Fabia; Duitsland vs Nederland.

SteGo

Donateur
Een paar dagen terug bekeek ik deze review over de Fabia;
En ondanks dat ik zelf niet in de markt ben om een nieuwe auto te kopen voelde ik toch wel enig enthousiasme opkomen voor de Fabia. Hij kost wel 'iets' meer dan een Dacia Sandero, maar dat extra geld zou ik hem misschien wel waard vinden. ... Als ik in Duitsland zou wonen.

Want na het bekijken van het filmpje zat ik nog eens even een beetje kritisch naar de prijzen te kijken;
In Duitsland begint het Fabia aanbod met de 'Easy' voor €15.395,-. Dat is natuurlijk niet de variant die je wilt hebben, maar je kúnt een Fabia kopen voor dat geld. En als je dan even bij Dacia Deutschland kijkt blijkt de goedkoopste Sandero €11.300,- te kosten ook dat is waarschijnlijk niet de Sandero die je wilt hebben, maargoed je kúnt hem kopen voor dat geld. Tussen die beide instappers zit dus een gat van zo ongeveer €4000.
En wel even aardig om te vermelden; een VW Polo heb je in Duitsland vanaf €20.830,- die is dus ruim €5400,- duurder dan een Fabia.

Vervolgens keek ik eens even naar de vanaf prijzen in Nederland;
Skoda Fabia; €22.790,-
Dacia Sandero; €16,700,- (= €6090,- minder duur tov Fabia)
VW Polo; €26.890,- (= €4100,- duurder tov Fabia)
Als ik het zo bekijk krijg ik er een beetje het gevoel bij dat men in Duitsland wat meer de potentiele Sandero-kopers binnen boord probeert te trekken terwijl de Fabia in Nederland er meer is om degenen die de VW Polo te duur vinden een uitwijkmogelijkheid te gunnen. :unsure:

Daarbij vind ik het ook wel opvallend dat het motoren/versnellingsbak-palet in Duitsland een stuk uitgebreider is over alle uitrustingsniveau's bekeken. Waar we in Nederland enkel de 1.0 TSI kunnen krijgen met 70KW en 5-versnellingen handbak, of 81KW met 7-traps DSG valt er in Duitsland veel meer te kiezen;
* 1.0 MPI 48KW 5-versnellingen handbak 116g/km CO2
* 1.0 MPI 59KW 5-versnellingen handbak 116g/km CO2
* 1.0 TSI 70KW 5-versnellingen handbak 116g/km CO2
* 1.0 TSI 81KW 6-versnellingen handbak 116g/km CO2
* 1.0 TSI 81KW 7-traps DSG 127g/km CO2
* 1.5 TSI 110KW 7-traps DSG 124g/km CO2
Bij uitvoering 'Ambition' is het prijsverschil €6250 tussen de goedkoopste motorisering en de duurste.

Als ik dit zo bekijk snap ik eigenlijk niet waarom de Fabia in Nederland ook niet wordt aangeboden met 1.0MPI. De CO2 uitstoot is gelijk aan de TSI dus qua belastingen maakt dat niet uit. Naar mijn idee zou je met een 1.0MPI toch een goedkopere instapper kunnen bieden. In Duitsland is de 59KW MPI €1300 goedkoper dan de 70KW TSI. Het prijsverschil tussen de 48 en 59KW MPI is €700.
De MPI is wellicht niet de Crème de la Crème maar dat is de 70KW TSI met 5-bak ook niet, maar in dit vlakke polderlandje zouden veel mensen met het 59KW MPI'tje toch ook uit de voeten moeten kunnen.

Nou kun je al die prijsverschillen natuurlijk niet zomaar overplakken op de situatie in Nederland, maar het geeft me toch op z'n minst het gevoel dat PON kennelijk niet zo geïnteresseerd is in de kopers van nieuwe auto's met een wat kleinere portemonnee. :unsure:

Zal dat misschien ook zijn waarom ik de huidige Fabia eigenlijk bijna nooit zie? Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik zie ze bijna nooit. Ik vind het eigenlijk wel zonde, naar mijn idee mag de Fabia wel meer gezien worden. :giggle:
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik zie ze bijna nooit.
Tot heden heb ik ze in echt alleen nog gezien in de showroom van de dealer.
In wild nog niet tegen gekomen, en ik zit toch veel op de weg voor het werk waardoor je zou denken dat je er uiteindelijk wel eens één zou tegenkomen....
Maar goed de Fab 4 is momenteel gewoon veel te duur, als ik voorheen een ambition nam dan zaten er zo en zo al LM onder !
Heden ten dagen is het weer STAAL !!?? En zo is dit model op nog meerdere dingen uitgekleed tov de F3. En dan is de prijs ook nog eens giga omhoog gegaan.....
En dat heeft niets te maken met geen chips of kabelbomen etc , want die prijzen waren al hoog voor de problemen van Oekraïne...
Mijn Fab3 Combi was ergens rond de 23K dat ik hem aanschafte, als ik de Fab 4 nu aanschaf is het al niet meer mogelijk een combi te kiezen....
En neem ik hem dan met de opties die ik nu op de Fab 3 heb, dan kom ik op een bedrag van rond de 30K uit !!???
En prima alles word duurder, maar er zijn grenzen......

En dan praat men bij VAG over de vervanger van de Polo (EV) maw de ID2 die dan voor 25K op de markt moet gaan komen !!???
Men moet een circus vol met clowns beginnen bij VAG, het personeel heeft men er al voor met zulke uitspraken....
 

EdK

Forumguru
Klopt @JeSko , toevallig een motorblad gekregen gister en daar staan de prijzen in voor nederlandse en belgische markt.
Maar dan praat je gewoon over enkele duizenden euries verschil.... afhankelijk van welk model
 

Pindasaus

Forumguru
Maar goed de Fab 4 is momenteel gewoon veel te duur, als ik voorheen een ambition nam dan zaten er zo en zo al LM onder !
Heden ten dagen is het weer STAAL !!?? En zo is dit model op nog meerdere dingen uitgekleed tov de F3. En dan is de prijs ook nog eens giga omhoog gegaan.....
Op welke opties doel je precies? De F3 Ambition (prijslijst 2016) vind ik ook nog redelijk basic en die heeft standaard stalen velgen.

Op de F3 Business Ambition zat wel een zwik opties, o.a. lichtmetaal en navigatie.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Heb nu de Joy 3 cil 1ltr
met standaard amundsen , stoelverwarming en nog wat dingen die er toen standaard op zaten
Ook LM 15 inch was standaard maar heb gekozen toen voor LM 16 inch.
Maar toendertijd was de Ambition ook standaard met LM 15 inch hoor !
 
Bovenaan Onderaan