Fabia combi spirit plus 1.4 16v

joergarms

Senior Member
Heb vandaag, 25-06-07, precies een week mijn Fabia in bezit.
De eerste 500 km heb ik al gereden, en mijn coclusie is net als vele andere forumleden, wat een heerlijke auto!!
Heb 'm vorige week gelijk al wat opgeleukt met o.a. Kenwood MP3 radio/cd speler met gelukkig exact dezelfde verlichtingskleur als het dashboard.
Bij www.snowhunter.nl heb ik een complete set raamschermen gekocht, mooi smoke-kleurig plastic, staat er leuk.
Vandaag nog een middenarmsteun gemonteerd, net iets meer comfort.
Morgen krijg ik van www.milotec.de die mooie chromen mistlamp covers.
Als laatste, volgende week maandag gaat mijn auto naar een bedrijf om alle ramen achter de voordeur inclusief achterklep donker te maken.
Dan ben ik wel een tijdje klaar:)

Kan me verder geen dingen wensen, alles zit erop, het is een SpiritPlus uitvoering, dus ik heb gelukkig ook die leuke MaxiDot computer.
Ik zal als de ramen donker zijn, en alles dus gemonteerd is een paar fotootjes schieten en hier op het forum plaatsen.
 
gefeliciteerd met je auto,

Ik vind de spirit plus uitvoering erg mooi, ik ben er nog over aan het nadenken om dit model te bestellen.

Veel plezier ermee.
 

joergarms

Senior Member
Het is zeker een aanrader, je hebt bij zo'n uitvoering gewoon lekker "veel" auto voor een leuke prijs.
Wat mij vooral over de streep trok waren vooral de zij-airbags.
Dat is toch net ff extra om maar zo te zeggen.
Succes met het maken van je keuze, zolang het Skoda is, is je keuze altijd goed!!
 

joergarms

Senior Member
Kwam net van de zaak onderweg naar huis en heb een ommetje gemaakt over de snelweg.
Ik wilde even weten wat die 1.4 in z'n mars had, nou dat viel helemaal niet tegen.
Bij 5000 rpm loopt ie mooi 180 km/h op de teller, en wil nog harder.
Dus als je tegen het rode gebied aanzit, zal ie zo'n 190 op de teller doen, waarschijnlijk 175/180 in het echt.
Valt me helemaal niet tegen, en ook de wegligging en het geluid in de auto zijn dan nog meer dan acceptabel.
 

Fabia

† In Memoriam
Dat wil ik ook nog een keertje doen, eens kijken wat z'n topsnelheid is. Alleen dat ga ik dan wel in duistland doen, wil mijn rijbewijs niet kwijt raken.
 

joergarms

Senior Member
Er zijn bepaalde stukjes daar kun je hier ook nog wel toppen.
Je hebt er namelijk geen kilometers voor nodig, hij loopt behoorlijk snel naar illegale snelheden toe. De motor klinkt dan trouwens ook nog heerlijk, totaal niet overbelast of volgas.
 
Er zijn bepaalde stukjes daar kun je hier ook nog wel toppen.
Je hebt er namelijk geen kilometers voor nodig, hij loopt behoorlijk snel naar illegale snelheden toe. De motor klinkt dan trouwens ook nog heerlijk, totaal niet overbelast of volgas.
:1761:ik heb de mijne (1.4, 75 pk choice combi) in duitsland iets over de 200 gehad, maar het vals plat liep dan ook iets naar beneden. dan zit ie al in het rode gedeelte. niettemin fijn motortje en rond de 140-150 cruisen gaat prima zonder veel motorgeluid. lekker torretje.
 

Roel

Lid
Mijn Fabia Combi 1.4 (74Kw) haalde deze snelheden (200 km/u) ook. En wat me opviel was dat de top relatief snel werd gehaald. Een heerlijke motor.
Maar ja, de Fabia is verkocht en heeft plaats gemaakt voor een O1 RS. Deze zal ik op de terugweg (zonder caravan) ook eens in Duitsland testen op topsnelheid.
 

joergarms

Senior Member
Ok dan, dat klinkt goed die topsnelheden.
Ik verbaas me erover hoe die gehaald worden, mijn vorige auto, een VW polo 6n2 (facelift), dat was een 1.4 8v met 6 2pk die haalde met moeite de 165.
Duurde zelfs lang om daarop te komen, wat een verschil.
Want wat Roel dus ook zegt, je zit behoorlijk snel op die snelheid.

Wat ik me wel afvraag, hoe groot is de afwijking van de km-teller?
Want ik rij ook weleens netjes 80 met de cruisecontrol, dan krijg ik toch het idee dat ik zo'n 5 km onder de echte 80 km/h zit.

Mij lijkt dat een O1 RS nog wel wat sneller is, test het maar uit zou ik zeggen.
 

Fabia

† In Memoriam
Wat ik me wel afvraag, hoe groot is de afwijking van de km-teller?
Want ik rij ook weleens netjes 80 met de cruisecontrol, dan krijg ik toch het idee dat ik zo'n 5 km onder de echte 80 km/h zit.

Ik hou zelf atijd ongeveer 10% afwijking aan. Dus 80 = 72 echte kilometers.
 

Roel

Lid
Het is inderdaad wel 200 op de teller en aangezien ik toen nog geen Tontom had, weet ik niet de juiste snelheid. Volgens de boekjes is de topsnelheid 186 km/u en dat zal wel aardig kloppen (hoewel Skoda's over het algemeen sneller lopen dan de fabriek opgeeft).
 

joergarms

Senior Member
En zo hoort het, je moet kunnen waarmaken wat je opgeeft.
De japanners zijn daar meestal iets minder goed in, zuiniger en sneller in het boekje, maar op papier zijn die waarden meestal niet te halen.
Dat doet Skoda dan toch netjes.
 

Gieliovd

Forumguru
Snelheid teller

Hey mensen,

Ik heb vandaag 150 km met een Garmin Muvo GPS navigatie gereden in mijn nieuwe Fabia 1.4 74KW.

Ik reed op de provinciale weg rond Leliestad, en had de cruise control op 85 gezet. Tot mijn verbazing kijk ik op de GPS en deze verteld mij dat ik rond de 76 per uur reed!

Dat zijn toch wel grove verschillen al op die snelheid. Zo rond de 8 a 9 km afwijking dat vind ik toch heel wat. Op zich zou je zeggen dat zon Muva betrouwbaar is.

Maar toch, dat ik op de snelweg de CC op de teller op 135 zette en de GPS dus net even over de 120 aangaf, was ik er niet vertrouwd op dat ik geen bon zou krijgen als ik werd geflitst.

Hoe zal dit zitten? Die 10 procent afwijking is niet eens zo gek om te hanteren blijkbaar, maar die gok met een flitspaal....

Ik vond de Fabia combi heerlijk rustig rijden met 135 op de teller op de Nederlandse wegen. Ik ben net 2 weken terug uit Polen, waar ik met een Nissan Micra zat voor 5 maanden.

Ik kon hem op de terugweg op zomerbanden met 140 terugsturen over de autobaan, en dat met een 1.0 liter! Hij draaide geen vreemde toeren, natuurlijk wel heel wat. Zonder toerenteller, misschien maar beter ook. Ik heb hem even op de 160 gezet, toen moest ik in de remmen helaas. Er zat nog meer pit in! Verbazingwekkend zon micratje met 100 kilo bagage erin, tot het nokkie vol.

Betekende echter wel kussen in de rug, muziek op 30 vanwege de wind en motorherrie, kramp in mijn benen en het stuur goed vasthouden.

1020 km in 10 uur, inclusief pauze!
 

SkodaMan

Actief lid
Toch kan het. De Europese en andere overheden hebben een afspraak met de autofabrikanten om de snelheidsmeter in het dashboard meer aan te laten geven dan de werkelijke snelheid. Zo worden problemen voorkomen door verschillen in snelheden na het wisselen van banden en andere zaken die de meting beïnvloeden.
De speedpuls die veel auto's geven voor bijvoorbeeld je navigatiesysteem een veel nauwkeuriger weergave van de snelheid. Ik heb een Garmin KNA-G520 en die geeft ook verschillen met de snelheidsmeter in mijn O2 en bovendien heeft die naast de speedpuls uit de auto ook nog de Satellietinformatie ter beschikking. De Politie werkt overigens ook met een betrouwbaar geijkt signaal en moet daar ook nog eens een correctie op toepassen.

Wil je je snelheidsmeter goed controleren neem dan zelf een trajectmeting op: bijvoorbeeld: Op de snelweg zet je de cruise control op 120 km/h en bij een hectometerpaaltje met een mooi rond getal druk je een stopwatch in. Na 2 kilometer druk je de stopwatch af. Is het meer dan een minuut dan rij je in werkelijkheid langzamer dan 120 km/h. Verhoog je snelheid net zo vaak tot je precies 1 minuut over 2 km doet.
 

Gieliovd

Forumguru
Snelheidsafwijking

Ik ben dan ook wel gewend dat er een afwijking in mijn auto en motor teller zit, maar dat het zó veel is daar stond ik van te kijken op de terugweg naar huis.

Goede tip met die stopwatch, daar zal ik eens aandacht aan besteden!

Het is zeker elektronisch, die snelheidsmeter in deze auto's? Zo ja dan zouden ze het in principe ook kunnen aanpassen in de computer lijkt me.

Ik roep software update :grin:

Nou ga ik zometeen naar de motor races in Schagen. Zijn als het goed is oldtimers. Dan ga ik daarna de Skoda wel eens volladen met mijn spullen.
 

joergarms

Senior Member
Ben net terug uit frankrijk, samen met een maatje 2 weken wezen klimmen.
2 weken lang in zijn nieuwe Ford TRansit rondgereden, helemaal geen straf hoor, helemaal als je de ruimte bekijkt.
Maar net weer in mijn eigen Fabia gereden, wat een rust heb je dan ineens zeg.
Heb nu nog een week vakantie in dit vlakke kikkerlandje, nog maar ff lekker wat kilometers maken met m'n meisje erbij.
 

Gieliovd

Forumguru
Doet me weer denken aan dat ik nog jonger was. Jeugdsentiment!!

Mijn vader had jaaaaren terug een nieuwe Ford Transit diesel gekocht, en dan gingen we ook altijd op vakantie met op het dak 3 kano's, een invalidenfiets en daarachter nog een grote caravan.

Die transit was echt een 1.9 diesel ofzo zonder turbo, en het liep als een trekker. Rarrarararararararara haha :) en dan gingen we de bergen in, met iets van 60 pk (als hij het al haalde) en dan met dei caravan erachter enzo, man man, soms zelfs terug naar de 1e versnelling!

Dat waren de tijden...

2 jaar terug zelf met een Fiat Ducato uit 1992, welke ik had gekocht, met 6 vrienden een roadtrip gehouden in Frankrijk. 3 weken, 3500 km gereden.

Dat was een 1,9 turbodiesel, met 2500 kilo te trekken, wat een geweldig ding was dat. Zolang je hem op de turbo hield ging het als de brandweer, ook de bergen in, maar als je er onder kwam met de toeren kon je wel inpakken.

Dan rij je met een karakter rond!

Tot ik bij een tankstation wilde stoppen om te eten en erachter kwam dat de rembekrachtiging stuk was. Aaaaaaaaaaaaah met 70 op een tankstation komen afrollen. Gelukkig kon ik hem nog in bedwang houden.

:cheer:
 

joergarms

Senior Member
Prachtige verhalen uit een prachtig land!!
Deze Ford was opzich wel lekker snel hoor, ook boven de 1800 toeren houden, dan liep ie heerlijk de bergen in.
Maar de rust van mijn auto is toch wel een overtuigende factor.
Maar goed, waar laat je in een Fabia combi 2 mountainbikes, 2 tenten, 2 complete klimuitrustingen een setje ski's en een snowboard??
Dan komt de goede eigenschap van zo'n busje naar voren, gooien maar!! HAha.
 

Gieliovd

Forumguru
En het leuke was dat ik heb nog geweldig vond rijden ook die bus.

Je zit zo relaxed achter dat enorme stuur! Grote spiegels, overal glas...

:471:

Maar goed, als je een decibelmeter mee zou nemen dan zat je al snel aan je maximale dagdosis haha. Wat maakte dat ding een herrie.

En dan bij 105 km/uur begon er links onder in het motorruim iets te resoneren, en al harder tot je 110 reed. Maar goed, dan draaide je zoveel toeren dat het weer eng werd om dat te doen.

Dat dacht ik ook met mijn Micra naar Polen in februari, ik scheet in mijn broek de hele weg met 120 per uur, met mijn 1.0 litertje. Maar terug heb ik met werelds gemak de hele weg 140 lopen knallen zonder enkel probleem. Toen reed ik weer op zomerbanden, dat scheelt ook een eind hoor!

Had ik de Fabia maar vast toen hahaha.
 

EdK

Forumguru
Die transit was echt een 1.9 diesel ofzo zonder turbo, en het liep als een trekker. Rarrarararararararara haha en dan gingen we de bergen in, met iets van 60 pk (als hij het al haalde) en dan met dei caravan erachter enzo, man man, soms zelfs terug naar de 1e versnelling!


Tja als ik dat zo lees dan doe je me herinneren aan de jaren 80 !!
Volkswagen Transporter 1 zonder stijltjes in voorruit !!
Man wat een bedrijfswagen was dat toendertijd !! we namen er alles in mee , maar toen werd het wintertijd en de kachel kon nog niet eens de voorruit warm krijgen dus collega reed en andere collega en ik mochten de ramen van t ijs ontdoen aan de binnenkant van t raam !! Dus maar gauw een houten schot tussen cabine en bagageruimte maken en goed met breed schilderstape aftapen ( ducktape was er nog niet ) aftapen zodat we na 20 km eindelijk de warmte in de cabine hadden !! Klagen ??? welnee !! we hadden voor die tijd een wel zeer moderne bus die teminste niet in de folders al roeste zoals de Simca 1100 serie's
En dan nu ??? klimaatcontrol / Rem en stuurbekrachtiging / interval / cruisecontrol etc etc etc Oh ja en de top snelheid was wel effies 110 km en 120 met wind in het ruggetje !!

Mooie tijd !! ( ik begin geloof ik oud te worden !!??? )
 
Bovenaan Onderaan