Fabia Combi Scout wit/zwart?

Snoopy

Lid
2 Dagen nadat ik een online aanvraag had gedaan voor een proefrit en brochures had ik de brochures al in huis. Nog een dag later werd ik gebeld door de dealer van mijn keus om een afspraak te maken voor een proefrit.

Wat de kleur betreft, hier is de keuze voor geen metallic volgens mijn dealer alleen aanwezig om het aankoopbedrag extra laag te houden.
Volgens hem is er niemand die geen metallic wil.
 
Mijn ervaring is dat wit vaak sneller roest. Hoor dit ook wel vaker van anderen ook.
Heb je natuurlijk geen problemen mee als je nieuw gaat kopen en zal dan ook wel ergens bij de 3e of 4e eigenaar gaan spelen.
Zou dan dus ook wel de verklaring kunnen zijn met de lagere inruil waarde.

Wit kan echter wel een hele mooie kleur zijn voor een auto omdat het idd leuk contrast geeft.
 

Captain Hook

Forumguru
Mijn ervaring is dat wit vaak sneller roest.
Dat lijkt me toch echt een broodje aap verhaal.
Waarom zou een witte auto eerder roesten? De grondlaag en het verzinken van de carroserie gebeuren bij iedere auto op dezelfde manier, ongeacht de uiteindelijke kleur.

Zou me alleen kunnen voorstellen dat het eerder opvalt. Omdat roestbruin t.o.v. witte lak erg afsteekt.

Ik zat namelijk te denken aan een witte Fabia Combi Scout met zwarte (dus niet zilveren) dakreling, gestript van alle merkjes/typeaanduidingen. Juist dan heb je een strak contrast wit/zwart.
Alleen dan wel weer jammer dat deze zwarte velgen:
1280409302643_thumb5j0071496d.jpg

er niet onder zouden kunnen (voorbehouden aan de RS?)

En over die inruilwaarde; een witte is 500 euro goedkoper dan een metallic kleur, dus als dat enige jaren later 500 euro minder inruil oplevert, so what?
 

Hetzer

Forumguru
@Captainhook, lijkt me een goede keuze

Zwarte velgen schijnen toch wel gewoon los van de RS te bestellen te zijn , misschien toch maar even navragen bij de dealer.

ik zit er namelijk ook aan te denken deze velgen volgend jaar bij het invallen van de zomer, te bestellen.
 

Ronnie

Forumguru
Dat lijkt me toch echt een broodje aap verhaal.

Gelijk heb je; Witte lak is exact gelijk in de samenstelling als een metallic, buiten het feit dat de metallic toevoeging(aluminium deeltjes) ontbreekt.
Een Unikleur krijgt tegenwoordig ook een laag blanke lak ter bescherming tegen UV straling.
Mijn witte Audi 80 S van '86 rijdt nog steeds zonder roest hier in het dorp rond....
Roest is alleen afhankelijk van de voorbewerking, deugt deze niet dan is het plaatwerk niet geseald, en komt er vocht en zuurstof bij.
 

Snoopy

Lid
Niemand behalve jij dan.
Wat hij bedoelt is dat het vreemd is dat je voor metallic kleuren nog steeds flink moet bijbetalen omdat praktisch iedereen metallic wil.
Dit zou dus standaard mogen zonder extra kosten.
 

Ronnie

Forumguru
De metallic basislak is een stuk duurder dan een unilak, plus je moet een of meer spuitgangen extra aanbrengen om de zaak dekkend te krijgen.
Metalliclak heeft een veel hogere transparantiegraad dan een unilak.
 

GJS

Senior Member
ik heb het ook ondervonden bij een witte seat uit 1997 die in 2004 begon te roesten.......

Tja, ligt dat aan de kleur dan?
Ik had een rode (geen metallic) Ford Escort RS2000 uit 1997, die begon in eind 2002 of begin 2003 al te roesten bij de achterspatborden.
Dit is onder garantie verholpen, maar binnen een jaar begon het weer opnieuw, toen zijn (wederom onder garantie) de complete achterspatborden vervangen.
En je raad het al, een jaar later begon het weer, toen heb ik hem maar ingeruild.
En die auto stond notabene tot augustus 2002 in een goed geluchte garage gestald als ik er niet mee weg was.
 

Ronnie

Forumguru
Even OFF-TOPIC:
Dat bedoelde ik dus met het plaatwerk sealen; Met name Ford(Escort, Sierra en Fiesta) roessten al vroeg, vooral in de spatbordranden en binnenschermen.
Dit komt omdat er na het puntlassen geen deugdelijke primer op de verhitte plaatwerkdelen terecht kwam.
Ook de Opel Vecra A en de Corsa hadden hier erg veel last van bij de achterwielophanging en de wielkuipen.
Tegenwoordig is het roestprobleem (bijna) opgelost door electrolytisch te primeren in een bad, zo worden alle hoeken en gaten bereikt.
En worden de voorschermen en aanbouwdelen allemaal geschroefd en niet meer gepuntlast.
 
Bovenaan Onderaan