Fabia greenline op LPG

ronald_j

Actief lid
Vraagje:

Zijn alle greenlines op Diesel? Zo nee. Zijn er versies die op LPG kunnen lopen?

Ik heb nu een Fabia1 combi op LPG met 205dkm op de teller. Langzaam begin ik uit te kijken naar de opties voor een opvolger. De greenlines zien er interessant uit, maar ik ben helemaal geen fan van diesel.

Als er al mensen rijden in een greenline benzine dan zou ik wel benieuwd zijn naar het verbruik.
 

joergarms

Senior Member
GReenline is een diesel met een lage, schone uitstoot. Lees de technische gegevens maar eens door, kijk naar de uitstootwaarden.
En persoonlijk als ik zou moeten kiezen, dan heeft diesel ver de voorkeur boven lpg, maar dat is persoonlijk.
 

Noord26

Forumguru
Greenline modellen zijn allemaal diesels idd.
Tegenwoordig zijn er ook GreenTech modellen. Dat zijn ook benzine motoren, maar met brandstofbesparende technieken zoals aanwezig op de Greenline's.

Laatst een test gelezen van een 1.2 TSI Polo welke op gas reed. Volgens mij op autoweek.nl Kijk daar anders een even?
 

Fabia

† In Memoriam
Op dit moment zou ik ook voor diesel gaan. TSI op gas is nog veel te onduidelijk.
 

ronald_j

Actief lid
Tsja, ik zou vooral geïnteresseerd zijn in de echte waarden voor roet, zwavel, NOx ed.

Zo te zien aan dikke roetwolken die ik regelmatig zie bij de nieuwste modellen diesels wordt er aardig gesjoemeld met normwaarden. Als je plankgas geeft (in welke test wordt dat gedaan?), of veel korte ritten doet is de uitstoot van diesel nog altijd veel minder gezond.

Tegenwoordig is CO2 het toverwoord. De CO2 per kilometer van diesel is wezenlijk lager dan van benzine en ook een beetje lager dan van gas. Echter is er ook nog zoiets als fijnstof en andere uitstoots, zoals NOx. Maar daar hoor je tegenwoordig nooit meer iemand over.

Dat TSI op Gas tricky kan zijn kan ik me voorstellen. Turbo op zich moet eigenlijk geen probleem zijn. Gas moet klopvaster zijn dan benzine.
Maar het is allemaal wel wat meer high tech.
Overigens is het door de kopvastheid ook mogelijk om dieselmotoren om te bouwen naar gas. Dit wordt gedaan bij stadsbussen. Wel moeten er dan bougies toegevoegd worden, maar de hoge compressie blijft. Natuurlijk is dat wel veel te veel gedoe voor een personenauto. Eigenlijk jammer, want daarmee zou je ook op LPG hele mooie verbruikswaarden kunnen halen.

Bedankt voor de tip over GreenTech. Ik zal me daar eens in verdiepen.
 

ronald_j

Actief lid
Tja, min of meer wel dus. Maar dan heet hij GreenTech. Andere naam. Zelfde principe.

Momenteel rijd ik voor ca 6 ct/km. Als ik deze Fabia 1 LPG zou inruilen voor een Fabia GreenTech (benzine dus) dan zou ik voor ca 8.5 ct/km rijden.
Als ik even de extra belasting voor LPG negeer, dan zou ik 150dkm moeten rijden voordat ik goedkoper ga rijden dan met mijn huidige auto.
Interessant weetje.

Bedankt voor jullie bijdragen.
 

wanderer

Senior Member
dit was de vraag:

Vraagje:
Zijn alle greenlines op Diesel?


Ga je over op iets anders (greentech) open dan een nieuw topic.....
 

kornee

Nieuw lid
Mierenneukerij Wanderer.
Hij stelde zelf de vraag en reageerde gewoon op een reactie.
Of moet van jou elke reactie met een nieuwe term erin in een nieuw topic?
 

erik2907

Actief lid
Vraagje:
Zijn alle greenlines op Diesel? Zo nee. Zijn er versies die op LPG kunnen lopen?
Ik heb nu een Fabia1 combi op LPG met 205dkm op de teller. Langzaam begin ik uit te kijken naar de opties voor een opvolger. De greenlines zien er interessant uit, maar ik ben helemaal geen fan van diesel.
Als er al mensen rijden in een greenline benzine dan zou ik wel benieuwd zijn naar het verbruik.

Ik heb jarenlang op gas gereden (21 jaar). De laatste 3 jaar rij ik Diesel (Opel Zafira 1.9 cDTi / 150 pk, sinds 1 oktober 2010 een Fabia Greenline Combi). Ik ga nooit meer terug naar gas ....! Wat is de diesel techniek flink verbeterd t.o.v. de jaren 1990 / 2000.
 

ronald_j

Actief lid
Jups, maar het is wel vooral een grote vooruitgang in souplesse. Er is meer vermogen bij hogere toeren ed.
Qua vervuiling gaat het maar langszaam vooruit. Ik vind dat we er pas echt zijn als de ECU verhindert dat er roet en NOx geproduceerd wordt. Dit gebeurt al jaren en jaren bij de Ottomotor.

Overigens is de LPG techniek ook flink verbeterd. Ik verwacht dat de eerste LPG sytemen waar jij mee gereden hebt inderdaad erg lastig in de omgang waren. Ook waren alle LPG systemen voor G3 net zo vervuilend als de benzinemotoren van voor 1995.
 

Falcon

Donateur
Heren,

Het is prima mogelijk om een diesel motor uit te breiden met een gasinstallatie, zowel Vialle als Prins hebben er een systeem voor. Maar beide systemen zijn alleen particulier te verkrijgen, omdat PON geen motorgarantie mee geeft (dit geldt ook voor gasinstallaties voor TSI motoren). Deze garantie word wel overgenomen door Vialle en Prins (lees goed de kleine lettertjes!).

Vialle kent het zogenoemde LPDM systeem (http://www.vialle.nl/producten/lpdm.html). Mij is onbekend of deze al is uitgebracht voor de 1.2TDI. Misschien dat iemand het interresant vindt om dit na te vragen?

Wel is het zo.. dat je de gasinstallatie minder snel terug verdient door de lagere dieselprijs, duurdere gasinstallatie dan voor benzine en de techniek die achter het LPDM systeem zit.
 

ronald_j

Actief lid
Ik zou wel benieuwd zijn naar het rendement dat met zo'n systeem gehaald wordt. In theorie moet je met de hogere compressie wezenlijk meer energie uit het gas halen,
 

ronald_j

Actief lid
Tja, je hebt hardcore dieselaars en hardcore niet-dieselaars :-) Ik zou dan zelf toch eerder gaan voor een GreenTech (mag ik dat nog zeggen in deze discussie?) zuinige benzinemotor, waarop ik dan later misschien wel of niet een LPG installatie laat installeren.
 

Polvo

Lid
Ik heb van 1987 tot 1994 een dieseltje gehad, daarna 3 auto's op LPG en nu dus weer een diesel.
Grootste handicap die ik met LPG heb ervaren is de beperkte actiradius.
Nadat de LPG prijs eind vorig jaar expodeerde en inbouw van een LPG installatie 2500 euro kost terwijl de bpm en mrb op deze diesel weg viel was voor mijn de keuse snel gemaakt.
Het klopt dat er meer NOx wordt uitgestoten (bij biodiesel overigens nog meer dan gewone diesel) maar de co2 uitstoot is een stuk lager, terwijl de co2 uitstoot bij lpg nauwelijk minder is dan bij benzine.
Met de hedendaagse roetfilters komt er maar weinig fijnstof meer naar buiten.
Wat de kosten betreft, met lpg 1:10 en diesel 1:22 ben ik qua brandstof goedkoper uit, nog afgezien van de mrb.
Als de volle mrb weer terug komt ben ik met de diesel weer iets duurder uit, maar dat is afhankelijk van de km die gereden wordt.
 

ronald_j

Actief lid
Hoe ver kom je dan met jouw huidige auto op een tank? Als ik de tank tot de laatste druppel leegrijd kom ik ca 600km.

Als ik netjes rijd haal in 1:12.5 tot 1:13 op LPG.

Jij baseert je vooral op de kosten. Deze worden door de overheid bepaald. De overheid staart zich blind op CO2 uitstoot, en is NOx en roet vergeten. Van CO2 word de wereld ziek. Van roet en NOx de mensen en dieren.

Ik denk trouwens dat een GreenTech met LPG zich aardig kan meten met een Diesel qua CO2 uitstoot. De Greentech zou op benzine gemiddeld 1: 19,6 doen. De diesel 1:22. Het verschil is klein. Dan kun je snel compenseren door vaker thuis te blijven, of de trein te nemen.
De roetuitstoot van een Ottomotor is nagenoeg 0. De filterende werking van het gemiddelde roetfilter is 70%. Dan heb je er dus nog 30 over. Zal ik even mijn hond bij jou op de stoep laten poepen, en als je klaag dan haal ik 3/4 ervan weg. Ben je dan tevreden? ;)
Ander vraagje: wat gebeurt er met dat roet als het filter vol is? Inderdaad! Dat wordt verbrand in het filter. Ook dat levert CO2 uitstoot op. Tellen we dan mee in de test?

Maar goed, genoeg gepreekt. Ieder zijn eigen.

Ik denk in elk geval dat de conclusie is dat Skoda met de Greenline en Greentech Fabias voor ieder wat wils bied.
 
Bovenaan Onderaan