Fabia greenline op LPG

Polvo

Lid
De laatste keer was dat 860km, zoals het er nu uit ziet wordt het ruim boven de 900km, misschien wel 950km, hij geeft ruim 1000 aan, maar ik kan hem niet leeg rijden.
Mij laatste lpg auto reed 1:10, de 2 daar voor 1:11, zomer of winter maakte niet zoveel uit.
Met een 55 liter ringtank kwam ik niet verder dan 360 tot 400km (65% tot 73% vulling), de computer bepaalde wanneer hij vond dat de tank leeg was en schakelde zelf over op benzine.
Terug schakelen op lpg kon niet, eerst tanken.
Dit was geen defect, heb ik na laten kijken, maar aan toleranties onderhevig.
Ik begrijp dat je nu nog met een verdamper rijdt, maar met een lpi instalatie zul je hier ook tegen aan lopen, leeg rijden tot de laatste druppel kun je dan ook vergeten.

Als ik rijden op benzine wilde vermijden moest ik dus voor de 360km gaan tanken en als ik snelweg stations wilde vermijnden (die zijn soms 10ct/l duurder) vaak nog eerder.
Een ander probleem is dat veel fabrikanten de garantie intrekken als je lpg inbouwd, dat maakt de auto keuze beperkt.
Met lpg rijden op zich heb ik geen probleem, maar bij mijn keuze gaat het vooral voor de kosten en bij jou vooral om milieu redenen als ik het goed heb begrepen.
 

ronald_j

Actief lid
Ah, minder dan 400km is inderdaad krap. Ik rijd regelmatig 550km voordat ik ga tanken. Ik krijg 47 liter in de tank.

Wel of niet verdamper is geen zaak van vooruitgang, maar een keuze. In theorie is LPI heel mooi, maar het heeft ook weer andere problemen. En met een verdamper werkt het eigenlijk ook prima. De enige manier waarop ik echt voordeel zie in LPI is, als het directe injectie in de cilinder zou zijn.

Maar toegegeven. 950km, of zelfs maar 860, daar ga ik met LPG niet aan komen. Gelukkig moet ik tussentijds altijd wel een keer naar de WC :-)
 

ronald_j

Actief lid
Ah, ik denk dat je een gasmenger (monopoint) verwart met een verdamper.

Mijn huidige gassysteem heeft een verdamper, met daarna per cilinder gasinjectie voor de inlaatklep.
Werkt ik wezen net als het gewone benzine injectiesysteem, alleen wordt het gasvormig LPG ingespoten in plaats van vloebare benzine. Dat maakt het alleen maat makkelijker. Met benzine moet je een trucendoos opentrekken om de benzine zo goed mogelijk te verdampen tijdens injectie. Bij een LPG verdampersysteem wordt het verdampen (logischerwijs) in de verdamper gedaan.
Dit LPG systeem stemt matcht zijn injectie voor elke cilinder exact aan wat het benzine systeem zou doen (same time same cylinder).

LPI lijkt meer op benzine. Daar wordt het gas bij de injector vloeibaar gemaakt. Nadeel daarvan is dat je een brandstofpomp nodig hebt. Deze zit in de gastank, en is veel lastiger te vervangen dan een benzinepomp.
 
Bovenaan Onderaan