Fabia II Sport besteld

LenK

Forumguru
Aangezien er geen rubriek HAAR auto is post ik het maar hier.

We komen zojuist terug van de dealer. Mevrouw LenK heeft een Fabia II besteld.

En wel een Fabia II Sport 1.4 met het Attractive pakker (PDC, Climatronic, Radio Dance en Bandenspanningsding voor € 295) in de kleur Satin Gray.
Dit Attractive voordeelpakket had naar mijn idee geen negatief effect op de inruilprijs.
Toch beslist een goede aanbieding zo. Mevrouw LenK wilde alleen maar een Radio Beat, maar nu heeft ze voor € 50 meer bovenstaand rijtje opties.

Het rijden met de Fabia II leverde de volgend vergelijking op met haar Fabia I

Rijden:
- Iets minder motor geluid, maar wel meer bandengeluid (of dat valt meer op door het mindere motorgeluid)
- Iets meer pit, iets soepeler

Interieur
- Veel mooier, minder saai, degelijk, maar niet geheel kraakvrij
- Veel meer hoofdruimte, ook achterin kan ik nu goed zitten wat bij de Fabia I niet lukte
- Veel opbergmogelijkheden, grotere kofferbak

Simpel gezegd: het rijden met de Fabia heeft een kleine verbetering, maar het interieur is flink opgewaardeerd.

De kwaliteit van de Radio Dance heb ik niet echt kunnen beoordelen, omdat de antenne van die auto afgebroken was. De speaker waren in ieder geval geen haar beter dan in de Fabia I (gewoon een maatje te klein)

Levertijd 8-10 weken, maar we hebben op de opdrachtbon laten zetten dat we het nieuwe kenteken er op willen, maar dat zal tegen die tijd wel in omloop zijn.

Minder te spreken zijn we over de afleveringskosten. Behalve de € 510 voor Skoda, wordt er ook nog € 195 op de rekening bij gezet voor het "Afleveringspakket". Als ik ga rekenen (Benzine, Matten, Reservelampen, Gevarendriehoek, Lakstift), dan moeten we bij aflevering toch wel een geweldige fles wijn en bos bloemen krijgen om die € 195 vol te krijgen !!!

De velgen kloppen niet, er zitten standaard 15 " Antares onder de Sport, dit zijn 16" Atria:
satin_grey_metallic.jpg

cvegreen

Forumguru
Ziet er mooi uit .
Ik lees hier , niet kraakvrij . Dat vind ik jammer want mijn F1 is gewoon muisstil. Ok de motor hoor je een beetje en de banden ook , maar binnen zit alles goed vast zodat er geen kraakjes of andere geluiden vrij komen van het interieur.

LenK

Forumguru
Ik lees hier , niet kraakvrij.
Het was ook niet erg krakerig en het was ook wel een erg slechte weg, maar toch... Het was wel een bijna nieuwe auto.

Mevrouw LenK's F1 was trouwens ook niet helemaal kraakvrij hoor,

Mijn O2 kraakt ook meer dan mijn vroegere O1, het lijkt er bij te horen bij de "vooruitgang"

Fabia

† In Memoriam
Gefeliciteerd met de aankoop. Mooie complete uitrusting. Ik moet wel zeggen dat mijn Fabia geen rammels heeft maar niet helemaal echt kraakvrij is. Je hoort af toe toch geluiden uit de auto komen.

Okki

Forumguru
Mooie auto, is het die met die geweldige sportstoelen?
Die vindt ik nog een tandje beter zitten dan die van de O2.
Hele leuke auto!

LenK

Forumguru
Er stond een Sport in de showroom.
De proefrit was in een Ambiente.
Daarna weer in de Sport gaan zitten om het verschil te beoordelen.

De stoelen van de Ambiente zijn best goed maar die in de Sport zijn echt goed.
En dat 3 spaaks stuur hè dat staat natuurlijk ook OK.

Oja er zit een middenarmsteun vóór, die is hetzelfde als bij de O1. Wat zit dat ding in de weg, bij het schakelen maar vooral bij de handrem. Maar gelukkig kan die omhoog geklapt worden, maar daar heb je hem niet voor natuurlijk.
Maar in mijn O2 vind ik de armsteun voor de handrem ook in de weg zitten, ondanks dat ie lager en verder naar achteren zit.

Hetzer

Forumguru
Hey ,proficiat!!
Ben jij niet getrouwd in gemeenschap van goederen?, zoja dan is het toch ook jouw auto :530:, in ieder geval gefeliciteerd met jullie aankoop!!!, een mooie HB met een mooie kleur, veel rijplezier toe gewenst.

p.s hadden jullie de Mazda-2 ook nog overwogen???

Gr hetzer

van_der_P

Senior Member
Proficiat met de nieuwe aanwinst. Mooie kleur wordt niet snel smerig. Ook een rijke uitrusting, zeker met dat pakket erbij.
Veel plezier, en veilge kilometers toe gewenst. :xyxthumbs:

joergarms

Senior Member
lekkere frisse auto, goed uitgerust met vooral bruikbare opties.
Wat dat kraken betreft, mijn F1 hoor ik eigenlijk nooit, maar auto's torderen nou eenmaal een beetje en die werking zie/ hoor je terug in wat bijgeluiden.

LenK

Forumguru
p.s hadden jullie de Mazda-2 ook nog overwogen???
Dat is een anekdote:

Toen ik met een nieuwe auto bezig was had ik het er met mevrouw LenK over of het voor haar ook geen tijd werd voor een nieuwe auto.
"Nee nee dat is nergens voor nodig, deze rijdt nog goed genoeg" was het antwoord. In de tijd daarna nog een paar keer gepord zonder resultaat.

Bij de bestelling van de Mazda6 voor LenK himself was mevrouw LenK ook aanwezig. Toen we klaar waren zei ik gekscherend: "Ja en mijn vrouw heeft ook nog een nieuwe auto nodig".
Verkoper met twinkels in de ogen: "We hebben die nieuwe Mazda2 blah blah blah"
Verwacht ik dat mevrouw LenK alles wegwuift met "Nee ik hoef helemaal geen nieuwe auto". Maar ze reageert heel enthousiast (ook met twinkels in de ogen) met "Ja dat is wel een leuke auto, daar heb ik al naar gekeken, heel mooi". Ze had er dus ondertussen wel degelijk gedacht over een nieuwe auto.

Folders mee met het plan om de Mazda2 serieus te overwegen. Maar toen bleek dat ie 5 cm breder is dan de Fabia I is de Mazda2 afgevallen.
Mevrouw LenK parkeert altijd onder de carport en daar past de Fabia net goed genoeg onder (links bij het uitstappen zit een muur en rechts moet altijd voldoende ruimte blijven om er langs te lopen). 5 cm minder ruimte dat wilde ze niet. Maar als je 1.70m te breed vind dan vallen dus zowat alle auto's in die klasse af.

Stond er toevallig een Fabia II in de straat. LenK: "kijk dat is de nieuwe Fabia die is ook best mooi". Na het nodige negeren ("Wat interesseren auto's mij nou") van mevrouw LenK was ze toch weer in om er verder over te denken. En toen uit de Fabia folder bleek dat ie 1 cm smaller was dan de Fabia I was het in principe besloten dat er een nieuwe Fabia zou komen.

Heb ik de Sport voor haar uitgekozen ("ja maar al de opties heb ik niet nodig"), maar door te wijzen op het mooie stuur en stoelen was dat ook geregeld. Ze wilde niet meer dan radio Beat ("ik luister toch alleen maar naar de radio").
Vrijdag in de garage blijkt daar dus voor € 50 meer dan de Beat het Attractive pakket te zijn. Dus ook PDC een Dance én Climatronic erbij. Verkoper blaatte ook nog over het bandenspanningscontrole systeem en bracht het zo dat mevrouw LenK dacht dat ze nooit meer de bandenspanning hoefde te controleren, maar dat heb ik haar maar even uit haar hoofd gepraat, dat het zo niet werkt.

Ondertussen had ik al bedacht wat een goede inruildeal zou zijn en het bod van de dealer zat daar dichtbij.
Na een proefrit op zaterdag en nog wat handelen was de deal rond.

Grootste twijfel ondertussen was natuurlijk de kleur. Storm Blue, Cappucino Beige waren eerst favoriet, maar uiteindelijk werd het dus Satin Grey, wat ze beter Satin Blue kunnen noemen want op het staal en op foto's e.d. ziet het er echt uit als licht blauw.

Ze was ook nog in voor een wit dak, maar je snapt dat die € 700 die daar voor staan wel erg veel is.
De proefrit was in een Storm Blue met wit dak en witte spiegelkappen. Dat is ook wel een heel mooi gezicht moet ik zeggen.

LenK handelt niet geheel zonder eigenbelang. Ik rijd ook regelmatig met mevrouw LenK mee en dan wil ik natuurlijk ook met prettig vervoerd worden.
En mevrouw LenK gaat, weet ik uit ervaring, al dat moois echt wel waarderen.
Ik heb haar in ieder geval al laten zien dat de radio heel gemakkelijk te bedienen is ondanks de vele knoppen. En binnenkort maar eens een CD'tje branden met haar favoriete muziek.

bluskabouter

Forumguru
vandaag, zondag even over het hek bij de dealer gekeken....
hij is binnen, nu nog even afwachten wanneer hij geleverd wordt.
kan niet lang meer duren, hoop eind van de week.

cvegreen

Forumguru
Dat is kunnen , 2 auto's in zo'n korte tijd aanschaffen.
een mazda 6 en een F2 , niet slecht zou ik zo zeggen.
In ieder geval mooie wagens zijn het . Alleen jammer dat jij skoda verlaat ,maar even dikke vrienden hoor.

van_der_P

Senior Member
Dat attractive pakket is alleen leverbaar op de HB, en niet op de combi dat is toch ook wel een beetje krom. Bijna 1200 euro of 295 euro, zijn 900 euro verschil.

Wallie

Lid
Oja er zit een middenarmsteun vóór, die is hetzelfde als bij de O1. Wat zit dat ding in de weg, bij het schakelen maar vooral bij de handrem. Maar gelukkig kan die omhoog geklapt worden, maar daar heb je hem niet voor natuurlijk.
Ik heb dezelfde armsteun in mijn Fabia I, en geloof me, hij went, en dan wil je niet meer anders meer... ik kan hem niet meer missen :D

LenK

Forumguru
@van_der_P
Wij vonden het ook een mazzeltje dat we niet konden laten schieten.
Ik had ook niet het idee dat het van onze inruilprijs afgang, zij het dat we geen offerte hebben gevraagd zonder Attractive pakket, dus zeker weten doe ik dat niet.

@Wallie
Bij mijn O1 had ik die ook. In heel veel gevallen heb je er plezier van, maar bij bedienen handrem en versnelling vond ik het toch niet zo geslaagd.

van_der_P

Senior Member
Ik heb dezelfde armsteun in mijn Fabia I, en geloof me, hij went, en dan wil je niet meer anders meer... ik kan hem niet meer missen :D

Kan er niet over oordelen of het went, maar de keren dat er in een auto of in een touringcar zo'n ding zat, vond ik dat niet prettig. Heb het idee dat het steeds in de weg zit. Je moet de pook toch onder een bepaalde hoek bedienen, nee niet comfortabel.
Daarbij gebruik ik de handrem vrij veel als ik stil sta voor een verkeerslicht handrem erop. Had vroeger een auto die last had van krommen remschijven, en als je de handrem gebruikt i.p.v. de voetrem dan koelen de schijven gelijkmatig, en had ik er minder last van.

TL@

Forumguru
Kan er niet over oordelen of het went, maar de keren dat er in een auto of in een touringcar zo'n ding zat, vond ik dat niet prettig. Heb het idee dat het steeds in de weg zit. Je moet de pook toch onder een bepaalde hoek bedienen, nee niet comfortabel.
Daarbij gebruik ik de handrem vrij veel als ik stil sta voor een verkeerslicht handrem erop. Had vroeger een auto die last had van krommen remschijven, en als je de handrem gebruikt i.p.v. de voetrem dan koelen de schijven gelijkmatig, en had ik er minder last van.

Hoe verklaar je dat? Het enige verschil tussen handrem en voetrem is dat de handrem enkel de achterste remmen bedient en de voetrem ze allebei bedient. Op de achterwielen zijn het dezelfde blokken (of trommels als je klein motortje hebt) die bedient worden.

Kromme remschijven komen meestal van constant remmen zonder de motorrem te gebruiken (zou niet mogen maar mijn schoonvader zijn Primera had daar ook last van)

Desperado

Forumguru
Er zijn ook autos die aparte blokje hebben voor de handrem(in het geval van schijven rondom)
Doordat je de voet constant op de rem houdt kan de schijf op die plek zijn warmte niet goed kwijt en kan daardoor kromtrekken.
De achterste schijven zullen daar minder last van hebben omdat de rembalans grotendeels op de voorwielen ligt waardoor de voorremmen veel warmer worden.

nakharry

Forumguru
Zelf de 1.6 16v heeft remtrommels achter hoor! Alleen in combinatie met ESP (standaard bij de Tiptronic ) of op de 1.9 TDI heb je schijfremmen achter. ander heb je de keuze om optioneel ESP te bestellen. In de folder staat inderdaad dat het afhankelijk is van de motor ,maar dit is niet helemaal juist :(

Groet,

Nakharry

Bovenaan Onderaan