MacManiac78
Forumguru
Inmiddels heeft mijn Fabia Combi (1.2 TDI) alweer 500+ km op de teller staan. Wat een heerlijke auto om mee te rijden, maar.... wat is het wennen! Hiervoor had ik een Nissan Micra 1.3 DOHC (benzine) middels een openluchtfilter trok deze kleine vlo door zijn lage gewicht (840kg) lekker vlot op. In de korte sprints gaf ik menig ander het stofhappen. (Af-en-toe is dat gewoon leuk.)
Maar nu.... poe, dat is wennen. Waar ik met de Micra met gemak 30 in 5 rijden kon, (lekker zuinig in rijdende files) kan ik met deze Faab niet onder de 1500 rpm's naar 2, anders begint hij/zij/het hevig te protesteren. Het lijkt dan wel alsof alle motordelen en aangedreven delen beginnen te klapperen. Daar schrik je de eerste keer best wel van en je leert het dan ook meteen af. Een rotonde in 3 gaat net, maar dan kan je er niet weer vlot uit, eigenlijk moet je terug naar 2. Misschien dat ik toch ooit eens een chipje laat zetten. Eerst maar even wat kilometers inrijden. (Al zegt de Dealer dat dat tegenwoordig niet meer hoeft, ik doe het stiekem toch.) Wisselende toerentallen zodra de olie op temperatuur is. Af en toe wat doorhalen in lagere versnellingen en in z'n 5 laten uitlopen.
Ook het spiegelen gaat wat anders, ik heb het idee dat mijn Faab geen Aspherische spiegels heeft, waardoor ik de dode hoek mis. (Kan dit?) Achteruitrijden gaat nu ook volledig op de spiegels. Door de achterruit achteruit rijden is nog best een probleem omdat de afstand moeilijk in te schatten is. Ha, maar dat heb ik ook met de voorzijde. Naar voren rijden bij in inparkeren is ook best spannend, want bij de Faab zie je het begin (of moet ik "einde" zeggen?) van de motorkap niet, tenzij je je in je stoel opricht om over het stuur te loeren.
Ach, het is allemaal nog even wennen.
Maar nu.... poe, dat is wennen. Waar ik met de Micra met gemak 30 in 5 rijden kon, (lekker zuinig in rijdende files) kan ik met deze Faab niet onder de 1500 rpm's naar 2, anders begint hij/zij/het hevig te protesteren. Het lijkt dan wel alsof alle motordelen en aangedreven delen beginnen te klapperen. Daar schrik je de eerste keer best wel van en je leert het dan ook meteen af. Een rotonde in 3 gaat net, maar dan kan je er niet weer vlot uit, eigenlijk moet je terug naar 2. Misschien dat ik toch ooit eens een chipje laat zetten. Eerst maar even wat kilometers inrijden. (Al zegt de Dealer dat dat tegenwoordig niet meer hoeft, ik doe het stiekem toch.) Wisselende toerentallen zodra de olie op temperatuur is. Af en toe wat doorhalen in lagere versnellingen en in z'n 5 laten uitlopen.
Ook het spiegelen gaat wat anders, ik heb het idee dat mijn Faab geen Aspherische spiegels heeft, waardoor ik de dode hoek mis. (Kan dit?) Achteruitrijden gaat nu ook volledig op de spiegels. Door de achterruit achteruit rijden is nog best een probleem omdat de afstand moeilijk in te schatten is. Ha, maar dat heb ik ook met de voorzijde. Naar voren rijden bij in inparkeren is ook best spannend, want bij de Faab zie je het begin (of moet ik "einde" zeggen?) van de motorkap niet, tenzij je je in je stoel opricht om over het stuur te loeren.
Ach, het is allemaal nog even wennen.