Fabia Combi verwarming

RvM

Nieuw lid
Hallo,

Onze Fabia combi uit 2004 heeft problemen met de verwarming. Als ik hem helemaal koud zet (geen airco) dan blaas hij koude lucht zoals het hoort. Als de verwarming aanzet wordt (maakt niet uit welke stand) dan wordt het bloedheet. Wat zou dit kunnen zijn?
 

Cordoba

Forumguru
Het is de vraag of je toevallig een keer koude lucht kreeg bij kachel uit, of dat dit systematisch is. Bij een kapotte stelmotor van de verwarming wordt de auto bloedheet, en als je geluk hebt, kun je 20 keer proberen om de kachel laag te zetten en pakt die een keer, maar evengoed kans dat dan een poosje later toch weer gewoon vol gaat verwarmen (zonder dat je iets aanraakt van de verwarming). Het meest waarschijnlijke is een kapotte stelmotor, en dat is een rotklus. Een enkele monteur met veel ervaring kan het zonder al te veel los te moeten halen (moet dan 'blind' werken), maar de officiele manier is het complete dash er uit voor het wisselen van de stappenmotor. Uitlezen geeft bij kapotte stelmotor ook de bijbehorende foutcode.
 

RvM

Nieuw lid
Ik had al zoiets gelezen. Even voor
De duidelijkheid he is geen climatronic maar gewoon de draaiknop voor warm en koud. Is zoiets zelf te doen?
 

Cordoba

Forumguru
Officiele richtlijn is volgens mij 4 uur werk voor een garage. Ik heb vrij veel zaken zelf gerepareerd/aangepast aan mijn Fabia I, zelfs zaken waarvan garages soms zeiden dat het niet kon of niet paste, maar deze klus was mij een stukje te groot om op straat te doen, en de vraag hoeveel tijd je hier nu echt mee bezig bent om het voor elkaar te krijgen (als de boel open ligt, kun je de auto ook niet gebruiken). De originele stelmotor kostte destijds tussen de 130 en 140 euro nieuw. (als je nog een poosje met de Fabia wil rijden, zou ik geen gebruikte nemen, vanwege de kans op herhaling van het mankement). Overigens hebben de Polo en Ibiza/Cordoba (6L) van dezelfde generatie ook vaak ditzelfde probleem.

@RobinvanMarkus Ik neem aan dat je net zoals ik had gewoon een draaiknop voor de verwarming en daaronder knop voor de recirculatie en een knop voor de (handmatige) airco hebt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Als @Cordoba er niet aan wou beginnen, dan kan je t idd maar beter niet proberen als niet zo ervaren sleutelaar :nono:
4 uur werk plus de stelmotor, poe, dan ga je al snel richting de 400-500 euro :banghead:
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Ik heb het destijds door Vagtechniek laten doen, daarbij is zowel de stelmotor van de kachel als die van de recirculatieklep vervangen, en volgens mij heb ik toen ook gelijk het verklikkerlampje van de mistlampen voor (boel lag toch open voor de kachelstelmotor) laten aansluiten, en als ik me goed herinner alles bij elkaar meer dan 500 euro voor betaald. Dit was voor mij de duurste ongeplande reparatie in de tijd dat ik de Fabia I had. Voor alleen de kachelstelmotor vervangen zul je waarschijnlijk 400-500 euro kwijt zijn
 

Ted

Forumguru
Misschien is het beter om je auto eerst uit te lezen!

Anders:
Werkt je Temp. sensor wel die kachel regelt. Die zit onder een klein roostertje onder de knoppen, de linker met name!
 

RvM

Nieuw lid
Ja, dat kan ik sowieso even laten doen. Kunnen ze dan met zekerheid zeggen wat het is?

Bedoel je dan de draaiknop van de temperatuur boven de middencomsole?
 
Bovenaan Onderaan