Fabia Combi versus Rapid?

Welke is in de praktijk nu echt ruimer?

  • De Fabia Combi is op papier kleiner maar in de praktijk kan er meer in

    Stemmen: 9 81,8%
  • De Rapid is op papier groter, en er kan ook echt meer in

    Stemmen: 2 18,2%

  • Totaal aantal stemmers
    11
Status
Niet open voor verdere reacties.

oco1979

Forumguru
vooral met beide rijden en dan de ruimte zo wat bekijken of je werkelijk nodig hebt of niet.

Eigenlijk moet je ene kopen voor wat je die dagelijks zal gebruiken.

Voor 1 keer op reis te gaan kan je dakkoffer of trekhaakkoffer overwegen om meer ruimte te hebben.
 

clapton

Senior Member
En de overweging dat de Rapid op basis van het chasis van de Fabia 2 is gebouwd en de Fabia 3 het nieuw chasis heeft (waar de A1, Polo en Ibiza nog naar uitkijken)?
Heb overigens geen ervaring v.w.b. het rijgedrag van een Faab 3 versus een Faab 2.
 

CDK

Forumguru
Nou de Fabia 3 heeft volgens mij dezelfde assen als de F2 en de Ibiza en de Polo, dus zo nieuw is dat niet toch?
 

Kogamyata

Senior Member
Achteraf bekeken vind ik de Rapid wel 'n bijzonder mooie auto, vooral die Groene weet je wel. Eigenaardig vind ik dan ook weer dat er (nog) niet veel op de wegen zijn. Meeste zijn Octavia's en Fabia's. Maar mooi is ie zonder meer! Van de technische zaken zoals onderstel, motoren e.d. weet ik niet veel.
 

peperskoda

Forumguru
Sinds modeljaar 2016 heeft de Rapid dezelfde ondersteltechniek als de Fabia III evenals dezelfde motoren, dus 90pk en 110pk 1.2 TSI. Dit zijn 16-kleppers met een geande riem ipv een ketting.....
 

andrehj

Forumguru
@peperskoda
Volgens wat ik gehoord heb zijn enkel de elektrische delen (infotainment, kessy, front assist) en motoren geüpdatet. Heb jij een bron van jouw verhaal (dat ook het onderstel is opgewaardeerd)?
 

oco1979

Forumguru
@peperskoda
Volgens wat ik gehoord heb zijn enkel de elektrische delen (infotainment, kessy, front assist) en motoren geüpdatet. Heb jij een bron van jouw verhaal (dat ook het onderstel is opgewaardeerd)?

Verschil tussen de F2 en F3 zit MQB platform die ze nu bij de VAGgroep gebruiken en waar de nieuwe F3 ook gebruik van maakt.

Zou zeggen google eens en je zal verschillende autobladen dat bevestigen dat deze onderstel en vooral achteraan veel beter is.
 

clapton

Senior Member
Naar mijn mening is het onderstel van de Faab 3 gebaseerd op het MQB platform, de Faab 2 heeft het plat form van het voorgaande model Polo, dus niet de huidige Polo.
Dus de Faab 3 heeft van de vier het meest recente platform, het platform dat in de toekomst ook voor de A1, Polo en Ibiza beschikbaar komt. Momenteel is hij de modernste van vier. De Rapid is een afgeleide van de Faab 2 en heeft diens aangepaste platform.
Daarmee beweer ik niet dat het een slecht platform is, maar vroeg me af of dat niet een belangrijke waarde is om mee te nemen bij een beslissing/keuze.
 

peterrapid

Forumguru
Rapid staat op het PQ25 platform gelijk aan het platform van de VW Polo vorige generatie en niet het Fabia 2 platform. Het is geen MQB (wat spijtig is) maar laten we eerlijk zijn als je de Rapid niet tot op de grens rijdt dan merk je daar niet veel van.
 

Altos

Banned
Ik vond tijdens de proefritten de Rapid zeeer comfortabel en fijn rijden, wel zou ik iets meer power dan 90 pk nemen maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik heb de ruimte niet nodig, dus daar gaat mijn advies helaas...
 

peperskoda

Forumguru
Bij aanschaf van de Rapid is mij verteld dat vanaf modeljaar 2016 de ondersteltechniek(met name veren en dempers en wat daar verder aan vast zit) is gelijkgetrokken met de Fabia III. Ik heb proefgereden met een modeljaar 2015 Rapid en die voelde je constant wat bewegen over de lengteas van de auto. Dat zou bij het voor 2016 aangepaste model niet meer aan de orde zijn, aldus de dealer.
 

Humvee

Nieuw lid
Ik ben er uit... het wordt de Rapid. Niet de Spaceback (wat volgens mij betekent: Je krijgt minder space) maar de grotere.
De beenruimte achterin is echt beter, en de kofferbak die dan ook nog een tikje groter is helpt natuurlijk ook.
Daarbij is bij de Rapid de automaat maar een fractie duurder dan de handgeschakelde; bij de Fabia kwam ik gewoon op handgeschakeld uit en was automaat geen optie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan