Fabia met 229k op de teller

nielsws

Nieuw lid
Beste forum gangers.

Ik zit een beetje in dubio.
Tzt wil ik graag hybride of elektrisch rijden maar vind het nu nog te vroeg dus hou dat geld liever op zak.
Voorheen had ik een skoda fabia tdi 2009 (4ton gelopen) en inmiddels een kia cee'd. Graag zou ik toch weer overstappen op een skoda (de stoelen vind ik vele malen fijner). Nu heb ik gekeken bij een fabia met 229k 1.2tsi op de teller, dealer onderhouden, en een vriend van me (automonteur) zegt dat hij er super netjes uit ziet.
Ik rijd ong 30k per jaar.
Overal lees ik wel dat benzines rond de 3 ton meegaaan en ik hoop de volgende auto wel een jaar of 4/5 te gebruiken. Is dan zo'n hoge km stand eigenlijk af te raden? Aangezien ik al na ruim 2 jaar op de 3 ton zit? Of zou hij met goed onderhoud (wat dus al wel gebeurt is, en ik ook netjes zal laten doen) boven de 3ton kunnen komen. Graag hoor ik jullie advies .
 

JeSko

Forumguru
Een goed onderhouden Benzine gaat echt wel lang mee, ik weet van een Octavia benzine hier met 700.000+ op de teller, enkele met 400.000+ en veel met 300.000+ en daar rond, houd er gewoon rekening mee dat rond zulke kilometerstanden veel slijt en andere zaken vervangen zullen moeten worden die je normaal niet vervangt aan een auto, en dan vooral met name onderdelen van het onderstel, eventueel versnellingsbak, etc etc.
 

JeSko

Forumguru
Dat hangt allemaal af van wat er al gedaan is aan de auto door de vorige eigenaar (s), dat valt nooit te voorspellen, belangrijk is dat je de OH historie hebt en die zal er gezien de dealer historie wel bij zitten, als je die eens zou kunnen inkijken zal je snel zien of de auto enkel regulier onderhoud gehad heeft, of dat er ook al andere zaken die buiten normaal onderhoud liggen, vervangen zijn geweest.
 

nielsws

Nieuw lid
Ah ja die zit er bij en zal ik goed doorspitten. Dus dan zou het eigenlijk beter zijn als er al grote dingen buiten regulier onderhoud vervangen zijn?
 

Tees

Donateur
Als er al grote dingen gedaan zijn, dan hoeven die binnenkort uiteraard niet meer. Dus dat is altijd gunstig.
Bij de F2 met een 1.2 TSI van deze km-stand is het ook interessant om te zien wanneer de ketting vervangen is. Deze gaan gemiddeld genomen zo'n 100-135k km mee, dus met deze km-stand ben je mogelijk al aan de 2e vervanging toe, en dat kost snel €750. Dit is goed te horen aan de kettingrammel bij koude start (écht koud, dus motor tenminste een uur of 3-5 niet gedraaid), als die langer dan een seconde of 3-5 duurt, dan komt ie eraan.
 
Bovenaan Onderaan