rond te kijken:

- BCM: nodig vanaf 087 -> ebay, 100 euro
- VCDS: kabel aanschaffen en software op de kop tikken
- CC hendel aankopen samen met kabel
- details voor bekabeling

Iemand die een correcte webshop weet met degelijke skoda spareparts waar ik zo'n CC hendel kan aaschaffen? Waar zou ik eventueel kunnen vinden hoe de CC aangesloten wordt?

Nogmaals dank voor alle reeds voorziene hulp!
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik heb het een paar jaar geleden laten inbouwen bij een dealer in een Citigo.
Meen dat dat ca. 500 was. En een behoorlijke klus.

grtss
 

EdK

Forumguru
- VCDS: kabel aanschaffen en software op de kop tikken
Als je een orginele kabel aanschaft kun je de software downloaden bij rostech.
Koop je een chinees kabel dan moet je echt de software gebruiken die bijgeleverd word !!!!
Doe je dat niet en download je de nieuwste bij rostech vandaan dan kun je na de update de kabel weer weggooien daar die dan weer is geblokkeerd !!

Vertel het je maar vast , voor als je niet wist en de fout maakt !
Ga er tevens niet vanuit dat de chinese kabel 100% werkt !
Al heel veel gevallen bekend dat het goed fout kan gaan en dat je je elektronica kunt vervangen.
Voor weinig kun je ook @Antera bv dit laten doen, weet je 100% zeker dat het goed gaat en kan hij nog vele andere dingen eventueel voor je instellen...
 

Tees

Donateur
Sorry Ed, ik wist de consumentenprijzen niet uit m'n hoofd, die €600 was dus de professionele prijs.

Mijn advies aan de TS: ik zou het coderen door @Antera laten doen. Als je geen ervaring hebt met VCDS, en je gaat een nieuwe BCM inbouwen (waarbij de codering ook gekopieerd moet worden vanaf de oude, zie hier voor een stappenplan dat ik zo snel even vond) én coderen, dan is er wel een risico op de boel verknallen. Antera wil je vast wel vertellen hoe vaak er mensen bij hem komen met verknalde modules, die hij mag fixen.

P.S. Meet en greet ...
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Kanerr

Forumguru
Wat je nodig hebt is de pinout op je ecu, de pinout op je bcm/gateway en de linout van je teller. Hierna moet je een schema maken en alles bedraden. Ik hwb dit gwdaan bij mijn vw Up en het was een hel :) kijk bij Kufatec.de of ze daat de nachrust pakket hebben voor je fabia.

Mjsschien kan je zoeken op tempomat nachrust vw polo 6r 1.2, zal je geheid meer opleveren...
 
Wat was de hel? :)

Die codering kopieren met VCDS etc daar heb ik geen schrik van... Mijn service eravring rijkt ver genoeg om via de uitleg van de site dit tot een goed einde te brengen. Wat mij meer dwars zit is uitzoeken hoe die kabels aangesloten moeten worden.

Ik vond de 6R tempomat op die site. Maar vrees dat daar ook geen handleiding bij zit... Moet toch ergens een schema bestaan? kan mij niet voorstellen dat de dealer iedere keer zelf een schema opstellen :pieker:
 

Tees

Donateur
Ik kan een dezer dagen wel even in ElsaWin kijken voor je naar het stroomdiagram. Dat is het programma wat de dealer ook gebruikt. Misschien staat er ook wel wat in over het inbouwen ervan, maar meestal niet. Kan ff een paar dagen duren, tis druk met de kinderen thuis.
 

Kanerr

Forumguru
Wat was de hel? :)

Ik vond de 6R tempomat op die site. Maar vrees dat daar ook geen handleiding bij zit... Moet toch ergens een schema bestaan? kan mij niet voorstellen dat de dealer iedere keer zelf een schema opstellen :pieker:

Inbouwrn is een hel an sich, je hebt vrij weinig ruimte om alles goed uit te bouwen en er goed in te plaatsen. Handleiding krijg je bij Kufatec erbij, maar wel pas na aankoop :) heb ik ook gekregen.
 

Tees

Donateur
Hierbij het stroomloopschema uit ElsaWin hoe de bedrading aangesloten moet worden. Dit is dus de bekabeling vanaf de hendel op het stuur, naar de boordnetmodule en van daar weer naar het motorregelapparaat (dat is die tegen het schutbord in het motorcompartiment). Meer dan dit staat er niet in ElsaWin, het hoofdstuk wat over het in/uitbouwen van onderdelen gaat verwijst simpelweg naar dit stroomloopschema met als enige opmerking dat alleen de hendel op het stuur als extra component aanwezig is.
 

Bijlagen

  • S00612000209.pdf
    254,6 KB · Weergaven: 13
Heel mooie stap vooruit! Bedankt!

Ondertussen via bovenstaande ook op inbouwpakketten gekomen. Waarvan ik er eentje gevonden heb die een degelijke handleiding belooft.

Eerste stap is nu een BCM op de kop tikken :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan