Fabia II Cilinder overslag

RoelSkoda

Nieuw lid
Ben nieuw op dit forum, stel me nog wel eens goed voor.

Ik heb sinds een week problemen met de fabia. Het stationair lopen gaat zeer beroerd, hierbij loopt hij ook op 3 cilinders ipv 4. Afgelopen vrijdag bij het oprijden van de snelweg, hield de auto ineens in en knipperde het motorlampje. Dit hield na 200 meter alweer op. Verder ook geen last gehad behalve het stationair niet goed lopen. Ik heb de auto inmiddels laten uitlezen bij een Skoda dealer. Deze gaf overslag in cilinder 3 aan. Ze hebben toen de bobine's verwisseld van cil 3 en 4 gewisseld en opnieuw uitgelezen. Echter versprong de storing niet van cil 3 naar 4.

Vanochtend ben ik zelf op jacht gegaan naar de oorzaak. In eerste instantie heb ik de bougies vervangen. De bougie van cil 3 was pikzwart. Terwijl de rest nog goed waren. Voor de zekerheid toch alles vervangen.
Ik kreeg verder de tip om de compressie te laten testen. Dus ben ik naar een kennis gereden die dat kan.
In de nog geen 5 minuten rijden was de nieuwe bougie alweer pikzwart. Compressie was goed. Rond de 12 bar, uit mijn hoofd. Hier hebben we ook gekeken of de bobines goed vonkten en weer 2 bobines verwisseld. Dit gaf ook geen uitsluitsel.

Maandag ga ik naar een motorrevisatie adres. Deze heeft veel ervaring met VW motoren. Hopen dat die een oplossing weet.

In de tussentijd wou ik jullie vragen of jullie mogelijke oorzaken weten?

Het betreft een Fabia II combi, bj 2008, 214 dkm. 1,4 16v
Symptomen: Stationair op 3 cilinders, hield vrijdag in bij het invoegen op de snelweg. Hierbij brandde ook het motorlampje. Uitlaat rookt ook meer dan normaal.
 

Tees

Donateur
Zwarte aanslag op de bougies kan een teken van olieverbranding zijn, veel rook ook. Is de rook blauwig? En verbruik je (veel) olie?
Maar als ie al na een korte rit flink zwart uitslaat, dan heb je t wel over een serieus olielek... Koppakking lijkt me in orde ala de compressie goed is, dus dan is de olieschraapveer de eerste verdachte.

Was na t vervangen van de bougies de foutmelding weg trouwens?

P.S. in de Meet en Greet kan je je voorstellen, je hoeft niet meteen je hele doopzeel te lichten hoor ;)
 
Laatst bewerkt:

RoelSkoda

Nieuw lid
Olie verbruik was me nog niet opgevallen. Vandaag was het ook weer netjes tussen de min en max. Rook was verder ook gewoon wit.
Theo, wat moet er aan de uitlaat te zien zijn?
 

Cordoba

Forumguru
Olieschraapveer zou bij een compressietest ook slechte compressie geven. Mijn eerste verdachte zou de injector van cilinder 3 zijn. Slechte verneveling kan brandsnelheid fors beïnvloeden, dus kan de verschijnselen perfect verklaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

RoelSkoda

Nieuw lid
Wij zijn ook aan het denken aan de injector. Voor de zekerheid heb ik nu E5 getankt. Om het proberen schoon te spoelen. Kan tussen m'n oren zitten maar mijn gevoel zegt dat het iets beter is..
 

Tees

Donateur
Een flesje engine cleaner (of hoe het desbetreffende merk t ook noemt) kan dan helpen, alleen E5 tanken lost de oorzaak wel op, maar de al aanwezige vuilafzetting niet of nauwelijks.
Maar als t echt heel erg is (en daar lijkt het wel een beetje op...), dan is zulk spul niet genoeg, en moet professionele reiniging eraan te pas komen (of zelfs vervanging, maar dat zal zo'n bedrijf je dan wel alten weten).
 
Olie verbruik was me nog niet opgevallen. Vandaag was het ook weer netjes tussen de min en max. Rook was verder ook gewoon wit.
Theo, wat moet er aan de uitlaat te zien zijn?
Zoals Tees schrijft is de damp blauwig bij olieverlies en grijs of zwartig bij te veel brandstof.

Zoals Roelskoda aangeeft zou ik idd aan de injector denken. Ontsteking is goed en kleppen en zuigerveren lijkt ook goed bij een goede compressie.

Misschien als het mogelijk is de injectors wisselen. Als de injector te veel geeft of blijft geven....
 

Cordoba

Forumguru
@Theo brolow Het is vrijwel zeker geen kwestie dat een injector te veel brandstof geeft, maar niet fijn genoeg meer vernevelt. In extreme gevallen kan dat de brandsnelheid van het mengsel tot een factor 100 vertragen, met als gevolg dat het onvolledig verbrandt en mogelijk brandend langs de uitlaatkleppen naar buiten gaat. En dat heeft weer gevolgen voor je uitlaatkleppen, en klepzittingen, je compressie, maar ook voor de katalysator en voor de EGR is dat niet bevorderlijk.

Er zijn bedrijven die injectoren renoveren, maar misschien is het ook een optie om op de sloop een wat betere injector te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Theonethebest

Nieuw lid
Dan heb je denk ik zelfde als ik.

Ik heb een 1.4 16v zon 110.dk.
Rijdt nu maar zon 3 duizend per jaar. En wordt ook amper warm gereden, allemaal korte stukjes.

Start goed loopt normaal maar soms als ik optrek dan merk je dat 1 cilinder niet goed mee loopt.
Heel hoog in toeren dan heeft ie het nooit maar soms stotterd ie dan even en gasklep lampje knipperd dan meest in midden toeren gebied.

Als ik meteen voet van het gas haal dan is het weg en stopt knipperen lampje ook.
Houd ik bij stotteren gas erop dan blijft lampje branden non stop en loopt ie op 3 cilinders.
Enige watcdan helpt is sleutel contact ,uit aan.
Uitlezen geeft niks aan.

Garage denkt e10 vervuiling.
Kun je eigenlijk zien of een injector verstopt zit?

Heb nu fles motor reiniger van lindeman service er doorheen en het lijkt minder te zijn...

Rij nu met ook tevens met van lindeman fuel cleaner om bij elke tank beurt te doen. Tegen e10 vervuiling.

Lijkt minder te worden maar weg is het nog niet.
Toch lijkt het dus op een soort vervuiling bij die injectoren ofzo.
 
Bovenaan Onderaan