Fabia GL (even wennen)

MacManiac78

Forumguru
Inmiddels heeft mijn Fabia Combi (1.2 TDI) alweer 500+ km op de teller staan. Wat een heerlijke auto om mee te rijden, maar.... wat is het wennen! Hiervoor had ik een Nissan Micra 1.3 DOHC (benzine) middels een openluchtfilter trok deze kleine vlo door zijn lage gewicht (840kg) lekker vlot op. In de korte sprints gaf ik menig ander het stofhappen. (Af-en-toe is dat gewoon leuk.)
Maar nu.... poe, dat is wennen. Waar ik met de Micra met gemak 30 in 5 rijden kon, (lekker zuinig in rijdende files) kan ik met deze Faab niet onder de 1500 rpm's naar 2, anders begint hij/zij/het hevig te protesteren. Het lijkt dan wel alsof alle motordelen en aangedreven delen beginnen te klapperen. Daar schrik je de eerste keer best wel van en je leert het dan ook meteen af. Een rotonde in 3 gaat net, maar dan kan je er niet weer vlot uit, eigenlijk moet je terug naar 2. Misschien dat ik toch ooit eens een chipje laat zetten. Eerst maar even wat kilometers inrijden. (Al zegt de Dealer dat dat tegenwoordig niet meer hoeft, ik doe het stiekem toch.) Wisselende toerentallen zodra de olie op temperatuur is. Af en toe wat doorhalen in lagere versnellingen en in z'n 5 laten uitlopen.
Ook het spiegelen gaat wat anders, ik heb het idee dat mijn Faab geen Aspherische spiegels heeft, waardoor ik de dode hoek mis. (Kan dit?) Achteruitrijden gaat nu ook volledig op de spiegels. Door de achterruit achteruit rijden is nog best een probleem omdat de afstand moeilijk in te schatten is. Ha, maar dat heb ik ook met de voorzijde. Naar voren rijden bij in inparkeren is ook best spannend, want bij de Faab zie je het begin (of moet ik "einde" zeggen?) van de motorkap niet, tenzij je je in je stoel opricht om over het stuur te loeren.
Ach, het is allemaal nog even wennen.
 

turboturbo

Forumguru
Dat je geen 30 in z'n vijf kunt rijden, en de rotonde maar net in z'n 3 kunt nemen, heeft denk ik vooral te maken met de voor de GreenLine aangepaste versnellingsbak verhoudingen. In jouw Nissan reed je waarschijnlijk rond of boven de 4000 tpm bij 120 km/u, met een GreenLine zit je dan veel lager, rond de 2500 tpm (dacht ik toch ergens gelezen te hebben) De versnellingen hebben een langere slag, zodat je op hogere snelheden (80 / 100 / 120) ook nog op relatief rustige toerentallen rijd. Dat zou moeten helpen een zuinig verbruik te halen.
Mij lijkt dat in ieder geval heerlijk rustig rijden (mijn motor draait ook 3800 tpm bij 120 km/u) en je hoeft minder vaak te schakelen (want je hoeft niet helemaal door naar 5 bij 30 km/u)
 

MacManiac78

Forumguru
Hahahahaa TurboTurbo, zo kan je het inderdaad ook bekijken. Bij de Nissan kon ik de snelheid af laten zakken tot 25 a 30 km/h zonder terug te schakelen, jij bekijkt het vanaf de andere kant, als je 30 wilt halen kan je in 1 blijven. Hahahaa Tja, daar is niets tussen te krijgen.
:laugh:
 
Bovenaan Onderaan